Edgerouter x configureren

Ik heb internet only en wil graag gebruiken van een edgerouter x en 2 ubiquiti AP’s.

Ik heb het instellen van de edgerouter enigszins onderschat lijkt het, nog steeds denk ik dat het niet heel moeilijk is maar ik krijg hem niet aan de praat. ik ben reeds in het edgeOS en daar heb ik al een VLAN 4 en 34 aangemaakt maar de NAT en Static adressen nog niet.

EDIT: Ik lees net iets dat er bij internet only geen VLAN meer nodig is. nu snap ik er werkelijk niks meer van haha. HELP AUB
EN ik zie dat ik een mediaconverter nodig heb… die heb ik niet! waar komt die eigenlijk vandaan? Ik heb gewoon een GENEXIS converter. is dat voldoende?

Kan iemand me hier wellicht in de goede richting wijzen?

Alvast bedankt.

Lex

OK het antwoord is letterlijk alleen de simpele wizard doorlopen, niks instellen en klaar is kees.

ik heb nu maximaal 300mbit. terwijl toch 1000 hoor te hebben. hoe kan dit!?!

Enable hardware NAT offload. Dat staat standaard niet aan.

Dit heeft enorm geholpen! ook met meerdere systemen afhankelijk van internet in huis.
Dank u!

Upload is nu 900+ dus voldoende.
Download is 500- was voorheen ook 900+

Is er nog een instelling die ik moet aanpassen?

Nee, het zou dan goed moeten zijn. Ik heb een EdgeRouter X-SFP gebruikt aan mijn Internet Only, en die deed 900+ in beide richtingen (niet tegelijkertijd overigens; de link tussen de switch chip en de CPU van de MediaTek SOC is 1 gigabit totaal). Dus dat kan ik niet echt verklaren.