Tweak blokkeert websites vanaf 1 april, geen grapje

Nederlandse internetaanbieders gaan Kickasstorrents, EZTV en Rarbg blokkeren

De meeste Nederlandse internetaanbieders gaan zes extra torrentsites blokkeren nadat Stichting Brein een rechtszaak hierover won tegen provider Delta Fiber Nederland. Het gaat om 1337x, LimeTorrents, YTS, Rarbg, Kickasstorrents en EZTV.

Uit een bericht op het forum van KPN blijkt dat de provider bepaalde torrentsites blokkeert. Een KPN-medewerker bevestigt in dat topic dat de torrentsites worden geblokkeerd en dat dit te maken heeft met een rechtszaak tussen Brein en Delta Fiber Nederland. Deze rechtszaak diende ‘eind vorige week’. Het vonnis is nog niet gepubliceerd.

Volgens de KPN-medewerker verzocht Brein in die rechtszaak om het blokkeren van de genoemde torrentsites te verplichten, iets waar de rechter in meeging. Omdat internetaanbieders en Brein afgelopen november een overeenkomst afsloten, gaan andere Nederlandse providers ook torrentsites blokkeren als een rechterlijke uitspraak hier een van hen toe verplicht.

Behalve om Delta en KPN, gaat het om T-Mobile, Ziggo, M7 en zestien kleinere providers. Providers hebben voor het blokkeren een ‘redelijke termijn’, volgens de KPN-medewerker zullen andere providers de sites binnen een week blokkeren. Tweakers heeft KPN en Brein vragen gesteld over de blokkade.

Update, 17.20 uur: Delta bevestigt tegen Tweakers dat er op maandag 14 maart een rechtszaak is geweest tussen de provider en Brein, waarbij laatstgenoemde in het gelijk is gesteld. Daarom moet Delta, net als andere providers die onder de overeenkomst vallen, de indexeringsplatforms filteren.

Update, vrijdag 1 april, 10.45 uur: Brein heeft een persbericht over de blokkering gepubliceerd en zegt dat het naast de zes sites zelf, ook om tientallen proxy’s en mirrors van de sites gaat. De stichting verwacht ook dat Google de verwijzingen naar de domeinen zal verwijderen. Tot slot kondigt Brein aan ‘haar vizier’ te richten op ‘andere illegale aanbieders die voor blokkering in aanmerking komen’.

Ik ben nog weinig blokkade tegen gekomen, maar het omzeilen is waarschijnlijk toch super makkelijk.

https://rarbg.to
https://yts.mx
en ook die van eztv.re en kickasstorrents.to werken niet meer.
Ik heb de DNS van google ingevuld en alles werkt weer. :joy:

Oh ik heb sws nooit de dns van tweak gebruikt

1 like

image

(…psssssst… blokkeert met twee k’s en een T :upside_down_face:)

1 like

ik heb het verbeterdt.

1 like

Dat is fein! :sweat_smile: Bedankt.

1 like

Goedemorgen Jeroen waar moet je die dns aanpassen want bij mij werken ze ook niet meer…

voor Windows 11

  • Instellingen
  • Netwerk en Internet
  • Ethernet

Daar vind je de DNS instellingen. Even op handmatig zetten en je kan invullen wat je wil.
b.v. de DNS van Google : 8.8.8.8 en 8.8.4.4
Mvg Jeroen

1 like

Dank je Jeroen voor je hulp :grin: