Fritz!box 5490 soms geen internet

Vanaf mei 2020 tot voor kort geen problemen met de 5490
Eigenlijk pas vanaf ik bezig ben met Home Assistant en lokaal net (homenet) uitbreiden met meer “smart devices”

Symptoom geen internet op zowel LAN als Wifi van de 5490 (wel een verbinding en dit gaat niet om lokaal na pfsense, maar direct op de 5490), op wifi 5490 in/uit loggen geeft geen verandering
Verbinding is groen maar 0/0 bits up/down enigste remedie tot nu toe stroom uit/aan.
Ook nog geen regelmaat in ontdekt of te koppelen aan aanpassing in homenet.

En ik ben op zoek naar meer diagnose mogelijkheden voor een clue wat het veroorzaakt.
Voor Fritz!box 5490 is sinds dec '21 geen nieuwe firmware update meer.

Zijn er bekende problemen of is 5490 al zo oud dat ik de provider om een nieuwe in bruikleen moet vragen?

Mijn Wifi omgeving wordt wel drukker (2,4/5/6 Ghz), wat erbij komt aan wifi afgelopen maanden repeaters & 7 nodes met bijbehorende verkeer, maar dat is niet bestemt voor de AP/Wifi van de 5490, maar voor AP in homenet

Lan heeft nog maar 1 gebruiker, Proxmox server met VM’s (pfsense, ubuntu, home assistant)
omdat ik steeds meer gebruikers komen in lokaal homenet en voor de sturing behoorlijk afhankelijk ben van sommige internet gegevens (day a head, Nordpool, entso, meteoservice, Tibber) voor mixed-integer lineair programming-berekening voor de energievoorziening van mijn woning, schakelen/verlichting kan/gaat lokaal)

Stroom voorziening is UPS en niet direct aan openbare net gekoppeld

Trek alle LAN kabels eens uit je 5490 en laat alleen de fiber zitten.
Of als je een mediaconverter gebruikt, dan alleen die ene kabel er in.
Sluit nu een laptop of pc met een utp kabel eens direct aan op een LAN poort op de box.
Heb je dan wel internet?
En doe dan eens een snelheidstest, deze:
speedtest2.tweak.nl
Werkt dat dan wel?
Dan is de 5490 niet stuk.
Dan denk ik aan een IP-adres conflict achter de box. Welke apparaten delen hier ook IP-adressen uit?
In principe mag dat alleen de Fritz!box zijn.
Op alle apparaten er achter moet DHCP dan uitgeschakeld zijn.
Laatste firmware voor deze box is v 7.29
Deze box kwam okt 2016 op de markt en het lijkt er sterk op dat er geen updates meer voor gemaakt worden.

Laptop op LAN zal ik de volgende keer testen als I-net wegvalt
Het is enkel I-net die niet meer beschikbaar is, verbinden met wifi op beide (main & gasten net) gaat gewoon, als ook lokaal dataverkeer niet betroffen is.

Ik begrijp IP-conflict aanname, maar het is OS7.29, dat was OS7.27 met soms 2 devices zelfde IP.

De VM pfsense op de proxmox server en een AP geven nog via DCHP voor andere IP-ranges dan 192.168.178/179.xxx uit voor homenet op gedeeld in groepen (verschillende IP-ranges) monitoring, sturing en overige ivm ca 400 sensors voor homeassistant.
(DCHP voor 1 ip range is wel heel erg krap en deze in homenet hebben geen I-net toegang nodig, zoals nodige Esphome’s voor 24 deelgebieden (binnen/buiten) via MQTT ( temperatuur, paar elektrische gebruikers, niet elk deelgebied heeft temperatuur regeling (16) en PV, 6 omvormers en thuisaccu is en aparte groep die standaard ook geen I-net nodig heeft, eventuele firmware update is manueel)
Er zijn maar max 34 I-net gebruikers voor de IP-range uitgegeven door Fritz!box op 1 na alle wifi

Hallo Greenwatts, Tweak en andere lezers,
Ondervindt een gelijk soortig probleem. Als ik mijn Desktop gedurende de nacht aanlaat (ivm backup), krijg ik ochtends de melding dat internet (bedraad) niet beschikbaar is. Dit terwijl het maken van internet verbinding via Fritz!box 5490 op automatisch staat. Het probleem doet zich sporadisch voor, geen spanningsproblemen en de internet verbinding opdracht geven de verbinding te herstellen (connect) lost probleem op, is wel vervelend. Vermoed dat het iets te maken heeft met de wijkcentrale of Tweak zelf die iets reset, waar de lokale verbinding niet goed op reageert.

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.