Docsis 3.1 modems in Europa

Al een tijdje worstel ik met de vraag hoe ik mijn eigen modem kan installeren die losstaat van mijn router. Zeker nu de vrije modemkeuze eraan lijkt de komen: https://tweakers.net/nieuws/155002/duidelijkheid-over-vrije-modemkeuze-komt-op-zijn-vroegst-in-oktober.html

Tot mijn verbazing zijn er in Europa nauwelijks tot geen losse modems te bestellen. De enige modems die ik echt tegenkom zijn uitsluitend in Amerika te koop en moeten geïmporteerd worden. Degene die de mogelijkheid geven om de snelheid via Tweak volledig te benutten lijken de volgende modellen te zijn:

  • Motorola MB8600 (Docsis 3.1)
  • Arris SURFboard SB8200 (Docsis 3.1)
  • NETGEAR Nighthawk CM1200 (Docsis 3.1)

Ik kom ook een modemrouter tegen uit Duitsland, maar ik betwijfel of de modem stabieler is omdat uit ervaring de modemfuncties bij modemrouter combi’s minder goed werken. Het gaat dan om de AVM FRITZ!Box 6591. Deze zou Eurodocsis 3.1 ondersteunen.

Nu wil ik een van de bovenstaande drie modems uit Amerika importeren. Deze modems ondersteunen echter Docsis 3.1 die is ingesteld op 6 Mhz. In Europa werken wij als het goed is met Eurodocsis 3.0/3.1 die is ingesteld op 8 MHz. Werken de bovenstaande drie Docsis modems eigenlijk wel (goed) in Europa door de afwijkende transmissiestandaard?

Als je een abonnement bij Tweak hebt met een hoge snelheid, dan zit je hoogstwaarschijnlijk op glasvezel.

Je zou dan als modem een media converter moeten gebruiken. Vervolgens kun je bijna elke (degelijke) router aansluiten.

Klopt, Tweak heeft al aangegeven een media converter te leveren zodat de glasvezelverbinding omgezet kan worden naar de juiste aansluiting. Maar zover mij bekend is neemt deze media converter niet de volledige functie over van een modem. Dat zou namelijk betekenen dat je direct een router zonder modemfunctie werkend kan aansluiten op de media converter.

Jawel, een modem is ten eerste eigenlijk alleen voor adsl en coax, waar het signaal gemoduleerd word (en gedemoduleerd) om het over de kabels te kunnen sturen.
Dit hoeft niet bij glasvezel, het signaal blijft hetzelfde alleen het medium verandert van utp kabels naar glasvezel (dus van elektriciteit naar licht).
Om dit te doen kan je een router hebben met een sfp module (zoals de fritzbox) die dan verwarrend een modem wordt genoemd of je neemt een media converter en zet je eigen router neer.
Dit moet wel echt een router zijn (tenzij je maar 1 apparaat aansluit) want je krijgt maar 1 extern IP adres dus er moet een vorm van NAT toegepast worden.

1 like

Bedankt voor je uitleg, dat scheelt inderdaad een hoop gedoe! Heb zelf al een media converter thuis liggen, dus dat is mooi meegenomen.

De vraag of een docsis modem uit Amerika in Nederland (met de eurodocsis standaard) werkt is dan niet meer relevant voor mij. Al blijf ik wel nieuwschierig of iemand het antwoord daarop weet.

DOCSIS is voor kabel, als in TV (UPC, Ziggo, CAI, etc.). Tweak levert volgens mij alleen glasvezel. Als dat zo is dan heb je helemaal niets aan een DOCSIS modem, want er zit de verkeerde aansluiting op.

Gigabit zegt alleen iets over de snelheid niet het protocol op de draad.

Maar misschien begrijp ik je bedoeling niet.

1 like

Inderdaad, DOCSIS modems kun je niet veel mee op ons netwerk :wink: