Fritz!box 5530 5ghz wifi problemen

Ik heb op steeds meer apparaten problemen met het 5ghz netwerk, de verbinding is wel stabiel, maar er is geen internet. Ik heb het volgende al geprobeerd:

  • 2 verschillende SSID’s voor 2.4 en 5
    -handmatig kanalen gekozen
    -juist alles automatisch
    -andere DNS
    -logs nagekeken
    -terug naar fabrieksinstellingen
    -nieuwste update laten zoeken en installeren

Ben een beetje uitgepuzzeld, maar blijf het probleem houden dat als de apparaten met 5ghz wifi verbonden zijn, de verbinding regelmatig wegvalt. Vaste verbinding en 2.4 GHz is wel heel stabiel en nooit problemen mee. Iemand nog tips?

Veel apparaten, met name in de ‘domotica’ sfeer zoals energie pluggen, wifi in huishoudelijke apparatuur, airco’s e.d. zijn helemaal niet ontworpen voor 5Gh. Doen het gewoon daar niet op.
5Gh wifi is snel indien je er in hetzelfde vertrek bij zit. Maar komt slecht door beton etc.
Hopelijk is er genoeg ‘vrij ruimte’ boven je Fritz!box. De meterkast is helemaal geen goede plaats hiervoor. Allemaal bedrading etc. Kooi van Faraday.
Firmware versie 7.30 neem ik aan.

Het gaat hier om een telefoon, chromecast with google tv en een slimme wekker. Werken allemaal prima op andere wifi apparatuur. Firmware is inderdaad 7.30

Chromecast 1e generatie doet het niet op 5Ghz.
En de telefoon van een bezoeker wil ook niet op 5 GHz?
En apparaten waar slim voor staat zijn meestal niet geschikt voor 5Ghz

Het is de nieuwste generatie ChromeCast, hij verbindt ook wel maar de connectie met internet valt heel vaak weg. Datzelfde geldt voor de telefoon, geeft aan dat hij verbonden is, wat ik ook zie op webinterface van de fritzbox, maar heeft daarbij heel vaak geen internet.

De Chromecast hogere generaties en juiste firmware kunnen draaien op 5GHz kanalen 36-48

Installeer eens de app Wifi Analyzer Pro op je telefoon en kijk eens hoe sterk (dBm) het 5Ghz signaal is bij de verschillende frequenties.
Je kunt zien of de buren ook op die frequentie zitten.

Hartelijk dank voor al je suggesties Joop, maar ik ben al deze stappen en tips al voorbij. Zoals vermeld al handmatig de beste kanalen enzo geprobeerd. Ben er redelijk van overtuigd dat het probleem in de Fritbox zit. Hopelijk kan iemand nog een bepaalde setting in de router voorstellen.

Dan wordt het tijd om contact op te nemen met avm.nl helpdesk omruilen.

@Sander_AVM , weet jij wat hier speelt?

Dit is een vreemde case. Zou je de FRITZ!Box willen updaten naar de Labor en kijken of het daarna beter wordt? Labor vindt je op FRITZ! Lab | AVM International.

Mocht het aanwezig blijven dan even contact opnemen met ons support team via Ondersteuning | AVM Nederland

Ben erg benieuwd of de Labor iets op kan lossen.

2 likes

Hartelijk dank voor de suggestie. Zojuist geïnstalleerd en eerste indruk lijkt goed te zijn. Ik zal een update achterlaten als het een paar dagen goed gaat.

1 like

Helaas niet opgelost, support aangevraagd bij AVM Nederland

1 like

Toch maar even vermelden dat zojuist verschenen is 14 april 2023 :
Firmware versie 7.50 voor de Fritz!box 5530 fiber
Automatische installatie kiezen. Of voor handmatig hier de link:
https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/other/

Op advies van AVM support ook geinstalleerd inderdaad, maar alleen maar meer problemen. Om de zoveel minuten worden nu al mijn apparaten afgemeld en opnieuw aangemeld.

Dat wordt omruilen (garantie?) …

De Samsung tv wilde absoluut niet connecten met FB 5530 fiber. FB zit in meterkast. TV zit 5 meter verderop. Meerdere Firmwares getest. Geen verbetering. Toen een FB 1200 (AX) repeater geinstalleerd. En alles werkt goed.

Gewoon een netwerk kabel aansluiten. Werkt vele malen beter.

Mee eens. Lan kabel is de beste oplossing voor de tv. Helaas was een kabel in de woonkamer niet gewenst. Verder werd er nog een smart vloerverwarming en 2 wifi airco’s gekoppeld. Een connect met het modem werkte niet. Met de tussenkomst van de FB 1200 repeater was het probleem opgelost. (Het modem was al vervangen door hetzelfde type. Zonder resultaat.)

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.