2,4ghz prima, 5ghz zeer slecht

Mensen,

Ik heb een Fritzbox 7490 en een Fritz repeater 2400, als mesh met elkaar ingesteld.

Ik heb op mn 2,4ghz prima internet, maar mijn 5ghz is en blijft bagger.

Speedtest werkt op beide netwerken prima, maar als ik bijvoorbeeld Dumpert laad, dan heb ik bij 5, geen plaatjes en de filmpjes laden bijna niet. Ook andere sites worden de thumbnails slecht of niet geladen. Op de 2,4 werkt alles wel?

Dan staat op google
Ik heb kanalen verandert, helpt niet.
Ik heb nog een oude router als wifi punt in mn netwerk zitten ook met 2,4 en 5 GHz. En daar werkt het allemaal wel???

Waar gaat het fout?

Het bereik van 5Ghz is altijd wat minder dan van 2,4Ghz wat betreft afstand en obstakels zoals betonvloeren. De snelheid hoort hoger te zijn. Echter wel in de directe omgeving van het modem. Staan er geen obstakels in de weg?
Heb je er nu firmware 7.29 op zitten?
Probeer het eens met de de laatste labor firmware versie 7.51
Wie weet is deze beter.
En ja, de 5490 is al weer 9,5 jaar op de markt.

Joop, bedankt voor je rectie.

Even ter verduidelijking, Ik heb een hout skelet woning. alleen de buitenmuur is van steen.
de router hangt buiten de meterkast in de gang. Het is de 7490, met versie 7.29 (dat is de laatst die deze aankan). De repeater hangt 8 meter verderop. in de hoek bij de tuin. als ik buiten zit, dan zit ik 3 meter van de repeater. Met speedtest heb ik gewoon ruim 200mbs in beeld bij 5ghz, maar als ik ad.nl of dumpert.nl laad, dan krijg ik die thumbnails bijna of niet geladen. op 2,4ghz werkt het prima. ik kan me niet voorstellen dat m’n houten woning en dat steens muurtje zoveel tegenhouden. En ook als ik binnen ben, dan heb ik het zelfde euvel…

Heb je de DHCP als eens uit- en ingeschakeld?

Als er geen grote plant o.i.d. over het modem hangt heb je geen last van obstakles.
Maar de meterkast is helemaal geen fijne plaats voor een wifi modem. Daar loopt veel te veel bedrading.
En de labor firmware 7.51 laden? Met één muisklik heb je de 7.29 versie weer terug mocht het je niet bevallen, wat ik me niet kan voorstellen. Hier is de 7.51 versie downloaden:
https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/

1 like

Jan,.ik heb het, nu uitgeschakeld (zoals jij hebt aangegeven) en ja, het werkt nu wel. Ik ga nog even testen, maar de pagina s die ik noemde, laden zonder probleem. Ik hoop dat het hiermee is opgelost.

Super bedankt​:ok_hand::+1::raised_hands:

1 like

Hierboven reageer ik op Jan, het werkt nu. En juist omdat ik weet dat je geen router in de meterkast moet plaatsen, hangt die van mij er ook buiten.

Dank voor het meedenken, de huidige versie vertrouw ik meer dan die jij nu stuurt, maar misschien zijn er anderen die er wel wat aan hebben.
Groeten

Kleine aanvulling, ik had dhcp uitgezet en 5ghz begon steeds beter te werken. Maar naar 24u was de helft van mijn apparatuur “disconnected” van mijn wifi netwerk (2,4) dus alle stekers lampen en Nefit Easy… Dus heb ik het weer aangezet. Maar als ik het uitzet, moet ik dan alles opnieuw instellen? Wifi was er wel, maar geen internet.

Ik heb het idee dat die mesh afstelling niet fijn. Werkt. Kan ik die 2400 ook andere instellen? Als extra wifi punt? Ik hoor het graag

Ik vond het al een raar advies om DHCP uit te zetten. Dan kun je er op wachten dat na een dag je hele netwerk is ‘ingestort’. En of de ‘toverformule’ van snel uit en dan weer aan, jouw probleem op gaat lossen betwijfel ik ten zeerste. Zet DHCP a.u.b. weer snel aan.
Een niet al te oude Fritz!box met een Frtiz!Repeater 2400 moet op zich prima werken.
Als pagina’s niet al te snel openen zou ik dit liever zoeken in de primaire en secundaire DNS.
Kies als primair bijv. eens Google 8.8.8.8 en secundair Cambrium 82.197.196.183

Primair staat al op 8.8.8.8, secundaire ga ik aanpassen… Je hoort het asap

Ik heb het secundaire adres nog niet ingesteld, maar veel van mn. Apparaten werken wel weer met wifi, alleen de mobieltjes niet. Wel wifi, geen Internet

Ik heb nu de FB2400 er tussen uit gehaald en het lijkt nu allemaal goed te gaan. Ik kreeg steeds sterker het vermoeden dat er wat aan de hand is met deze 2400 box. Voor zover ik nu kan zien,.is het probleem opgelost. Dank voor het meedenken.

1 like

Ik heb ook een houtskeletwoning. Alle muren zitten vol met alu-folie, een standaard werkwijze bij houtskelet om voldoende isolatiewaarden te halen.
De dekking van wifi in mijn huis is een drama door al die alu-folie. Daarom meerdere bedrade access points opgehangen op strategische plaatsen (trial and error).

3 likes

Als ik je goed begrijp heb je 2.4Ghz en 5Ghz uit elkaar getrokken als netwerken, dus 2 SSID’s?

Klopt, en met 2 verschillende namen. Ondertussen heb ik de Fritzbox 2400 uit het stopcontact getrokken en nu werkt het allemaal prima. Bereik is natuurlijk wel wat minder.

Beide stonden in Mesh, dus de 2 gaven 2* het zelfde wifinetwerk naam uit. 1* voor 2,4 1* voor 5.

Mijn woning is van 1998, ik was er bij met opzetten maar in de isolatie zat geen of weinig aluminium. Zoals ik al gezegd heb, ik heb nu alleen de router aan staan en heb prima bereik, alleen minder achter de garage (daar zitten dan 4 wanden tussen).

Op dit moment werkt het dus wel zoals moet, zonder die 2400 erbij.

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.