Doet Tweak aan traffic shaping?

Beste mede tweak gebruikers,

Sinds eind november 2018 ben ik tevreden gebruiker van het Tweak netwerk in De Wolden.
Mooie 1 Gbit verbinding waarbij de volledige snelheid ook gehaald wordt. Bijvoorbeeld bij het gebruik van nieuwsgroepen, hier haal ik snelheden tussen de 80 en 90 MB/sec.

Maar nu het volgende, sinds een maand of 4, vanaf november 2019 komt deze snelheid structureel niet meer boven de 30MB/sec uit. Sinds die tijd is er niks veranderd binnen ons netwerk, desalniettemin heb ik toch onderzocht of het misschien aan mijn eigen netwerk (Mikrotik router en bijbehorende switch) zou kunnen liggen. Ook ben ik teruggegaan naar de door Tweak geleverde FRITZ!box, maar dit alles heeft er niet voor gezorgd dat ik de oorspronkelijke snelheid weer kan halen.

Nu ben ik bekend met de snelheidsgarantie, maar an sich ben ik tevreden met Tweak, dus ik wil mijn verbinding niet opzeggen, graag zou ik willen weten of er technische beperkingen zijn opgelegd en of het mogelijk is om mijn verbinding weer in “originele” staat te herstellen.

Onderstaand een afbeelding van een recent meetresultaat

Ik ben benieuwd of andere Tweak gebruikers dit ook ervaren, al dan niet in de regio De Wolden en of hier een oplossing voor te vinden is?

Het kan zijn dat je een vieze vezel hebt, wat is je demping?

Dit is wat ik qua vezel gegevens kan terugvinden.
image

Ik weet niet zeker of je daadwerkelijk 30MB/sec bedoelt. Dat zou 240 Mbps zijn. Bij mij bleef het internet werken, maar na een bezoek van de monteur bleek dat ik veel hogere snelheden kon halen door een beschadiging in de glasvezelkabel. Na het vervangen van de kabel haalde ik veel hogere snelheden. Je kan Tweak bellen, maar dan betaal je 60 euro voorrijkosten om het kabeltje te vervangen. Ik zou op internet een kabeltje bestellen en het zelf installeren.

Ik bedoel daadwerkelijk 30MB/sec, je ziet dit ook terug in de downloadsnelheid (op mijn afbeelding), ik haal 380 Mbps.
De kabel binnenshuis heb ik ook reeds getest, met een andere kabel, maar dit mag ook niet baten. Het vreemde is ook, dat de verbinding, van mijn kant uit gezien, ineens langzamer is geworden, er zijn geen wijzigingen geweest.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Check het eens met een degelijke snelheids test zoals die van Serverius: https://speedtest.serverius.net/

Die van speedtest.net is vaak afhankelijk van welke server je aan de andere kant van de verbinding treft. Het wisselt nog weleens in resultaat en op de manier die serverius het doet haal ik altijd mooie snelheden.

Ik zit in De Wijk (ook gemeente De Wolden) en heb nog steeds de volle snelheid.
Mijn SFP geeft de volgende info:

godmode@ubnt:~$ show interfaces ethernet eth11 sfp                              
connector=LC                                                                    
vendor=UBNT                                                                     
oui=00-00-00                                                                    
part=UF-SM-1G-S                                                                 
rev=                                                                            
serial=FT17101109130                                                            
date=171011                                                                     
temp=39.761 C                                                                   
voltage=3.22 V                                                                  
current=17.13 mA                                                                
tx_power=0.22 mW                                                                
rx_power=0.19 mW                                                                
tx_fault=no                                                                     
rx_los=no

Intussen heb ik wat onderzoek gepleegd, maar ik kan toch alleen maar tot de conclusie komen dat het niet aan Tweak ligt.

Intussen heb ik rechtstreeks met mijn server aan de internetverbinding gehangen wel een 110MB/s download voor elkaar gekregen, hiermee moet ik toch toegeven dat het probleem bij mij intern ligt.

Excuses voor de verwarring en aan een ieder die gereageerd heeft, bedankt voor het meedenken.

2 likes

Had ook tegenvallende resultaten, maar nog altijd veel beter dan mijn verbinding via KPN. Maar kwam niet in de buurt van 1Gb niet Up en ook niet Down. Via een tip bleek uiteindelijk dat mijn VPN software de boosdoener was. Deze verwijderd en zit nu gemiddeld op 0,95Gb Up en Down snelheid.

Woon in Kerkenveld, bewoners initiatief glasvezel netwerk De Wolden. Voor mij is Solcon de standaard server om mee te testen. Via Speedtest van Ookla krijg ik 6ms, 857,72Mbps dowload en 876,55 Upload. Dit vindt ik redelijke cijfers, heb ook wel eens gezien dat ik snelheid van ± 950Mbps haal.