Dekkingsgraad Tweak Giganet Almere

Als je in Almere woont en 1Gbit internet wilt ben je blij dat we een provider als Tweak hebben. Blij… totdat je gaat verhuizen. En dan nog niet eens buiten Almere!

Wij gaan binnen een jaar verhuizen naar Almere Oosterwold. Vrienden van ons, die daar al wonen, raadde ik Tweak aan. Maar tot mijn verbazing bleek de maximale Tweak snelheid op hun adres (postcode check) 100Mbit te zijn en ook nog eens met veel hogere abonnementsprijzen.

En ik maar denken dat Tweak als bedrijf met Almeerse roots het hier overal goed geregeld heeft. Mijn vraag is daarom:

Wat zijn de redenen en obstakels om Almere Oosterwold op het 1Gbit netwerk aan te sluiten, glasvezel is immers de enige beschikbare, fisieke dataverbinding die in Oosterwold verkrijgbaar is.

En letterlijk aan de andere kant van de weg (150 meter verderop) heeft Nobelhorst wel beschikbaarheid over 1Gbit van Tweak!

Beste,

Dit is de schuld van kpn, deze heeft waarschijnlijk in een deel van de stad een open netwerk (odf) waar tweak zelf de aansluiting kan regelen en alleen de vezel hoeft te huren en dus goedkoper af is. Het andere deel van de stad is waarschijnlijk als wba aangesloten, wat betekent dat de aansluiting via kpn moet lopen waar een hele hoge prijs voor wordt gerekend.
Om deze prijzen niet te ver uiteen te laten lopen levert tweak in die gebieden maar 100 mbit simpelweg omdat dat abonnement bij kpn nog een beetje te betalen is.
Ik denk dat tweak hier weinig aan kan doen, pas als de acm eerlijke tarieven van kpn eist zal de snelheid omhoog kunnen.

2 likes

het ligt iets genuanceerder dan dat het de schuld van kpn is, glasvezel in Almere kent een lange geschiedenis, dit weet ik als IT’er, maar ook als Almeerder zelf, het begon ooit in 2003/2004 al met fiber pilots in verschillende wijken in Almere, door het bedrijf UNET b.v., lang verhaal kort, dit core netwerk dat UNET met pilots uitrolde in verschillende wijken is in de jaren er na verder en verder ontwikkeld door meerdere partijen, heeft ook heel wat jaren stil gelegen toen pilots ten einde kwamen in verschillende wijken, waarna andere partijen verder werkte op verschillende plekken in en om Almere, na nog wat jaren en verschillende omzwervingen is via-via uiteindelijk het originele core fiber net + nog wat andere lijnen glas en overige infra in Almere voor het grootste gedeelte in handen gekomen van de e-fiber/tweak combinatie, vooral het oorspronkelijk door UNET aangelegde netwerk van de pilots, o.m. het gros van de nieuwbouw wijken van de periode 2005-2012, aantal van die er na en een aanzienlijk deel van de backbone, waarmee dus tweak/e-fiber effectief dus ruim 80 á 90% van de adressen in Almere bediend cq bezit.

Tweak heeft hier dus de infra in handen ipv een kpn netwerk nl / reggefiber. Echter is Almere Oosterwold een geheel nieuw stadsdeel in ontwikkeling, dat helaas dus niet van deze historische ontwikkkeling van glas in Almere profiteert en dus zoals grafzicht al aangaf, is het glas hier klaarblijkelijk wél door reggefiber/folkerwessels/etc aangelegd onder opdracht van KPN / KPN Netwerk NL.

Hoe dat precies gegaan is, idk. Maar wellicht heeft kpn de gemeente kunnen overtuigen om daar te mogen aanleggen en heeft tweak/e-fiber helaas mis gegrepen.

Het kwartje werkt in deze dan ook andersom voor zowat alle andere 80-90% van de adressen, als je daar KPN afneemt, moet kpn dus bij e-fiber/tweak inkopen.

Dus dat is wat ik ervan weet, wellicht dat tweak nog in onderhandeling is, want het lijkt me voor hun juist wel het beste als men 100% van de adressen kan beleveren ipv 80/90%…

Bedankt voor de geschiedenisles :grin:. Hier in Almere Buiten is het glas aangelegd door KPN & Reggefiber (toen nog een samenwerking) in 2007/2008. Dat UNET/Eurofiber al in 2003 begonnen is wist ik niet.

