ABP investeert in KPN - competitievervalsing?

Vandaag lees ik dat ABP met pensioengelden gaat investeren in KPN om zodoende veel meer glasvezel uit te rollen. Met KPN zal vast KPN NetwerkNL bedoeld worden, maar helaas snappen vele journalisten niet dat er een verschil is tussen KPN en KPN NetwerkNL. Dat terzijde.

Als ons pensioengeld gebruikt wordt om een grote speler groot te houden of zelfs nog groter te maken, is dat wel in het voordeel van de consument?

Ik zie meer in een infrastructuur die, net als bij ons electriciteitsnetwerk, helemaal los staat van de providers die diensten aanbieden. De glasvezelkabels komen in een patch-huisje boven de grond en vandaar 100% vrijheid voor de providers om aan te koppelen.

Geen KPN NetwerkNL of Ziggo die kabels beheren, maar GlasvezelNL of UwCoaxNL, ik roep maar wat. Als ABP daar nu eens mede in investeert…

1 like

Helaas is ook voor de pensioenfondsen het sponsoren van een monopolist een veel betere investering. Je weet immers bijna zeker dat er niemand tegenop kan en dat de prijzen dus lekker hoog blijven en daarmee je rendement ook.

Nou deel ik de mening voor het lostrekken van netwerk en provider ook, maar dit inzicht zal waarschijnlijk niet of nooit door de nederlandse politiek gedeeld worden, tenzij we ineens een swing naar links gaan maken.

En dan is het nieuwe KPN netwerk ook nog GPON, wat concurreren op netwerk niveau ook nog onmogenlijk maakt.

Techniek mag nooit een excuus zijn om monopolisten te creeren. Dan doen we GPON gewoon in de ban. Ik heb liever een eigen kabel van huis naar PoP dan die moeten delen met 32 anderen.

Ik laat een nieuw huis bouwen. Het lijkt alsof er twee partijen glasvezel gaan aanleggen, KPN en VolkerWessels. Al is die laatste natuurlijk onderdeel van KPN.

Tweak zegt dat op mijn adres 1Gbps mogelijk is. Dat duidt er op dat het geen GPON is.

Peter

Volkerwessels is geen onderdeel van KPN?
Misschien dat die wel een AON netwerk aan gaan leggen of hebben liggen. (de partij van wie ze de opdracht hebben gehad dan).
Of je huis komt in een gebied wat al AON heeft liggen, dan heeft het geen zin om alleen voor jouw huis GPON aan te leggen

KPN monteurs voor glasvezel zijn in dienst van VWT.

Mijn huis is onderdeel van een nieuwe wijk. Er wordt dus een compleet nieuwe infrastructuur aangelegd.

Kan zijn dat ze dat een betere investering vinden. Maar is en blijft concurrentie vervalsing en er zou tegen opgetreden moeten worden door de overheid. Ben voor een snelle infrastructuur waar diverse providers hun diensten kunnen aanbieden en tegen een monopolist zoals KPN die zich steeds vaker en steeds meer gaat opstellen als Monster, zoals ook is gebleken bij het verwezenlijken van het glasvezel netwerk (door de bewoners) van De Wolden.

https://tweakers.net/nieuws/182856/kpn-en-apg-gaan-komende-jaren-750000-huishoudens-van-glasvezel-voorzien.html
AGP doet gezellig mee, dag open internet.