Contractgeldigheid bij overname Tweak door Odido?

ik ben klant bij Tweak, en heb vernomen dat Tweak begin 2024 wordt overgenomen door Odido.

ik heb in oktober een jaar vooruit betaald voor mijn abonnement, dus een contract voor 1 jaar tegen een vaste prijs, met daarbij nog een 2 maanden extra voor niets. Dus huidige contract loopt tm december 2024.

Wat gaat er met dit contract gebeuren als Tweak begin 2024 wordt overgenomen door Odido?

Ik hoor het graag.

Tweak is allang overgenomen door odido. Een paar jaar geleden.

Wat er precies gaat gebeuren met de jaarcontracten is nog niet helemaal duidelijk, ik denk niet dat ze deze uit laten lopen en waarschijnlijk worden ze dan eerder omgezet in maandelijks en opgezegd.

Of dat allemaal mag zijn ze volgens mij bij odido ook nog aan het uitzoeken.

Het lijkt mij sterk dat dat zomaar maar mag hoor…

Ik heb in september weer voor een jaar verlengd, men meldde mij dat er voorlopig niets ging veranderen, zou ook gek zijn, immers als tweak al weet en nogmaals meldt dat je ook naar odido kan ( wat voor mij niet op gaar zegt okido want ze hebben glasvezel toegang kennelijk via e-fiber ) waarom bied je dan weer een jaarcontract kan. Ik wil nog wel eens zien of dat tussentijds te wijzigen is en dan ook nog eens via odido met onder dezelfde voorwaarden. Ik denk dat daar de schoen wringt !

Precies. Een contract mag niet zomaar eenzijdig worden opengebroken… Dat is contractsbreuk.

Ja, maar wie ga je aanklagen voor contractbreuk, tweak, dat niet meer bestaat?

Als Tweak is overgenomen door Odido nemen zij ook de rechten en plichten van Tweak over, dus dat wordt dan Odido

In de voorwaarden staat een maand opzegtermijn. Nu alleen na eerste jaar maar er staat ook dat ze de voorwaarden eenzijdig mogen aanpassen. Dus binnen 2 maanden kunnen ze het opzeggen zonder problemen.

Ik had ook even navraag gedaan bij Tweak zelf: ik krijg onderstaande reactie:

"Bedankt voor uw bericht!

Wij hebben geen beeld wanneer het abonnement zal stoppen, verdere berichtgeving daarover zal nog volgen.
Wij zullen in ieder geval het abonnement niet abrupt stoppen.
Tevens gaan alle abonnementen per volgende maand over op maandelijkse betaling, wat inhoudt dat het te veel betaalde bedrag al in de aankomende maand terug gestort wordt.

Met dit antwoord hoop ik voldoende van dienst te zijn. Toch nog vragen of opmerkingen? Reageer dan gerust op deze mail.

Met vriendelijke groet,
Het Tweak Team,"

De vraag is wel of je een jaarcontract hebt (wat het geval is bij je eerste jaar), of een maandelijks opzegbaar contract dat je een jaar hebt vooruitbetaald (met dus 2 maanden korting).

In het laatste geval kun je het zelf ook opzeggen (waarbij Tweak de kosten terugrekent o.b.v. het reguliere maandtarief), en ik kan me voorstellen dat in de voorwaarden staat dat Tweak dan ook gewoon kan opzeggen.

Als Tweak opzegt, zullen ze waarschijnlijk niet terugrekenen naar het reguliere maandtarief, dat lijkt me in ieder geval netjes, maar ik heb de voorwaarden niet bekeken.

Wat ik wel weet, is dat ik - op het moment dat ik weer een jaar zou betalen - een e-mail kreeg met deze tekst:

Nu we weten dat Tweak begin 2024 stopt, vinden we het wel zo netjes om jaarabonnementen niet meer te incasseren. Odido kent geen jaarabonnementen, wel andere aantrekkelijke aanbiedingen die jou hetzelfde supersnelle internet garanderen.

Tot jij een keuze hebt gemaakt, incasseren we maandelijks 1/12 deel van jouw oorspronkelijke abonnementsbedrag. Zo behoud je gewoon jouw voordeel. En heb je tijd om over aanbiedingen van Odido na te denken. Zolang je nog geen keuze hebt gemaakt, behoud je voorlopig gewoon jouw huidige aansluiting.

En inderdaad, er is onlangs 410÷12 = € 34,17 geïncasseerd.

