Dekkingsgraad Tweak Giganet Almere

Als je in Almere woont en 1Gbit internet wilt ben je blij dat we een provider als Tweak hebben. Blij… totdat je gaat verhuizen. En dan nog niet eens buiten Almere!

Wij gaan binnen een jaar verhuizen naar Almere Oosterwold. Vrienden van ons, die daar al wonen, raadde ik Tweak aan. Maar tot mijn verbazing bleek de maximale Tweak snelheid op hun adres (postcode check) 100Mbit te zijn en ook nog eens met veel hogere abonnementsprijzen.

En ik maar denken dat Tweak als bedrijf met Almeerse roots het hier overal goed geregeld heeft. Mijn vraag is daarom:

Wat zijn de redenen en obstakels om Almere Oosterwold op het 1Gbit netwerk aan te sluiten, glasvezel is immers de enige beschikbare, fisieke dataverbinding die in Oosterwold verkrijgbaar is.

En letterlijk aan de andere kant van de weg (150 meter verderop) heeft Nobelhorst wel beschikbaarheid over 1Gbit van Tweak!

Beste,

Dit is de schuld van kpn, deze heeft waarschijnlijk in een deel van de stad een open netwerk (odf) waar tweak zelf de aansluiting kan regelen en alleen de vezel hoeft te huren en dus goedkoper af is. Het andere deel van de stad is waarschijnlijk als wba aangesloten, wat betekent dat de aansluiting via kpn moet lopen waar een hele hoge prijs voor wordt gerekend.
Om deze prijzen niet te ver uiteen te laten lopen levert tweak in die gebieden maar 100 mbit simpelweg omdat dat abonnement bij kpn nog een beetje te betalen is.
Ik denk dat tweak hier weinig aan kan doen, pas als de acm eerlijke tarieven van kpn eist zal de snelheid omhoog kunnen.

1 like

het ligt iets genuanceerder dan dat het de schuld van kpn is, glasvezel in Almere kent een lange geschiedenis, dit weet ik als IT’er, maar ook als Almeerder zelf, het begon ooit in 2003/2004 al met fiber pilots in verschillende wijken in Almere, door het bedrijf UNET b.v., lang verhaal kort, dit core netwerk dat UNET met pilots uitrolde in verschillende wijken is in de jaren er na verder en verder ontwikkeld door meerdere partijen, heeft ook heel wat jaren stil gelegen toen pilots ten einde kwamen in verschillende wijken, waarna andere partijen verder werkte op verschillende plekken in en om Almere, na nog wat jaren en verschillende omzwervingen is via-via uiteindelijk het originele core fiber net + nog wat andere lijnen glas en overige infra in Almere voor het grootste gedeelte in handen gekomen van de e-fiber/tweak combinatie, vooral het oorspronkelijk door UNET aangelegde netwerk van de pilots, o.m. het gros van de nieuwbouw wijken van de periode 2005-2012, aantal van die er na en een aanzienlijk deel van de backbone, waarmee dus tweak/e-fiber effectief dus ruim 80 á 90% van de adressen in Almere bediend cq bezit.

Tweak heeft hier dus de infra in handen ipv een kpn netwerk nl / reggefiber. Echter is Almere Oosterwold een geheel nieuw stadsdeel in ontwikkeling, dat helaas dus niet van deze historische ontwikkkeling van glas in Almere profiteert en dus zoals grafzicht al aangaf, is het glas hier klaarblijkelijk wél door reggefiber/folkerwessels/etc aangelegd onder opdracht van KPN / KPN Netwerk NL.

Hoe dat precies gegaan is, idk. Maar wellicht heeft kpn de gemeente kunnen overtuigen om daar te mogen aanleggen en heeft tweak/e-fiber helaas mis gegrepen.

Het kwartje werkt in deze dan ook andersom voor zowat alle andere 80-90% van de adressen, als je daar KPN afneemt, moet kpn dus bij e-fiber/tweak inkopen.

Dus dat is wat ik ervan weet, wellicht dat tweak nog in onderhandeling is, want het lijkt me voor hun juist wel het beste als men 100% van de adressen kan beleveren ipv 80/90%…

Bedankt voor de geschiedenisles :grin:. Hier in Almere Buiten is het glas aangelegd door KPN & Reggefiber (toen nog een samenwerking) in 2007/2008. Dat UNET/Eurofiber al in 2003 begonnen is wist ik niet.