Edgerouter x configureren

Ik heb internet only en wil graag gebruiken van een edgerouter x en 2 ubiquiti AP’s.

Ik heb het instellen van de edgerouter enigszins onderschat lijkt het, nog steeds denk ik dat het niet heel moeilijk is maar ik krijg hem niet aan de praat. ik ben reeds in het edgeOS en daar heb ik al een VLAN 4 en 34 aangemaakt maar de NAT en Static adressen nog niet.

EDIT: Ik lees net iets dat er bij internet only geen VLAN meer nodig is. nu snap ik er werkelijk niks meer van haha. HELP AUB
EN ik zie dat ik een mediaconverter nodig heb… die heb ik niet! waar komt die eigenlijk vandaan? Ik heb gewoon een GENEXIS converter. is dat voldoende?

Kan iemand me hier wellicht in de goede richting wijzen?

Alvast bedankt.

Lex

OK het antwoord is letterlijk alleen de simpele wizard doorlopen, niks instellen en klaar is kees.

ik heb nu maximaal 300mbit. terwijl toch 1000 hoor te hebben. hoe kan dit!?!

Enable hardware NAT offload. Dat staat standaard niet aan.

Dit heeft enorm geholpen! ook met meerdere systemen afhankelijk van internet in huis.
Dank u!

Upload is nu 900+ dus voldoende.
Download is 500- was voorheen ook 900+

Is er nog een instelling die ik moet aanpassen?

Nee, het zou dan goed moeten zijn. Ik heb een EdgeRouter X-SFP gebruikt aan mijn Internet Only, en die deed 900+ in beide richtingen (niet tegelijkertijd overigens; de link tussen de switch chip en de CPU van de MediaTek SOC is 1 gigabit totaal). Dus dat kan ik niet echt verklaren.

Beste Lex, is het nog gelukt met de snelheid.
Ik zit namelijk precies op de zelfde snelheid als jij upload 900 en down 554 heb jij dit nog kunnen opschroeven?

Hier gekeken?

Yes had ik ook al uitgevoerd toen ging hij van 340 up en down naar 500 down en 900 up
Versie is ook al. 10 aan het eind
Haal jij nu wel de volle snelheid?

Zeker, meestal 945 up en down. De variatie is klein.
Als je “show ubnt offload” doet (in CLI), zie je dan onderstaande output?

show ubnt offload  

IP offload module   : loaded
IPv4
 Forwarding	: enabled
 vlan     		: enabled
 pppoe     	    : enabled
 gre       		: enabled
 bonding   	    : enabled
IPv6
 Forwarding	    : disabled
 vlan      		: disabled
 pppoe     	    : disabled

IPSec offload module: loaded

Traffic Analysis    :
 export    	: disabled
 dpi       	: disabled

IPSec offload module: not loaded

HWNAT offload module: loaded

Traffic Analysis :
export : enabled
dpi : enabled
version : 1.564
sione@ubnt:~$
Bovenstaande is het enige wat ik te zien krijg
heb v1.10.11 zie ik net

Jij hebt een Edgerouter met MediaTek platform, ik heb de ER-12 gebaseerd op Cavium platform.
Het verschil is IPSec, bij mij staat die aan, bij jou uit.

Je kunt het aanzetten met:

configure
set system offload ipsec enable
commit ; save

Daarna wel rebooten !

Helaas heeft dat niks geholpen, daarna natuurlijk gekeken of hij inderdaad op enable staat zie onderstaand.
blijft up 925 en down 569, denk dat ik er mee moet leren leven dat hier in deventer gewoon niet sneller mogelijk is op dit moment, bedankt voor al je support tot nu toe
IPSec offload module: loaded

HWNAT offload module: loaded

Traffic Analysis :
export : enabled
dpi : enabled
version : 1.564
sione@ubnt:~$ exit
logout

Ik besef dat ik reageer op een wat ouder topic, maar ik heb mijn Internet & Bellen ook omgezet naar Internet Only waardoor de Zyxel ingeleverd moest worden.

Ondertussen ook de Edgerouter X aan de praat en haal ongeveer 500 down en 500 up.
HWNAT aangezet, en nu is de up wel 900+ maar de download blijft hangen op 500.

Zijn er nog andere dingen om te proberen om de downloadsnelheid nog wat op te krikken?

@yorroy, ik ben bang dat je met deze goedkope router de limieten hebt bereikt. Ik lees vaker dat de downloadsnelheid rond de 500 Mb/s blijft hangen.

Toen ik naar een router zocht heb ik naar de processorkracht gekeken: de ER-12 van Ubiquiti kwam daar goed uit en doet inderdaad 945 Mb/s up en down. Er gaat glas in en tot 8 poorten uit. Één voedingsblok voor de mediaconverter, router en switch in één. (Zie de vergelijkingstabel).

Maar misschien is er toch iemand die het gelukt is om de ER-X tot 945 Mb/s te laten downloaden. Dan lezen we dat hieronder …