Upload naar Synology drive vanaf netwerkshar traag

Heeft niet helemaal iets met Internet te maken, maar ik krijg hier vaak ook goede netwerk adviezen dus ik waag het er toch op :slight_smile:

Wanneer ik een bestand vanaf mijn laptop, via een netwerk share op mijn synology upload naar een andere locatie via Synology Drive dan haal ik ongeveer 20MB/s. Dit gebeurd via een browser chrome/ff.
Wanneer ik dit zelfde bestand direct via mijn laptop upload dan haal ik 80MB/s +.

Beide locaties hebben een 1000/1000 glas verbinding.
Mijn Synology is een DS3617xs met 64GB en 8x1,92TB Micron 5200 Pro SSD’s. Mijn laptop is een Lenovo T580 (I7, 16GB, 1TB 980 Pro). Mijn laptop zit bekabeld aangesloten, wanneer ik dit zelfde bestand via die netwerk share naar mijn laptop toe haal zit ik constant op 110MB/s.

Netwerk snelheid wordt in Mb/s aangegeven in principe, en bestand formaat in MB/s. Maar zowel Syno Drive, Windows als PFsense toont MB/s wanneer je een bestand kopieert.

Ik zeg dit er even bij zodat wij allemaal wel over hetzelfde praten zeg maar :slight_smile:

Synology draait op DSM7.0.2. and laptop draait op Windows 11. Laptop en Syno zitten in dezelfde vLAN. SMB 3.0 staat aan op de Synology.

Dat het via netwerk iets langzamer zou zijn kan ik mij wel iets bij voorstellen, maar 80 om 20 is wel een mega verschil.

Iemand een idee?