(Ik begrijp dat dit niet iets zegt over je punt m.b.t. het opzeggen van Tweak’s kant, maar het laat w.m.b. wel zien dat ze er best fair in staan.)

Ah, ik zie nu ook dit in je laatste bericht. Ze gaan dus proactief al alle jaarbetalingen terugrekenen, zal ook wel met dezelfde regeling zijn als die ik citeerde in mijn vorige bericht. Lijkt erop dat ze wel echt voorbereiden op opzeggen van Tweak’s kant (en dat zal dus ook wel kunnen vanuit hun voorwaarden).

En als ik niet wil overstappen of meegaan naar odido, uit welke providers kan ik dan kiezen, bij wie kan ik dat navragen? Is delta wellicht een optie of x of y, kan ik dat ergens zien. Ons bewoners De Wolden glasvezelnetwerk gaat dus blijkbaar commercieel. Dan wil ik graag zelf de keuze maken.

Er is een topic:glasvezel de Wolden hoe nu verder,moet je die maar even doorlezen.

ik had ook een aantal vragen gesteld en op 10 nov dit antwoord ontvangen.

  1. Tweak zal stoppen in Q1 van 2024, een exacte datum is nog niet bekend. 01-01-2024 is niet de einddatum.Daarnaast kunt u gebruik maken van de diensten van Tweak tot het moment dat de einddatum is bereikt (datum volgt dus nog), hierna helaas niet meer.
  2. U krijgt het teveel betaalde bedrag terug tijdens het opzeggingsproces, dit is standaard. Het maakt dus niet uit naar welke partij u overstapt, dit heeft geen invloed op de hoogte van het bedrag.
  3. De terugbetaling word gedaan op basis van het maandelijkse bedrag, niet het jaarlijkse bedrag. Dus zoals het op de site staat, klopt.
    4.Voor informatie van Odido dient u inderdaad contact op te nemen met hen, wel jammer om te horen dat u niet bent teruggebeld.

U zal dus niet zonder internet komen te zitten per 1 januari 2024, geen zorgen! :slight_smile:

punt 3, de terug betaling per maand, zoals de berekening vind ik niet netjes en denk ik ook niet rechtgelding. wat ik vermoed is dat iedereen die voortijdig op stapt deze regeling krijgt, en dat als je niet zelf op stapt je gewoon je contract uit kunt zitten.

Bij Odido hebben ze het wel over einde, en ik heb verschillende datums doorgekregen. Maar er is officieel geen einddatum omdat ze willen dat mensen zelf een aanbod accepteren en daarmee ook zelf opzeggen.

@Bart_K dank voor je bericht.

mbt punt 3: Houdt dit in dat als je gebruik gemaakt hebt van het jaar vooruitbetaald en hierbij 2 maanden gratis krijgt? En dus omgerekend maandelijks een lager bedrag betaald, dat dit ongedaan wordt gemaakt als je zelf opzegt?

Overigens heb ik een interessant alternatief voor Tweak gevonden (voor mij dan): glasnet.nl : zij bieden zelfs 75 euro korting voor Tweak leden als je je aanmeldt voor 31 november… (meer info: glasnet.nl)

glasnet is het alternatief waar ik ook naar het kijken ben, echter 31?(30) nov was vorige maand 31 okt, en ik heb de tijd.
maar punt 3 dat bedoel ik inderdaad.

deze regeling van de tweak site

waarbij ik dus 410 per jaar betaal, maar door deze bereking mijn jaarvoordeel weg valt,
stel ik heb 10 maanden gehad.
€410 – (10€41) =0
maar heb ik 11 maanden gehad, ga ik zelfs bijtalen
€410 – (11
€41) =-41
dat kan natuurlijk nooi zo zijn,
in mijn optiek, moet de berekening zijn
€410 – (10*€(410/12)) =68.33
maar zo eerlijk zijn ze dan ook weer niet.glasn

@Bart_K Ben het met je eens, dat zou een eerlijkere berekening zijn.

Ik vraag mij af of het zin heeft een klacht over het handelen van Tweak in te dienen. Meer info: Klacht indienen over telecomaanbieder | Wetten en regelingen | Rijksoverheid.nl

@Bart_K nog aanvullend op mijn vorige bericht:

Ik heb contact gehad met een medewerker van glasnet.nl. Hij wist mij te vertellen dat de sluitingstermijn voor de aanbieding van 75 euro korting voor ex-Tweak abonnees (ongeveer) 15 december is.

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.