WhatsApp video's bellen in netwerk slecht

Ik zit met een beetje vreemd probleem. Wanneer mijn vriendin (S21 Ultra) en ik (S22 Ultra) via WhatsApp elkaar videobellen binnen mijn eigen netwerk dan is de video slecht. Hij hapert dan.

Schakel ik mijn wifi uit dan is het prima. De wifi functioneert verder prima (nou ja op dit na dan ;p), speedtestjes leveren beetje verschillende resultaten op van 600/600 tot ongeveer 900/900 op (ping 5 tot 7ms, en jitter altijd 1ms). Videobellen met iemand buiten eigen netwerk kan ik uren zonder probleem doen, zelfs wanneer ik door het huis loop en dus van AP wissel.

Ik heb 3x U6 Pro hangen, dat zijn de nieuwe Unifi Wifi6 accespoints. En ik draai PfSense. Het maakt geen verschil of wij wel of niet op hetzelfde accespoint zitten. De switches van beneden naar boven zijn allemaal van Unifi ook.

Telefoons zitten alleen in het zelfde lan, dus geen apart vLAN ofzo.

Iemand een idee?

1 like

Kan je dit misschien eens proberen op iemand anders wifi netwerk.
Kan zijn dat whatsapp peer 2 peer gebruikt en dat dat een beetje raar is op hetzelfde internet.

Excuus vergeten te vermelden, dan heb ik hetzelfde probleem. Maar bij andere op het netwerk loop ik hier niet tegen aan. Dus het lijkt wel specifiek iets in mijn netwerk.

Ik zie ook in Pfsense firewall log geen meldingen m.b.t. blokkades op die twee ip adressen.

Ik vond nog wat over poort 5222, 5223 en 3478. Ik heb die even open gezet maar dat hielp niet.

Is dit alleen met What’s App het geval of ook met andere diensten? Zou wel interessant zijn om dat te achterhalen. Misschien kun je ook met iPhones of andere Android devices proberen (misschien van vrienden/familie).

Probeer ook eens eentje boven en eentje beneden om te zien of dat blijft

Hoi,
Dit is een bekend probleem. Zoals al eerder beantwoord het is een peer2peer verbinding. En dat wil nog wel eens door de war raken wanneer het “zogenaamd” eerst naar buiten moet en dan weer naar binnen. ( 2 x ) de NAT raakt daar ook redelijk door overbelast omdat hij niet weet welke weg de pakketjes moeten volgen.

Vergelijk het met een waterslang waar je vanuit 2 kranen met een T koppelstuk de water stroom wilt samenvoegen. Uiteindelijk krijg je niet meer water en ook geen hogere druk. En zelfs wisselend komt van de ene kraan een beetje meer of minder…

Ik kwam er achter toen ik zelf met wat WebRTC applicaties aan het stoeien was de eerste paar minuten ( aantal random ) gaan perfect. En dan begint het gedonder dat de verkeerde cliënt de verkeerde informatie accepteert en dan weer weigert.

Wanneer het echt noodzakelijk is om te kunnen videobellen met elkaar dan zou je kunnen overwegen een VPN te gebruiken

Ook dat wil niet zeggen dat het altijd werkt. Maar de kans is veel groter omdat je dan via een tunnel werkt die sowieso afgeschermd is van het huidige netwerk.

Een soort gelijk probleem had ik jaren terug met SIP toen ik aan het hobby’n was met Astrix (PBX) ik kwam er achter dat wanneer ik het SIP gebeuren compleet uitschakelde van mijn modem/router dat het wel goed werkte. Langer dan 10 minuten kon ik niet bellen wel gebeld worden. (of andersom dat weet ik niet meer zeker )

Het is een bekend probleem, maar als ik je goed begrijp is er geen (echte) oplossing voor?

Ik zet nu meestal op mijn telefoon even de WiFi uit, dan zitten beide telefoons nier meer in hetzelfde netwerk.

1 like

Precies,

In sommige gevallen wil het wel een tijdje goed gaan. Zo gaat het op hotspot locaties vaak wel redelijk omdat mensen niet met elkaar zitten te bellen.

Maar bijvoorbeeld bij ons Theater waar we een bedrijfsnetwerk delen en gastennetwerk delen gaat het wonderbaarlijk goed. Maar wanneer er een paar aan het videobellen zijn en je probeert elkaar dan te bellen dan krijg je amper verbinding.

Zoals gezegd je zou een deel van je netwerk achter een VPN kunnen hangen. En zo de data in virtuele rondjes kunnen laten draaien en dan werkt het wel.

Dit gebruik ik zelf voor andere testdoelen. Een 2e en 3e wifi die op een ander IP uit komen van een VPS servertje :wink:

Zoals op een regenachtige dag even Ă©Ă©n deel van een programma uit te printen op locatie dan hoef ik het niet mee te nemen door de regen niet omdat het MOET maar omdat het KAN vind ik dat soort dingen leuk om in elkaar te knutselen :wink:

Ben verward, “daar heb ik hetzelfde probleem” versus “op ander (wifi) netwerk geen probleem”. Conclusie je hebt alleen op eigen netwerk probleem.

Dat klopt. Ik zie inderdaad dat ik foutje gemaakt heb in mijn antwoorden, excuus daarvoor. Maar aangezien inmiddels duidelijk is, dat het een bekend probleem is en vaker voor komt zou het zo maar kunnen dat mijn test van toentertijd op een ander netwerk dus toeval geweest is dat het daar wel goed ging. Denk je niet?

Mijn eerste insteek was inderdaad een probleem in mijn eigen netwerk.