De locatie van mijn IP-adres wisselt en is niet hier in de buurt

Hoi,

Ik kreeg een alarmerend bericht van een webhoster (ik ben achterwacht), dat er iemand onder mijn naam had ingelogd uit Almere. Nu net weer gekeken, nu kom ik uit Nijkerk … .

Ik had verwacht dat er Ruinen of Koekange (beiden in de gemeente De Wolden) zou staan.

Wat me wel opvalt is dat ik een \23 IP-adres van Tweak gekregen heb. Heeft dit daar iets mee te maken? Zo niet, hoe komt het dat mijn IP-adres zo wisselt van locatie?

Dat je webhoster Almere ziet komt omdat het kantoor van Tweak in Almere zit. Meeste IP-adres locatie tools baseren zich namelijk op data van RIPE waar puur wordt gekeken waar de beheerder van het IP-adres is gevestigd. In dit geval Tweak in Almere dus.

De lokatie van IP-adressen zijn dus alitjd bij benadering. Iemand kan aan de hand van een IP-adres niet zien waar jij daadwerkelijk woont.

Het is dus aannemelijk dat jij het zelf was gezien je aangeeft dat je Tweak klant bent.

Dat ik het zelf was klopt. Daar gaat het ook niet om.
Via whatsmyipaddress zie ik nu Zuidwolde.
Via traceip zie ik Nijkerk.

Zuidwolde ligt hier in de buurt.

Blijkbaar is de locatie-informatie erg onbetrouwbaar en dus niet relevant.
Weten we ook weer :+1:

Dank

Wat ik zelf merk is dat wanneer ik Tinder via mijn vaste pc gebruik, Tinder “denkt” dat mijn locatie in Holten (in Overijssel) is, terwijl ik in Leeuwarden ben. Via mijn Wifi op de laptop en telefoon wordt de locatie wel correct herkend door Tinder.
Heel bijzonder. Waarom Holten?

Omdat we ook klanten in Holten hebben.
Sommige GeoIP-diensten vinden het geschikt om een IP te pinpointen op een plaatsnaam, als deze wat langer in gebruik is. Als deze dan vervolgens op een later tijdstip wordt hergebruikt op een compleet andere plek, zal zo’n GeoIP-dienst dat niet snel doorhebben.
Het is in ons netwerk dat een IP dat in Leeuwarden gebruikt is, evengoed een dag later (of zelfs nog eerder) opnieuw in gebruik kan zijn bij een klant in Deventer.
Die GeoIP-locaties op plaatsniveau kun je vaak met een korreltje zout nemen.