Advies 19" Switch

Goede ervaring mee icm Tweak glas?

Een switch heeft niets te maken met Tweak of glasvezel. De switch zit achter de router (jouw Fritzbox) en wordt gewoon met een cat 6(a) of cat 7 kabel aangesloten.
Jij vraagt om een 19" rackmodel. Nou, Ubiquiti heeft ze. Ze zijn volgens de specificaties prima voor jouw gebruik.

Bedankt voor je toelichting. Sommige switches kunnen uitgerust worden met een SFP module en daarmee heb je dus geen fritzbox meer nodig. Vandaar de link tussen de switch en fritzbox.

Groet,
Bert

Met alleen een switch red je het niet. Je hebt ook een NAT-capable router nodig.

Onzin. Je ontkomt niet aan een router of een security gateway.
Dat een switch een SFP-module heeft is handig als je een glasvezelverbinding tussen router (of security gateway) en deze switch wilt aanleggen. Of tussen 2 switches met beiden een SFP module.

Staar je niet blind op die SFP-module …
En verdiep je in de topologie van netwerken. Met alle respect, maar daar zit bij jou nog een blinde vlek.

Ik stel netjes een vraag en dan kom jij met zon reactie. Dergelijke forum is toch bedoeld om met elkaar te sparren over techniek waarbij je elkaar helpt? De kreet switch en router is niet zo handig gebruikt door mij, maar om dat te gaan spreken over “blinde vlekken”. Mensenkennis vanuit een forum met een paar zinnen pff…

Er is door mij enkel advies gevraagd over… en een situatie schets neergezet. Vanuit jou enkel gehoord wat allemaal onmogelijk is en geen oplossing.

Groet,
Bert

Als ik over een auto praat maar een fiets bedoel dan krijg je één grote verwarring.
Jij hebt netjes een advies gekregen, van mij en Mbovenka.
En als je het verschil niet weet tussen een router en een switch, dan is het toch niet gek dat ik het over een blinde vlek heb?

Een router die je direct kunt aansluiten aan je glasvezel vind je in de Ubiquiti Edgemax lijn:
ER-4, ER-12. Niet voor een 19 inch rack, maar met wat beugels wel passend te maken.

Succes.

Ik zie een glimp van de electra kast met daarin mooie KNX spulletjes zoals de Gira X1 en de S1.

Aangenomen dat je je thuisnetwerk van het zelfde niveau wilt hebben als de domotica, adviseer ik (semi) professionele spullen.

Zoals andere ook al genoemd hebben is Ubiquiti een merk met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Kijk eens naar de volgende items:

Firewall/Router: UniFi UDM Pro
Switch: UniFi USW-24-POE (Generatie 2)

Groet Rob.

In Full admin rechten op fritzbox? vroeg je om mijn setup, dus hierbij! Mijn setup is een beetje hacky, maar werkt uitstekend als je een beperkt budget en weinig ruimte in de meterkast hebt. Dit is overigens allemaal geen 19" (vanwege het gebrek aan ruimte dus).

De glasvezel gaat rechtstreeks de SFP in (hiervoor moest ik een kabel aanschaffen die ik vervolgens in de FTU TK01 kon schuiven). De SFP zit vervolgens in de switch in een speciaal VLAN, waardoor de switch daar als een mediaconverter fungeert. Vandaar naar de USG met koper (oftewel de router), om dan weer terug te gaan naar de switch in een trunk poort. Feitelijk heb ik mijn switch dus in tweeën gedeeld: 1 gedeelte intern, 1 gedeelte extern (als mediaconverter). Dat kon ik doen omdat ik toch niet alle poorten nodig had, en deze combinatie goedkoper was dan de USG pro.

Ik kan op je foto niet goed zien hoe de fiber binnenkomt, behalve dat hij rechtstreeks de Fritzbox in gaat. De Fritzbox heeft een SC connector, die vind je niet standaard op een SFP (vandaar dat ik een andere kabel moest hebben). Uiteraard kun je dit ook oplossen met een converter, maar dit is in ieder geval een punt van aandacht.

