5G wifi tijdelijk onderbreken

Om slimme wifi apparatuur aan mijn huisbesturing toe te voegen moet mijn telefoon verbonden zijn met 2,4G wifi. Standaard is die verbonden met 5G wifi. Ik kan niet vinden hoe ik die 5G wifi op mijn Fritz!Box 5530 even kan uitschakelen.

Overigens heb ik om dit soort redenen die 5GHz en 2.4GHz band verschillende SSID’s gegeven.

5GHz en 2.4GHz samen op 1 SSID gaat prima met telefoons en laptops. Maar veel van die IoT-apparatuur heeft er toch problemen mee. Bij mij onder andere Escam IP-cameras die geen verbinding willen zoeken en de ESP8266-gebaseerde Duet2Wifi die soms zijn verbinding kwijt is en vervolgens niet meer online komt, etc.

Dank je, gevonden! Intussen had ik het toch nog eens geprobeerd. Negeer de waarschuwing om 5GHz uit te schakelen. Ga door en, in mijn geval de Tuya Smart App, gaat netjes verder met een klein regeltje met keuze tussen 2,4 en 5 GHz!
Nu staan 5 van de 30 IP adressen op 5GHz. Dat levert tot nu geen problemen op.

Ik help het je hopen dat het zo blijft; ik had 1 SSID ook wel prettig gevonden maar het bleek niet betrouwbaar te werken hier.

Ik hou al die ‘slimme’ dingen overigens lekker op 2.4GHz. Voor de bandbreedte hebben ze geen 5GHz nodig, 2.4GHz penetreert net iets beter dan 5GHz, en zo blijft de 5GHz band ook net iets vrijer voor de apparaten die wel baat hebben bij veel bandbreedte.