Advies uitschakelen 5g

Af en aan hebben wij last van het tijdelijk wegvallen van onze internet toegang. Dat gebeurt dan zowel draadloos als via de bekabelde devices. We kunnen gewoon verbinding maken met ons netwerk (een combinatie van Fritz!Boxen en 1750e’s zorgt er voor dat zowel het bekabelde als het draadloze signaal wordt doorgegeven).

Vandaag was het weer raak, toen het voor de tweede keer gebeurde toch maar eens gebeld. Het advies dat ik kreeg was om 5g uit te zetten. “Dat heb ik bij mij thuis ook gedaan en dat heeft het probleem opgelost”.

Dat zou best kunnen maar om nu juist stappen terug te gaan doen in snelheid om een probleem op te lossen (dat naar alle waarschijnlijkheid door de 5490 die Tweak heeft geleverd wordt veroorzaakt) past niet echt bij hoe ik graag werk.

Is de invloed van 5g op internet toegang een bekend probleem (bij gebruik van een 5490)?

5ghz wifi bedoel je daarmee denk ik?

1 like

Het advies dat ik kreeg was om 5g uit te zetten. “Dat heb ik bij mij thuis ook gedaan en dat heeft het probleem opgelost”.

Pfff, wat een antwoord.
A) Het probleem is niet opgelost maar gemaskeerd
B) Juist de 5G-wifi-band is er om lekker snel draadloos te werken.

Iemand van de Helpdesk die zijn thuiservaring op deze manier deelt kan je daarmee tijdelijk helpen, maar zou direct actie moeten ondernemen om je echt te helpen.

In het verleden heb ik vaker over dit probleem met de Fritzbox gelezen. Maar een firmware update zou het probleem opgelost hebben.

Nu heb ik zelf geen Fritzbox meer (gebruik eigen router en losse wifi-Access Points) dus kan niet nagaan wat de laatste firmware is. Google eens rond …

Nee, daarmee bedoel ik 5GHz. 5ghz bestaat niet naar mijn weten…

Precies mijn idee, een oplossing aanbieden door functionaliteit uit te schakelen is op zijn best een workaround.

De huidige firmware versie (07.12) zou de laatste versie moeten zijn volgens de check. Er is al wel een 07.20 zie ik op de site maar (nog?) niet voor de 5490. Ik zal daar eens naar vragen bij AVM…

Ik heb altijd een hoge pet op gehad van Fritzbox-apparatuur. In de 2 maanden dat ik met de 5490 gewerkt heb ging het ook prima. Nooit problemen gehad. Dat ik toch de 5490 de deur uit gedaan heb is omdat ik graag de wireless AP’s op strategische locaties in de woning wilde hebben en dan een draadloze router een betere optie is (meterkast is niet zo’n strategische locatie…).

Jouw probleem klinkt ook als iets hardwarematig. Alsof het stroomverbruik van de 5 GHz radio de router ontregelt en soms doet crashen. Je zou eens kunnen testen door het zendvermogen van deze radio te verlagen. Kies steeds stappen van 3 dB (halveert vermogen).

Als inderdaad de 5490 gewoon blijft werken en alleen bij maximaal vermogen van de 5 GHz radio soms eruit vliegt dan zou Tweak jouw Fritzbox moeten omwisselen.

Op zich vond ik de verduidelijkende vraag van @grafzicht nog niet zo verkeerd. Je weet niet met welke kennis/kunde/verwarring iemand op het forum terecht komt.

Als iemand het over “5g” heeft, kan het zijn dat-ie het heeft over:

  • het 5G mobiele netwerk,
  • de 5e generatie Wi-Fi / Wi-Fi 5 / 802.11ac, of
  • Wi-Fi over 5 GHz.

Beter zeker zijn dat we het over hetzelfde hebben, toch? :slight_smile:

Niet bij mijn weten. Het klinkt als een van de frustrerende problemen waarbij je moet gaan uitsluiten totdat er nog maar één oorzaak overblijft. Vooral doordat het probleem dus soms ineens opduikt en het andere keren OK is.

