Trage uploadsnelheid Fritzbox 7490

Hallo!

Ik heb sinds een paar dagen internet only, en de downloadsnelheid is super, maar de upload blijft hangen op 100mbit.
Het ligt niet aan de kabels, en de Fritzboxpoorten staan op Gbit.

Als ik mijn pc rechtstreeks aansluit op de mediaconvertor haal ik 900+ UP+down.
Ik zie denk ik iets over het hoofd, maar wat?

Alvast bedankt!

Mvg,

Michiel

Zie je dit probleem op alle 4 de LAN poorten van de Fritzbox?

Ja ik heb het op alle poorten.

Een verschil is dat je met FRITZ!Box een IPv6-adres hebt (6RD) en rechtstreeks niet (native).

Probeer het eens met IPv6 uitgeschakeld of een andere speedtest (welke gebruik je eigenlijk?)

Het is me gelukt met een ander profiel.

En als je een niet-Tweak-profiel instelt? Existing connection over WAN oid?

Ben je in de gelegenheid om via WiFi te testen (bijv. telefoon / tablet als je geen laptop hebt), kom je dan wel boven de 100 Mbit?

1 like

Dat heb ik net gedaan!

Heb een ander profiel gekozen, en daar kon ik de up+downloadsneheden zelf opgeven.
Krijg nu up+down 900+.

Bedankt voor het meedenken!

1 like

Dus, met het Tweak-profiel kreeg je slechts 100 Mbit upstream?
Dat is nl. heel ongebruikelijk omdat het standaard Fritzbox Tweak-profiel geen restricties heeft op uploads.

Het Tweak-profiel doet het helemaal niet, geen ip, geen internet, en een error na het selecteren.
Bestaande verbinding over LAN werkte wel, maar werd gelimiteerd tot 100Mbit upload, wel 1000 down.

Toen heb ik het profiel van andere ISP gekozen, toen verbinden via een externe modem/router gekozen.
Daarna gekozen voor eigen verbinding opzetten met internet, geen account informatie nodig, toen zag ik dat bij verbindingsinstellingen de upload op 100 stond, en de download niks, heb dit allebei aangepast naar 1000, en het werkt! :smile:

Oh wacht, ik vat em nu. Ik had ff niet goed opgelet en ging er vanuit dat het hier over een 5490 ging.
In het standaard 7490-profiel is alleen configuratie aanwezig voor ADSL2 en VDSL2, dus vandaar dat ie niks doet als je dat profiel selecteert en em aan UTP hangt.

@nescafe,
Sinds wanneer doet Fritz dat dan ? ik heb deze al jaren maar gewoon ipv4 hoor.

@Rene

De gegevens voor de tunnel worden netjes doorgegeven via DHCP option 212 en voor zover ik weet neemt de FRITZ!Box deze netjes over indien IPv6 is ingeschakeld onder Account Information:

IPv6 Support
[x] IPv6 support enabled

IPv6 Connectivity
[x] Always use a native IPv4 connection (recommended)

First a native IPv4 connection is established. If a 6RD server address was learned through DHCP, a 6RD tunnel is established. Otherwise the device will attempt to establish a native IPv6 connection (Dual Stack).

@nescafe,
Ja oké dat weet ik maar dat staat default uit.
Hoewel ik dat niet weet voor de 7490 ik heb de 5490 ben volgens mij niet de 1e die de 7 niet gezien had :wink: