Amino Aria 710 geen beeld bij opstarten

Bij het inschakelen van TV en TV-ontvanger krijgen we soms geen beeld.

Het beeld blijft zwart en de tv (LG) geeft een ‘No signal’-melding. Af en toe geeft de tv alsnog het beeld dat door de Amino wordt aangeleverd weer; dit is een korte flits en lijkt een stilstaand scrambled tv-signaal.

Het probleem is te verhelpen door de HDMI-kabel even uit de Amino te halen en opnieuw in te prikken. Maar dit lijkt me niet echt de bedoeling.

Ik heb de ontvanger al op een andere HDMI-ingang van de tv geprikt en de HDMI-kabel vervangen (inmiddels zelfs een tweede keer om het helemaal zeker te weten). Bij voorgaande ontvanger (Humax van Ziggo) en bij andere HDMI-apparatuur (een Chromecast en een Raspberry Pi) hebben we dit probleem nooit. Ook de Soundbar die via HDMI is aangesloten werkt altijd perfect.

Hoe kan het dat de Amino-ontvanger dit probleem geeft? Dit gebeurt - grove inschatting - 1x per 5 à 10 keer inschakelen.

Heb je de ontvanger al eens getest met een andere tv? Als daar hetzelfde probleem is, dan ligt het aan je ontvanger…

We hebben maar één tv thuis, dus dat is lastig. Ik zou hem een tijdje achter een monitor kunnen hangen als test.

Maar hypothetisch gezien: als het probleem zich níét voordoet bij een andere tv… Wat kan dan de oorzaak zijn?

Een handshake probleem tussen beide apparaten aan weerszijde van de HDMI-kabel.
De HDMI-verbinding is niet een “domme” galvanische verbinding maar één die na een vaste procedure afgehandeld te hebben de signalen in een bepaald formaat doorgeeft.
Het lijkt erop dat er tijdens het doorlopen van de procedure (wie ben je en welk formaat signaal wil je ontvangen?) iets fout gaat waardoor de tv een signaal krijgt die hij niet kan weergeven: dus zwart beeld.
Oorzaak kan aan beide kanten liggen.

Ikzelf heb dit ervaren met een Humax iHDR-5050 en een Philips TV. Heel even was het Humax logo zichtbaar om daarna zwart te blijven. Onoplosbaar. Fout bleek veel later bij de Philips tv te liggen maar er kwam geen oplossing voor: te oud (1 jaar!!!) voor een firmware update.

Zou je het volgende kunnen uitproberen?

  • Scroll in het menu van de Amino omlaag naar Meer (focus op Algemeen)
  • Scroll rechts naar Tv-instellingen
  • Scroll omlaag naar HDCP-versie
  • Druk op OK
  • Focus sprint naar ‘Auto’
  • Scroll omlaag en selecteer ‘v1’
  • Klaar

Dit heb ik zojuist ingesteld. Ben benieuwd of dit wat oplost. Dank voor de tip!

Loop je nog tegen problemen aan of is het inmiddels opgelost?

Hi,

Je bent me net te snel af; ik wilde het dit weekend nog even aankijken.

Tot dusver is het probleem niet meer voorgekomen en werkt alles prima! Het wijzigen van de HDCP-instellingen heeft blijkbaar het gewenste resultaat gehad.

1 like

We blijven wat problemen houden. Ondanks dat de ontvanger nu netjes altijd beeld geeft, kraakt het geluid regelmatig. Ook dit probleem kan worden ‘opgelost’ door de HDMI-kabel even uit de ontvanger te halen en weer in te pluggen.

Inmiddels heb ik de ontvanger een dag getest met een monitor. Ook daar speelt dit probleem.

Ik ga hierover contact opnemen met Tweak. Ik hou geen andere mogelijkheden meer over dan dat de ontvanger de boosdoener is.

Dit laatste probleem is verholpen door de tv-ontvanger terug te zetten naar fabrieksinstellingen, op advies van Tweak.

Ik had er zelf geen vertrouwen in dat dit iets zou uithalen, maar inmiddels hebben we ruim een week geen beeld- of geluidproblemen met de Amino gehad.

1 like