De Unifi lijn vind ik zelf een aanrader (net als @iRob zo te zien) , voornamelijk vanwege het configuratiegemak. Wel ga je configuratieproblemen krijgen met de TV verbinding: technisch gesproken zou het relatief eenvoudig moeten zijn om die werkend te krijgen, maar het is altijd een struikelpunt met eigen apparaat. Op dit forum zijn daar wel meer topics over te vinden (bv Unifi USG setup VLANS voor IPTV).

De UDM Pro is een mooi apparaat voor wat je wil: ikzelf heb op kantoor (geen Tweak) een normale UDM (ook daar geen 19" rack beschikbaar helaas), en ben ook daar erg tevreden mee. Verschil met de Pro is voornamelijk dat de Pro geen wifi heeft (heb je ook niet nodig zo te zien) en dat hij SFP mogelijkheden heeft. Let wel op, volgens mij heeft de UDM wel maar een 1gbit switching backplane: zorg er dus voor dat je zo min mogelijk op de UDM aansluit, en direct naar de switch gaat. De UDM in combinatie met een Unifi Switch gaat sowieso mooi werken, zeker als ook je APs ook van Unifi zijn.
Een voordeel van de UDM boven de USG is de ingebouwde controller trouwens, dus daar hoef je dan ook niet meer over na te denken.

Je kan natuurlijk ook beginnen met alleen de switch en de Fritzbox nog even laten staan en hem puur gebruiken als modem en DHCP-server. Werkt ook uitstekend (heb hetzelfde gedaan).

BobV heb jij toevallig ook TV lopen via deze setup ?. Ik had het gelijk zo ingericht maar werd heel snel geblocked door Tweak ivm multicast die terug het netwerk in gingen? Daarna heb ik eigenlijk het niet meer geprobeerd omdat ik niet helder kon krijgen wat ik fout aan het doen was ;-).

Nee, ik heb een internet only abonnement. De keren dat wij TV kijken zijn zowat op 1 hand te tellen (per jaar), en dat is ook nog eens de NPO: dat trek ik met een antenne zo gratis uit de lucht voor die paar keer :slight_smile:

Oke thnx maar zie jij dan ook in overview van de controller alle abbonnees aangesloten. Dus in het overview plan van aangesloten clients?

Soms komen daar inderdaad MAC-adressen omhoog die niet op mijn netwerk zitten, maar dat is incidenteel (nog geen 1 per maand). Ik gooi ze ook af en toe weer eruit.

Wel heb ik op de poorten van mijn “mediaconverter” een MAC-whitelist actief, zodat alleen de Tweak Gateway op de SFP en de USG op de UTP eraan mogen hangen.

1 like

Zou de UDM de fritzbox kunnen vervangen? of moet je dan nog steeds de fritz ertussen houden. Wel leuk ding die UDM. Weet niet of je de optionele harddrive als reguliere opslag kunt gebruiken ipv enkel video (protect van ub).

De UDM kan de Fritzbox prima vervangen, net zoals iedere router eigenlijk wel kan. Met internet only is het helemaal een eitje.

Ik weet niet of je de HDD voor andere zaken kan gebruiken overigens.

Houd rekening mee dat je met de UDM (Pro) IP-tv niet werkend kan krijgen. Via de USG en USG pro wel via een Json + Managed switch(zie andere topics) Ik heb zelf nu een USG draaien met een custom Json om zo de tagged WAN VLANS er uit te vissen. Werkt prima maar bij het updaten van mn USG moet je (soms) de Json weer even opnieuw plaatsen. De UDM’s werken op een nieuw OS vna Ubiqity en hebben nog geen mogelijkheden voor custom scripts naar mijn weten. UDM is dus alleen handig met Internet Only.

Hier de info over IPTV op de UDM. Het is een feature request op de fora van Ubiqity.

Bedankt voor je update! PS ander vraagje; heb jij de UDM-pro draaien 19"variant of… benieuwd of jij de harddrive ook kunt gebruiken als “cloud” opslag.

Ik heb niet de UDM draaien ik heb een USG. En of de HDD van de UDM voor andere dingen te gebruiken is weet ik niet. Wellicht dat dit ergens genoemd word op het UI forum: https://community.ui.com/