6RD op Edgerouter Lite

Hallo allemaal,

Na een tijd lang via een Hurricane Electric Tunnel gewerkt te hebben, begint het toch wel te irriteren dat bepaalde services zoals Netflix deze blokkeren. In het verleden had ik 6RD werkend via Tweak op m’n Edgerouter maar toen ze de ip adressen omgooiden werkte dit niet meer. Sinds kort heb ik een “vast” IPv4 aangevraagd in de 82.197 range en deze gekregen waarna ik de documentatie voor 6RD op m’n Edgerouter er weer bij gehaald heb. Alleen bij het opzetten van de tunnel gaat het echter al mis en begin ik inmiddels vast te lopen.

Ik gebruik de volgende gegevens voor IPv6

  • 6RD relay-server: 217.19.16.17
  • 6RD relay prefix: 82.197.192.0/19
  • 6RD prefix: 2a02:58:80::/43

en werk met de volgende stappen https://community.ui.com/questions/IPv6-6rd-setup-configuration-writeup/65525104-2d02-4b12-bbd6-65fc0f1a59bf .

Iemand hier die IPv6 via 6RD op Tweak wel werkend heeft op de Edgerouter en de config zou willen delen?

1 like

Hoi Alexander,

Ik was er zelf ook naar op zoek om IPv6 via 6RD werkend te krijgen en heb er een post van gemaakt. Hopelijk helpt dit, mocht je het nog niet werkend hebben.

Zelf heb ik het nu prima werkend op mij EdgeRouter 6P met 2.0.9 firmware.

Succes ermee.

1 like

set protocols static interface-route6 ‘::/0’ next-hop-interface tun0

Is ::/0 “for future use” of is 2000::/3 (global unicast) beter passend? :slight_smile:

Voor zover ik weet worden op dit moment alleen prefixes in 2000::/3 uitgegeven. Dat hoeft in de toekomst niet hetzelfde te blijven aangezien de RFC informational is.

Beide opties zijn voor thuisgebruik iig. prima. Als je 2000::/3 toepast weet je iig wel zeker dat local adressen niet naar je ISP wordt gestuurd., maar dat zullen ze daar wel filteren :grinning:.