Je noemt “We kunnen gewoon verbinding maken met ons netwerk”, bedoel je dit wanneer je internettoegang weg is (oftewel: je hebt dan wel nog gewoon je LAN-verbinding, maar daar buiten niet)?

Zo ja, heb je kunnen verifiëren of het echt de verbinding is die wegvalt, of dat het zit in DNS of routes? Je noemt “een combinatie van Fritz!Boxen en 1750e’s” (en dus ook een meervoud Fritz!Boxen), kan het een probleem zijn met meerdere DHCP-servers die hun eigen options doorduwen?

Zo nee (geen enkele vorm van verbinding tijdens problemen), kun je zien aan/op de Fritz!box waar de glasvezel in zit of hij reboot? Kun je iets terugvinden in de event logs van de Fritz!box? (Edit: + de suggesties van @BerndGaykema hierboven).

1 like

Tsja, met zo’n instelling mag je het van mij lekker zelf uit gaan zoeken.

1 like

Voor wat betreft je vraag over “het gewoon verbinding kunnen maken”: wat ik daarmee bedoel is dat ons eigen netwerk (zowel wifi als LAN) beschikbaar is om andere devices te benaderen die na de glasvezelaansluiting in de meterkast zitten. Dus er is wel verbinding met mijn eigen netwerk maar niet meer met de services van Tweak.

Overigens staat alles zo ingesteld dat de opties van de 5490 worden overgenomen, alle “zelfdenk-opties” om het maar even zo te zeggen van de andere Fritz!Boxen en 1750e’s staan uit.

De 5490 is overigens de enige die een 5GHz netwerk de lucht in stuurt, de 1750e’s pakken dat op en herhalen dat, de oudere Fritz!Boxen pakken alleen het 2.4Ghz signaal op (via LAN) en herhalen dat. Aangezien wij op een plek wonen waar we de buren nog net kunnen zien (kleinste afstand is +/- 100 meter van buitenmuur tot buitenmuur) meet ik geen andere netwerken in huis dan wat ik zelf beheer.

Op basis van wat de 5490 laat zien zou de verbinding met Tweak niet worden onderbroken. Dus dat doet mij vermoeden dat het probleem inderdaad bij de 5490 (of daarna) zit.

Ik denk dat ik voor nu ga beginnen met het bijhouden van een log om te zien wanneer we constateren dat de verbinding weg is. In het verleden als eens naar gekeken maar ik heb daar nooit een tool voor gevonden dus is het ook weer niet echt betrouwbaar.

Het uitzetten van bijvoorbeeld 5GHz of het verlagen van het zendvermogen is de stap er na. Maar dat ga ik pas doen als ik een beetje zicht heb op wanneer het probleem op kan treden. Het liefst zou ik in dit soort situaties het probleem herhaalbaar maken.

@grafzicht Geen probleem hoor, de waardevolle reacties van anderen helpen me al een eind op weg.

Wel bijzonder dat je zo reageert. Je stelt een, in mijn ogen flauwe, vraag gezien de context, krijgt vervolgens een antwoord dat jouw vraag corrigeert en dan ben je op je tenen getrapt en geef je een reactie die ik bij mensen verwacht die nog niet oud genoeg zijn om te kunnen schrijven.

Als je wat toe had gevoegd door vervolgens met een waardevolle bijdrage te komen had ik gegarandeerd anders gereageerd. Nu doe je precies waar zoveel fora last van hebben: jezelf op een hoger voetstuk plaatsen dan degene waar je op reageert.

Zoals @Tim al aangaf is er duidelijk wat interpretatie mogelijk bij “5g”, zelfs met de context.
Dit forum is voor klanten, waaronder mensen die een serverpark hebben maar ook die denken dat wifi via een kabel gaat (bijvoorbeeld) dus indicatie over wat daadwerkelijk bedoeld wordt is soms een logische eerste stap.
Dat je vervolgens de mensen die een poging doen om je te helpen gaat verbeteren op hoofdletters laat zien dat je iets doet waar fora ook veel last van hebben, mensen die direct een precies stappenplan willen hebben perfect aangepast op hun situatie. Een beetje r/choosingbeggars.
Nou daar is de klantenservice voor, die betaal je immers.

