Eigen glasvezelrouter: welk patchkabeltje?

Ik heb op dit moment het Internet en Bellen 1000 Mbit abonnement, met een Zyxel VMG8324-B10A en een Genexis mediaconverter. Ik merk dat de Zyxel-router me niet betrouwbaar genoeg is, en wil deze vervangen door een eigen router.

Nu valt het me op dat ik voor een beetje router met Wifi 5 en een aantal fysieke netwerkpoorten al snel in de prijsklasse van een fiberrouter zoals de Mikrotik RB4011 kom (deze wordt ook in de routeradviesthread genoemd en op andere websites), en voel er wel wat voor om ook het Genexis-kastje (dit lijkt dezelfde te zijn) er tussen uit te halen. Als ik de ervaringen van andere klanten lees zijn de ervaringen daarmee goed, en ik kan dan ook over naar Internet Only (bellen gebruiken we toch niet).

Als ik het goed begrijp heb ik een tranceiver module zoals deze nodig voor in de SFP+ socket van de router, en dan natuurlijk nog een fibrepatchkabel voor tussen router en de binnenkomende glasvezel.

  • Heeft de binnenkomende glasvezel die nu de Genexis binnengaat een connector van het type SC?
  • Heb ik dan dus een kabeltje nodig met een SC-connector aan een kant en een LC-connector aan de andere?

Hoi Frank,

Je moet de specificatie van de glasvezelconnector aan de kant waar deze je huis binnenkomt weten. Dus waar de glasvezel van buiten op afgewerkt is, waar nu de Genexis op aangesloten is.

De andere kant is LC (volgens specs van de SFP-module).

Ken je deze al: https://www.redlink.nl/blog/glasvezel-connectoren-overzicht/ ?

@Freak_NL,

Waarom neem je geen contact op met de klantenservice ik had een jaar of 6-7 geleden het zelfde probleem en ze hebben mijn Zyxel vervangen voor de FRITZ!Box 5490 dat ding werkt perfect. Deze heeft een eigen Fiber aansluiting dus geen MediaConverter nodig.

Of heb je die Zyxel niet in bruikleen?. Want als het wel zo is hoort die 100% goed te functioneren doet die dat niet dan horen ze die te vervangen.

1 like

Weet je zeker dat je dat nodig hebt?
Ik heb zelf gewoon de mediaconverter van Tweak met daarachter een MikroTik hAP ac2 en dat loop nu al bijna een jaar super stabiel en is door RouterOS volledig te configureren. Maar ik weet niet wat je nodig hebt. Misschien zijn 10 ethernet poorten voor jou wel een must. Voor mijn zijn 5 voldoende. Je geeft wel 3x zo veel geld uit.

De 8 poorten zijn zeker nice-to-have. Ik kom nu met een 8-poorts switch er bij goed uit, maar kom net twee poorten te kort om alle sockets in huis er op te hebben. Nu is dat geen ramp, want lang niet alle sockets zijn altijd in gebruik. Ik zal de hAP ac2 ook eens beter bekijken, die wordt ook vaker genoemd.

De Zyxel die Tweak bij het abonnement levert is me iets te onbetrouwbaar. Ik heb in vijf jaar Tweak er al een moeten laten vervangen, en de huidige doet geen DHCP meer, maar voor ik een factory-reset doe wil ik toch eerst een back-up in huis hebben in verband met thuiswerken.

Die FRITZ!Box is in ieder geval een verbetering op de Zyxel (ook 5GHz wifi), ik zal ze eens bellen van de week of dat mogelijk is.

@Freak_NL,
Die Zyxel ging regelmatig over de nek wanneer ik teveel verbindingen p2p had. En wat ik zelf (weinig gebruik) maar wel super handig vind is dat ik gewoon met mijn mobiel mijn ‘vaste’ lijn kan gebruiken want op de Fritz! zit een voip centrale. En de meeste Andriod toestellen hebben een eigen VOIP config mogelijkheid zonder dat je VOIP app’s hoeft te downloaden / kopen. Zelfs het doorverbinden werkt. Ook bij vrienden die natuurlijk ook Tweak hebben. Zijn alle mobiele telefoons aangemeld op de VOIP centrale van de Fritz! en ze kunnen elkaar ff kostenloos bellen zonder gestotter en gekraak van WhatsApp of andere SocialMedia apps. Ook toestellen zonder SIM kun je gewoon mee bellen :wink:

Het bereik van de Wifi ( terwijl er hier in de regio best veel Wifi spots zijn ) is bij de buren 1 deur verder, op zolder nog 2 streepjes en goed te gebruiken als ik daar ben. ( Nu heb ik de router ook aan een kale buitenmuur waar geen draden / leidingen doorheen lopen zitten )

De 24/7 online tijd die ik met de router gehaald heb was boven de 550 dagen ( tot ik een kleine stroomstoring hier had tijdje terug ) dat heb ik met geen enkele andere router ooit gehaald. Meestal moest ik de andere merken zeker 1 a 2 keer per maand resetten.

Succes laat je nog effe weten of het gelukt is ??
Groetjes

Ik heb met Tweak contact gehad, en ze hebben aangeboden de Zyxel om te ruilen voor de FRITZ!Box; vandaag heeft de monteur ze omgewisseld. Alles doet het weer naar behoren. De Zyxel ga ik waarschijnlijk niet missen.

De Genexis is er nu ook tussenuit; het lege kastje blijft als stofkapje, maar de extra stekker ben ik kwijt.

1 like

@Freak_NL,
Mooi man. Ik heb er ook al jaren plezier van :wink:
Tot nu toe de beste router die ik ooit gehad heb :1st_place_medal:

Groetjes

1 like