Amino Aria 710 geeft geen Surround via HDMI of optisch

Heb sinds kort twee Amino Aria 710 TV ontvangers. Eén daarvan heb ik via een HDMI kabel en via een optische kabel verbonden met mijn audio/video receiver van Pioneer. Ik krijg hier bij zowel HDMI als optisch geen surround geluid op binnen. Enkel 2 Ch PCM 48K. Dat is dus gewoon stereo. Ik heb in het menu audio van de Amino in instelling op Dolby staan. Weet iemand raad of heeft iemand dit ook? Graag reactie.

Is het bronmateriaal wel ‘surround’? Of is dat gewoon stereo…

Volgens mijn Pioneer audio/video receiver is het signaal dat uit de Aria 710 komt 2 kanaals stereo 48 kHz. Dat geeft ie aan zowel als ik het geluid van de HDMI kabel laat binnenkomen als via de optische kabel. Dat kan ik om schakelen nl. Dus in beide siutaties lijkt het erop dat de Aria 710 geen meerkanaals surround uitstuurt, terwijl dat volgens de instelling Dolby (i.p.v. stereo) wel het geval zou moeten zijn.

Daarbij komt dat zodra de de hdmi kabel aansluit op mijn Ziggo ontvanger (deze heb ik nl. nog niet opgezegd totdat dit goed funtioneert), ik direct wel surround geluid ontvang op mijn Pioneer receiver. Dus moet aan die Aria 710 liggen volgens mij.

Dolby zegt niet zoveel over of het ‘surround’ is of niet, het is enkel een (de)compressieformat.

Weinig televisiezenders zenden surround uit, dus in dat opzicht krijg je het dan wellicht ook niet aangeboden op je receiver.

Mogelijk dat je dit in een film wel krijgt.

Dat je Ziggo box wel surround uitstuurt, is hoogstwaarschijnlijk stereo, maar dan uitgerekt over alle kanalen.

De receiver geeft aan dat ie aan het decoderen is. Met name bij reclames e.d. kun je goed het verschil horen tussen reclames en bijv. het journaal.
Deze box stuurt ook bij films die 100% surround zijn bijv. 5.1 geen surround geluid uit volgens mij. Lijkt mij een software issue o.i.d. maar bij Tweak weet ook niemand hier iets van. die verwijzen mij naar Canal Digitaal en zij verwijzen mij weer naar Tweak omdat zij deze kastjes helemaal niet leveren.

Oftewel typisch gevalletje van kastje (letterlijk) naar de muur. Maar vooralsnog ben ik niet blij met deze kastjes. Hebben anderen wel 5.1 uitsturing van deze kastjes?

De eindtune van het NOS Journaal is 100% 5.1. Als deze tune niet uit je achterluidsprekers knalt is er iets mis met je signaal naar de Pioneer.

Maar ik heb in eerdere threads hier ook over gelezen. Zoek eens verder in dit forum. Volgens mij is het een CD-probleem.

Hoi, wat bedoel je met een CD-probleem?

CD = Canal Digitaal.

OK, duidelijk. Heb zojuist gezocht op “geen surround geluid” en “geen 5.1 geluid”, maar levert niks op. Weet je toevallig een onderwerpnaam?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/66294970#66294970
Kijk hier.

Hoi Wally65, hier EXACT dezelfde situatie. Amino 700 ontvangen, aangesloten, Pioneer reveiver, wel Dolby AC3 via Ziggo (hier ook nog parallel draaiend als failsafe) 2.0 PCM via Amino 700, ondanks Dolby keuze in menu van Amino. Heb jij inmiddels al een oplossing?

Hallo Mark. Na diverse keren dit aangegeven te hebben, werd mij verteld dat het aan mijn apparatuur lag, wat natuurlijk niet klopt (alles up-to-date qua firmware e.d.). Want mijn Ziggo kastje doet wel alles goed via mijn Pioneer audio/video receiver. Dus heb ik meteen weer alles opgezegd bij Tweak omdat ze daar compleet incompetent zijn m.b.t. techniek. Ook na bellen met Canal Digital werd ik weer terugverwezen naar Tweak. Ik heb er dus maar 1 woord voor: prutsclub! Ik blijf mooi bij Ziggo, heeft ook veel snellere en betere tuners in het kastje zitten, die Amino duurt soms twee seconden voordat ie overspingt naar een andere zender. Inmiddels heb ik via Ziggo ook een bijna 1 Gb verbinding en werkt altijd.

Tuurlijk heeft Ziggo snellere zenderwissels, die schreeuwen alles over hun kabeltje naar je toe, en ze decoden alles om je huidige zender heen alvast zodat je meteen over kan, internet werkt nou eenmaal niet zo.

Als download alleen belangrijk is voor je, en je hebt geld over, dan is gigabit via ziggo misschien een leuke optie, maar ik zal niet snel 2-3x zoveel betalen voor 20x minder upload

Dit ligt niet aan de techniek van Tweak maar aan de techniek van Canal Digital. De medaille “prutsclub” mag je dus aan CD overhandigen.

Helaas zijn de meeste kastjes die TV via internet weergeven knap waardeloos. Alleen KPN schijnt het goed voor elkaar te hebben.

Ik ben nooit weggegaan bij Ziggo. Heb prima TV met lokale opname-mogelijkheid en hun internet is mijn fall back, voor als Tweak internet uitvalt (door DDOS-aanvallen, graafschade of stroomuitval in de PoP).

Aan mijn apparatuur ligt het idd zeker niet, Alle andere surroundbronnen worden correct gedecodeerd, en ik zou me bijna beledigd voelen als een of andere nitwit mij dat als “oplossing” durft aan te dragen.

Ik werk zelf met video, uploadsnelheid is voor mij daarom vitaal, 40/50 up is waardeloos, dus Ziggo is absoluut geen optie meer. Een Ziggo Internet/TV abbo erbij vind ik het geld niet waard. Ik ga eens uitzoeken of een andere CD ontvanger een oplossing kan zijn, CD levert zelf een andere ontvanger dan dat Amino speelgoed dat met de Tweak deal wordt meegeleverd. Kan me niet voorstellen dat er niemand is die CD in 5.1 kan afspelen.

Maar wel in 5.1 bij Ziggo !!

Dit was een bekend probleem bij Canal Digitaal. Met de 8.1.1 update voor de Amino STB, hebben ze de Amino Dolby Surround gefixt.

Dank! Het is idd opgelost nu!