Maar success met de andere leden

1 like

Misschien is het een goed idee het er op te houden dat het bericht van @grafzicht anders overkwam dan het bedoeld was. @grafzicht wilde het voor de zekerheid verduidelijken, @r1200c vond het overduidelijk en daardoor belerend overkomen. Intonatie is er niet in tekst, dus perceptie en referentiekaders enzo. Het is allemaal zo erg niet.

On topic:

Ik zou zeggen, check de volgende keer dat het probleem zich voordoet zeker ook even of de Fritz!box 5490 in kwestie op dat moment nog te bereiken is. Het kan best zijn dat je andere apparaten nog gewoon kunt bereiken (via de routers/switches die er verder nog tussen zitten) als de Fritz!box 5490 niet te bereiken is.

En check dan ook gelijk even (via 4G, het mobiele netwerk :wink: ) of de Fritz!box 5490 nog van buiten bereikbaar is, met de optelsom van die informatie kun je misschien een volgende stap zetten.

2 likes

@Tim De 5490 is (de keren dat ik er mee aan de slag ben geweest) benaderbaar en daar kan ik op inloggen. Het benaderen via het mobiele netwerk vanaf de buitenkant is een goede tip! Daar had ik nog niet aan gedacht en dat kan inderdaad wat duidelijker aangeven waar de fout zit. Al weet ik uit ervaring dat fouten die niet makkelijk reproduceerbaar zijn soms ontzettend lastig te pinpointen zijn. Dat was ook een van de hoofdredenen dat ik er hier over begon. De grootste kans dat ik mensen met een 5490 tegen kom die vergelijkbaar geconfigureerd is met die van ons.

@grafzicht je bent erg snel op je tenen getrapt. Blijft bijzonder. Wat @Tim opsomt is op zich correct maar gezien de context zou je in ieder geval het eerste punt af kunnen strepen, of jij moet wel zendmasten uit kunnen zetten voor thuisgebruik, de 5e generatie Wi-Fi heb ik persoonlijk nog niet vaak als 5g omschreven zien worden. En hoewel je het niet toe zult geven kan ik me haast niet voorstellen dat jij dacht dat het over iets anders ging dan de 5GHz band waarop een 5490 uit kan zenden. En dat je vervolgens valt over het verschil tussen een hoofdletter of kleine letter maakt het nog triester. Dat maakt namelijk (toevallig voor de G/g niet) in sommige gevallen best wel verschil. Ik heb liever een bedrag in Y euro op mijn rekening staan dan in y euro…

Het probleem is dat als het om het neuken van mieren gaat ik een vrij hoog niveau heb behaald :rofl: :rofl:

Het antwoord is vrij simpel.

Wanneer je oude apparaten gebruikt welke niet kunnen verbinden op het 5GHz netwerk zoals:

  • IP Camera’s
  • Slimme Thermostaten
  • Oude Laptops
  • Oude Telefoon
  • Oude Tablets
  • Oudere generatie SmartTV’s
  • Eerste generatie van de Chromecast

Wanneer frequenties 2.4GHz en 5GHz gebruik maken van hetzelfde SSID kunnen deze elkaar storen voor de apparaten die alleen 2.4GHz kunnen gebruiken.

Door deze simpel te hernoemen : zie screenshot

Voorkom je al veel problemen onderling met de oude apparatuur.

Dat het wifi netwerk zorgt voor een volledige drop-out van je internet verbinding is vrij onwaarschijnlijk (in thuis situaties)

In het verleden met een DD-WRT router zag ik dat daardoor het netwerk device voor het draadloze netwerk overbelast raakte omdat oudere apparaten constant bleven reconnecten in een zeer hoog tempo. Waardoor zelfs het OS van de router een opdonder kreeg.