Ik vind dit ook een mooi stukje proza al vraag ik me af of dit heel accuraat is aangezien Tweak op hun eigen website een heel andere lezing houdt.
Daarnaast is op bijvoorbeeld de Charles Wilsonstraat in Nobelhorst (deze woningen staan er net twee jaar) wel Tweak 1000mbit beschikbaar. De wijk Nobelhorst welke naast Oosterwold ligt, is nagenoeg net zo oud als Oosterwold.

Volgens mij is het probleem hier dat nobelhorst standaard wordt voorzien van Nuts aansluitingen (lees geregeld door de gemeente). Oosterwold is de verantwoordelijkheid van degene die er gaat bouwen. De gemeente doet hier helemaal niets. Als je als nieuwe eigenaaren dus de verkeerde beslissingen neemt dan zit je daaraan vast. Nog even buiten beschouwing latend of bepaalde bedrijven hier wel willen investeren.

Nee dat staat er los van. Of je als initiatiefnemer in Oosterwold nou zelf de glasvezelaansluiting aanvraagt of dat de gemeente dat, zoals in Nobelhorst doet (wat overigens ook niet voor alle inwoners geldt want kavelkopers in Nobelhorst moeten hun nutsvoorzieningen ook zelf aanvragen), in beide gevallen wordt de glasvezelaansluiting aangesloten op een wijkcentrale, die in geval van Oosterwold in handen is van KPN/Reggefiber. Je kunt derhalve in Oosterwold nu wel een Tweak abonnement afnemen maar dan helaas wel de KPN wholesale variant (max 100mbit) omdat Tweak in die wijkcentrale (nog?!) geen eigen apparatuur heeft.

Dat Tweak daar zelf nog geen apparatuur heeft lijkt mij een kosten kwestie want er zijn in Almere wel meer KPN centrales waar Tweak wel hun eigen apparatuur heeft.

Wat betreft de lange geschiedenis van diverse fiberpilots in Almere heeft @DaveFlash het aardig goed, maar niet helemaal.

De meeste plekken waar Tweak in Almere 1 Gbit/s kan leveren zijn gewoon van KPN NetwerkNL (f.k.a. Reggefiber). In die gebieden is het een ‘open’ netwerk (deels ook vanuit afspraken met de gemeente maar destijds ook gereguleerd vanuit de ACM). In die gebieden kan via een " ODF" constructie iedere partij die dat wil apparatuur plaatsen in de PoP’s van Reggefiber/NetwerkNL. Dat heeft o.a. Tweak dus gedaan (maar ook Jonaz en T-mobile).

Waarom Tweak dit in bv. Nobelhorst wel heeft, zou eventueel te maken kunnen hebben met hoe het glasvezelnetwerk qua topologie ligt. Als de Area-PoP van Nobelhorst is aangesloten op 1 van de bestaande City-PoP’s in Almere, dan is het voor Tweak een koud kunstje om die wijk ook te bedienen.

Maar als Oosterwold een heel apart netwerk geworden is (misschien zelfs wel al met een PON topologie met een grotendeels passief netwerk met passieve splitters in straatkasten), dan gaat ODF daar ook nooit meer komen. Maar dat weet ik ook niet precies.

Dat zou iemand van Tweak moeten vertellen ( @randal ? )

Er loopt al enige tijd een onderzoek naar de nieuwbouwgebieden die in Almere plaatsvinden en hoe we daar ook COA-net kunnen leveren. Het probleem is kortweg dat het allemaal losse CityPOP’s zijn, en dus niet zoals gebruikelijk een CityPOP met daaraan gekoppeld AreaPOP’s.

We moeten dus zelf de nieuwe CityPOP’s ontsluiten met darkfiber, en kunnen geen gebruikmaken van bestaande ringstructuren. Als er dan vervolgens ook geen AreaPOP’s aangesloten worden op deze CP’s, dan is het zeer moeilijk om er een businesscase voor te maken.

Ook is het zo dat er steeds vaker ‘straatkasten’ geplaatst worden ipv ‘huisjes’ als POP. Dat zorgt er voor dat er nog minder woningen (dus potentiele klanten) zijn, terwijl je wel de backhaulkosten hebt.

Voor zover mij bekend is het niet zo dat er PON uitgerold is in Almere.

Kortom, het is een complexe rekensom aan onze kant om dit rendabel te maken. Dat houdt natuurlijk niet in dat we dit niet regelmatig proberen :slight_smile:

2 likes