Verbinding (tijdelijk) verhuizen

Ik zit met een vraag. Ik heb een Tweak Gigabit abonnement (zonder TV) en gebruik daarbij alleen eigen apparatuur. Daarop draai ik m’n web-, mailserver, ftp ook op.

Nu heb ik een vooralsnog hypothetische vraag:

Stel dat ik op mijn woonadres voor een vrij lange periode (zeg bijvoorbeeld een maand) geen stroom heb.

Kan ik dan m’n handeltje oppakken en die bij m’n moeder (die ook een Tweak Gigabit abonnement heeft) op haar Genexis aansluiting erbij aansluiten en daar met m’n eigen IP-adres m’n server voortzetten?

Het komt er dan dus (tijdelijk) op neer dat ik twee abonnementen op 1 glasvezelkabel zou willen draaien tot m’n huis weer op orde is.

Lijkt mij niet. Op één fysiek adres, met één glasvezel-ader, kan maar één IP-adres zijn: in dit geval die van je moeder.

Misschien kan het wel als de tweede glasvezel-ader (indien aanwezig) nog vrij is (hier in De Wolden krijg je 2 glasvezel-aders in je meterkast). Daar zal toch echt iemand van Tweak zelf op moeten reageren.

Dit is best een interessante vraag. Onder normale omstandigheden moet je nooit klanten opzadelen met problemen aan je inkoop-kant, maar in dit geval is dat wel de reden dat wij een dergelijke dienst moeilijk aan kunnen bieden.

Al onze prijs-berekeningen gaan er vanuit dat een klant minimaal een jaar klant is, maar hopelijk natuurlijk nog veel langer. Voor bijna alle netwerken waar wij mee samenwerken (inkopen) geldt dat er óf hoge eenmalige kosten zijn voor aansluiting, of dat wij voor minimaal een jaar een verbinding moeten inkopen.

Het pauzeren van een verbinding zou dus voor ons achter de schermen een opzegging en een compleet ‘nieuwe’ lijn betekenen. Om die reden zijn wij ook genoodzaakt dat op die manier aan je door te belasten. Per saldo kom je dan met een maand pauze duurder uit.

Ik hoop dat je wat met dit antwoord kan :slight_smile:

De vraag is m.i. of de apparatuur (op basis van mac-adres) op een ander adres kan worden aangesloten, bijv. door rechtstreeks op de mediaconverter een switch aan te sluiten.

Dus niet om het abonnement (administratief) tijdelijk op te heffen. Dan zou de ip-reservering namelijk ook komen te vervallen.

Nescafe heeft het inderdaad bij het juiste eind.

Ik wil niet zozeer mijn abonnement pauzeren. Sterker nog, ik zou het juist actief willen houden door “in te haken” op het netwerk via een andere fysieke verbinding omdat ik m’n server (vooral m’n mailserver) niet uit de lucht wil halen.

Mijn idee was dat de glasvezelverbinding toegang verschaft tot jullie netwerk en dat mijn eigen apparatuur inderdaad op basis van het MAC-adres, ook via een andere fysieke verbinding naar jullie netwerk mijn eigen IP-adres krijgt en dat wij (mijn moeder en ik) op dat moment de glasvezelverbinding tijdelijk delen. Zodra m’n huis weer op orde is kan de boel weer gewoon daar verder draaien.

Je kan gewoon via je domein provider de DNS records aanpassen (als ze dat toelaten wat ze bijna allemaal doen) en deze laten verwijzen naar het IP van de tijdelijke gebruik aansluiting en als je weer stroom hebt zet je ze weer op het nieuwe IP die je dan krijgt. Tweak heeft in deze daar dan niks mee te maken.

als je de dns laat wijzen naar het nieuwe ip adres… dan werkt alles gewoon weer.

1 like

Bijzonder, twee dezelfde antwoorden (met tussenpoos van 2 uur) maar helaas niet het antwoord op mijn vraag. Ik begrijp heel goed dat een DNS aanpassing een optie is om in elk geval mijn domein naar een ander IP-adres te laten verwijzen. Ik ben als het om systeem- en DNS beheer gaat prima op de hoogte. Maar dat is mijn vraag niet.

Ik heb mijn server en firewall (draaiend op Linux) volledig geconfigureerd om direct aan m’n Genexis glasvezel converter aan te sluiten, met het VLAN, het IP-adres, NAT en alle port forwarding voor de verschillende virtuele servers die draaien. Ik gebruik geen Tweak apparatuur. Ik wil gewoon graag weten of het een mogelijkheid is m’n server op te pakken en op een andere Tweak glas aansluiting bij te prikken en daar verder door te draaien ZONDER dat het de werking van m’n moeder haar internet verbinding in gevaar brengt.

Dat hangt er vanaf.
Als je moeder’s verbinding in hetzelfde netwerk hangt als jouw verbinding (Tweak’s eigen netwerk <-> KPN), zou het kunnen dat je je modem oppakt en bij je moeder parkeert. Als je een vast IP hebt, zal die dan meeverhuizen. Het is niet de bedoeling dat je 2 apparaten met publieke IP’s aan 1 verbinding knoopt, want 1 IP per verbinding is toegestaan.

Ik heb +/- een half jaar geleden geprobeerd om via een switch na de Genexis een tweede router aan te sluiten.
Dit werkte en kreeg 2 verschillende ip adressen toegewezen voor elke router een.
Wel zakte de snelheid met speedtest terug naar 200 megabit. per router.
Met dit in het achterhoofd zou ik zeggen dat je met een extra switch kunt doen wat jij wild.

Hmm, ik denk dat ik het, met dat in het achterhoofd, gewoon eens moet proberen.

Het is maar voor tijdelijk en het is pas ergens halverwege volgend jaar dat ik een maand moet overbruggen.