Hoewel dit in een kantine van een Camping was om als Gastnetwerk te dienen en dan ging het gemiddeld om 60/70 gebruikers. Thuis ik heb dat soort situaties nog niet meegemaakt. Het zou me niets verbazen dat ook de FRITZ!Box zich daar in kan verslikken. Maar zoals gezegd in een thuis situatie heb je gemiddeld te maken met een 10 tot 20 verbindingen op je wifi netwerk dat moet voor de 5490 geen enkel probleem wezen.

Dit probleem doet zich trouwens niet alleen voor met de FRITZ!Box maar ook de TP-Link routers kunnen hier slecht mee omgaan. In een Theater heb ik ook de 2 SSID’s uit elkaar gehaald en sindsdien geen enkel probleem meer.

Jammer dat de netwerken hier allemaal al een eigen naam hebben: het 2.4GHz en het 5GHz netwerk hebben al verschillende namen, er zijn zelfs meerdere 2.4GHz netwerken, allemaal netjes gescheiden met eigen instellingen zodat ze elkaar niet in de weg zitten.

Je 10 tot 20 devices refereert waarschijnlijk aan een standaard huis, wij wonen (en zijn) niet helemaal standaard. Naast de gebruikelijke zaken als telefoons en laptops wordt er hier in huis redelijk veel via het netwerk geregeld. Overigens wel allemaal via beheer(s)bare devices. Ik denk dat we alleen aan lampen/verlichting al bijna jouw 20 halen :wink:

Voordat er meteen naar (bijvoorbeeld) de lampen wordt gewezen: dat zijn vrij recente toevoegingen, het wegvallen van de verbinding met de buitenwereld bestaat al veel langer. Al kan ik niet met 200% zekerheid zeggen wat er wel en niet van invloed is omdat ik niet weet wat de veroorzaker van het probleem is. De frequentie van het probleem is niet noemenswaardig verhoogd toen de lampen, of andere toevoegingen er bij kwamen.

Ergens zou ik dit ook vreemd vinden aangezien er gewoon intern verkeer mogelijk blijft, zou er sprake zijn van een verstoring via het draadloze netwerk veroorzaakt door “verbruikers” dan zou ik verwachten dat dan ook het draadloze netwerk voor andere devices (tijdelijk) niet bereikbaar zou zijn. Los van het gegeven dat de TV’s bijvoorbeeld via het bedrade netwerk hun signaal krijgen (een direct vanaf de 5490, een andere via een andere Fritz!Box die als verdeelpunt wordt gebruikt).

Als het draadloze netwerk onwaarschijnlijk wordt geacht om de internetverbinding te beïnvloeden moet er iets anders zijn dat het probleem veroorzaakt.

Heb je een idee hoe ik het op een werkbare manier kan testen of het wel of niet aan de draadloze netwerken ligt? Het probleem is dat ik niet kan zeggen “dan en dan gebeurt het” of als ik “zus en zo doe constateer ik het”.

Even voor mijn beeld hoe het probleem zich voor doet.
a. Internet valt weg en de apparatuur geeft aan dat zij geen verbinding meer hebben met internet (Laptops/Routers etc… )
b. Internet valt weg maar apparatuur geeft gewoon aan verbinding te hebben. Echter kan ik in mijn webbrowsers niet meer naar websites.

Als het dat laatste is zou het een DNS fout kunnen zijn en wellicht even een andere DNS instellen op de frtis en en secondaire er bij zetten?

Dag r1200c. Hoe gaat het dan? Jij hebt Wifi verbinding, maar geen throughput? Je ziet op je device, dat er verbinding is, maar er is geen internet? Als dat zo is, dan heb je hetzelfde probleem als ik 2-3 jaar geleden al aan heb gegeven bij Tweak en AVM. Natuurlijk ligt het niet aan hen! Mijns inziens ligt het aan interferentie of de MoDem/Router kan de vele signalen in de omgeving niet aan en gaat ‘over z’n nek’. De 5490 is gewoon een gedrocht van een Router. Heb WiFi uit staan en laat dat aan andere over!