Advies voor router

Ik overweeg een internet only abonnement. Zou graag advies hebben aangaande de keuze voor een router/modem.
BVD!

fritz!box 5490 doet het prima. Een goeie 2e hands en je bent klaar

Waar ben je naar op zoek? Wil je juist iets wat het gewoon doet of wil je iets met veel features en waar je lekker aan kan tweaken? Zoek je alleen een router (dus zonder ingebouwd access point) of wil je liever een router die wifi aan boord heeft?

Bedankt voor de reacties. Ik ben er nog niet uit of het een router inc AP moet zijn of dat ik iets van bv unifi erbij neem. Router komt in de woonkamer maar heb op zolder goed bereik nodig. Kabel trekken is een probleem want ik wil ze niet zichtbaar hebben.
Heb al gekeken naar de dream machine en naar de Fritz.
Keuzes keuzes :grinning:
Plug and play is belangrijk, maar wil ook kunnen tweaken als beginner.

Klinkt alsof je nog een moeilijke keuze moet maken :slight_smile:

Zelf heb ik een APU4B4 van PCengines met Debian als router en gebruik ik een AP AC-LR van Ubiquiti voor WiFi.

Als ik er nu een zou moeten kopen dan zou ik gaan voor Asus RT-AX88U

Hij is in de aanbieding Asus routers kan je veel aanpassen via een duidelijk menu als ik het goed heb. Zie test op Hardware info

Voor een goed bereik op zolder kun je een mesh systeem toepassen of gaan werken met powerline-aangestuurde AP’s.

Met een Asus in de woonkamer gaat het niet lukken, of je moet in een houten huis wonen.

Ikzelf heb een ER-12 (van Ubiquiti) in de meterkast (waar de glasvezel binnenkomt) en door het hele huis CAT7 bekabeling lopen. Op strategische plekken staan EAX80 (wifi-6 AP van Netgear). Hele mooie speeltuin zo …
Als je geen dedicated kabels hebt dan blijven mesh en powerline over …

@Tomdus,

Voor die 3 euro verschil zou ik het niet eens overwegen.

Ik heb sinds een ruime tijd een FritzBox 5490 deze heeft met gemak 538 dagen online gehaald zonder reboot / zonder storingen etc…

Dit heb ik met geen enkele andere router/modem combo ooit gehaald. Helaas door een breukje in de fiber staat de teller weer op 10 dagen ofzo.

Dan kun je er zelf wel één aanschaffen voor rond de 200 euro. Maar die heb je er dan pas uit na ~597 maanden. En wanneer die defect zou gaan (Routers gaan kapot) dan kun je weer een nieuwe aanschaffen.

En wanneer je voor 3 euro meer per maand gewoon het abbo houdt zoals het is heb je binnen enkele dagen weer een nieuwe wanneer deze defect is.

Voor 36,00 op jaarbasis kom je niet voor verrassingen te staan.

Het wifi signaal is prima van deze, zelfs op de zolder bij de buren heb ik nog 3 streepjes op me mobiel.

Dus ik zou het je echt afraden om zelf een router te gaan kopen voor die paar euro verschil.

Groetjes,
René

Volgens mij werk je gewoon bij Radio538, en is dit reclame! :wink:

@Bakky,
Whahahahaha :wink: toen ik 't poste dacht ik al dat nr komt me bekend voor :wink: Maar over reclame gesproken jij schrijft het ik niet :wink: LoL :wink:

1 like

Heeft iemand ervaring of wat vinden jullie van de de Netgear Orbi AX4200 in combinatie met Tweak 1 Gigabit verbinding? Het lijkt mij een uitstekend toekomstbestendig Mesh systeem.
De plek met de meeste reviews heb ik hier gevonden: https://www.bestbuy.com/site/netgear-orbi-ax4200-tri-band-mesh-wi-fi-system-2-pack-white/6405440.p?skuId=6405440

Ook interessant voor @TK18119023:

Heb je hier ooit een reactie op gehad? Ben toevallig ook aan het kijken voor een mesh systeem, krijg begin maart een internet only abonnement en heb nog geen keuze gemaakt in het aanschaffen van een router / mesh systeem. Ben wel echt op zoek naar mesh, omdat ik drie verdiepingen wil afdekken. Iemand suggesties?

Zie nu dat je dezelfde vraag 2x gesteld hebt. Zie jouw eigen thread…

1 like