Een asus achter de fritzbox

Ik heb een slechte wifi en zit te kijken naar een andere router.
Ik heb nu een fritzbox 5490.
Ik zit te denken om een Asus ROG Rapture GT-AX11000 achter de fritzbox te zetten de wifi uit te zetten in de fritzbox.
Duur maar ik denk wel een dat ik dan een veel betere wifi he/ in het hele huis en buiten. Ik vind de prijs niet belangrijk, maar wil een betere wifi.
Wat vinden jullie.
( ik heb al van alles geprobeerd met de instellingen dus daar zit geen verbetering in).

Ligt eraan hoe groot je huis is, maar misschien is een unifi ap 6 pro of ap 6 lr handiger (of een paar)
Wifi uit 1 punt blijft natuurlijk een beetje beperkt.

1 like

De plek waar je de router annex wifi hebt staan of hangen is cruciaal voor het bereik.
De 5490 is zo slecht nog niet. Met de Asus GT-AX11000 ga je amper winst maken als deze in de meterkast ergens in een hoek van een betonnen huis komt te staan.

De radiogolven planten zicht als licht voort en worden geabsorbeerd door betonnen muren (alles waar metaal in zit). Het reflecteert ook tegen juist zulke muren. Hoe het uitpakt is niet altijd te voorspellen.

Misschien beter om een Deco set te kopen en deze verspreid door het huis te plaatsen.

Ik heb een fritz mesh repeater 3000 staan, kan ook met meerdere. WiFi aan laten staan, en met een druk op de knop neemt die al je instellingen over. WiFi loopt dan naadloos over.
Deco setje wat tegenwoordig door Ziggo geleverd wordt kan daar echt niet aan tippen. Dat blijft aan klooien met je adressen en instellingen

Helemaal mee eens :slight_smile: ik heb deze ook al Jaren en bevalt me prima. Nog nooit zo’n goede router gehad van een provider. Hij hangt vrij aan de muur tegen de voorgevel. En in de tuin tot ±7mtr van de woning heb ik nog prima ontvangst. Zelfs bij de buren op zolder heb ik goede ontvangst dat merkte ik een keer door een WhatsApp voice call te accepteren toen ik bij de buren was ( in die tijd had ik geen databundel dus mijn Wifi signaal werd gebruikt )

Je zou deze op één van de LAN poorten van de 5490 kunnen hangen. Let op na de laatste firmware update kunnen LAN poorten op eco modes staan 100mbit ipv 1000mbit dit moet je wel even aanpassen. En ook moet je 'm dan niet op de WAN poort van de ASUS aansluiten maar op één van de LAN poorten. (of je moet de WAN poort configureren als 5th LAN poort) het wordt dan eigenlijk gewoon een SWITCH met AP :slight_smile:

Ook moet je de router functie van de Asus uitschakelen en hem als AP configureren. Anders krijg je NAT over NAT dat kan nogal voor een wirwar zorgen voor bijvoorbeeld p2p protocollen zoals VOIPcalls (WhatsApp e.d.)

Je kunt dan ‘strategische’ plaats opzoeken waar je 't beste bereik hebt op de locaties waar je wifi nodig hebt. Probeer dit niet eerst uit op de keukentafel en dan later plaatsen op een kastje in de keuken maar koop gelijk ff 20mtr kabel of meer om zoveel mogelijk posities te testen.

Persoonlijk zou ik voor een AccessPoint gaan. Zelfs de goedkopere versies volstaan voor gebruik met Tablet / Telefoon. Bij een vriend staat een simpele router als AP geconfigureerd op de Kast in de woonkamer en voor hem is dat voldoende.

Dat hoeft helemaal niet. Wanneer je zo’n setje in de winkel koopt zijn ze van de fabriek uit al gekoppeld en werken ze, na de handleiding gevolgd te hebben, zonder geklooi.
Ik heb zo’n setje uitgeprobeerd en werkte reuze handig. Alleen vond ik de dekking niet beter met wat ik had, dus binnen 14 dagen retour (internet-aankoop, reuze handig om apparaten uit te proberen zonder er aan vast te zitten).

Ik heb nu 2 x EAX-80 Access Points staan van Netgear. Deze zijn bekabeld aangesloten en geven een prima Wifi-6 dekking in huis. Alleen de hand-over is wat problematisch (dat gaat met een mesh-systeem weer beter).

Klopt inderdaad, Deco setje is al voor geconfigureerd, blijft wel achter je dhcp van je Fritzbox zitten, en je hebt een extra WiFi punt nodig omdat je de WiFi van de Fritz niet gebruikt. Bereik van de Fritz spullen is een stuk beter en stabieler dan dat Deco spul, ik heb het ook al bij meerdere mensen terug laten sturen. Zeker als je via WiFi “door wilt lussen”, is het zeker geen aanrader 5g uitzetten werkt ook goed, en hebben de meeste toch niet echt nodig