SFP module geschikt?


Ik heb wat problemen met mijn verbinding dus Tweak gaat maandag in centrale kijken en komt even langs.

Nu wil ik daarna weer pfsense gaan gebruiken. Nu is het zo dat Intel SFP kaarten alleen maar SFP modules van Intel accepteren. Dus heb een nieuwe gekocht, zie bijlage.

Ik twijfel alleen of die geschikt is.
Ik weet dat 1310/1490 goed zou moeten zijn maar 1490 staat er niet op. Maar tijdens bestellen kon ik dat ook niet kiezen. Ik heb ze een foto van mijn huidige module gestuurd en gevraagd om Intel variant en toen kwamen ze met deze.

Dus in het kort: gaat deze werken met Tweak?

Dat is een duplex connector (2 vezels) terwijl tweak 1 vezel gebruikt

Wat @grafzicht zegt. Je moet een bidi hebben.

Of @johan zou een van jullie zo vriendelijk willen zijn en aanwijzen welke Intel variant ik dan moet hebben op fs.com of andere website? :slight_smile:

Deze: https://www.fs.com/de-en/products/37922.html?attribute=1464&id=224410

Customized voor Intel.

En dan LC toch? (Kan kiezen LC of SC) en DOM ja/nee?

Ja, LC. En DOM ook, het is altijd handig om die info uit de SFP te kunnen lezen.

Ik heb er een besteld, maar ik krijg nu een mailtje van FS:

I was wondering if the ISP side has the mirrored frequency?

Weet je toevallig daar het antwoord op?

Ja, aan de kant van Tweak gebruiken ze de omgekeerde golflengtes (1490 of 1550nm TX, 1310nm RX). Ik heb dezelfde SFP in mijn router zitten. Ik heb alleen gewoon een generic, omdat MikroTik niet zo moeilijk doet over z’n SFPs.

Uit nieuwsgierigheid gebruikt alleen Tweak dat of ook KPN ?

Bij KPN kan dit in principe ook, tenzij je in GPON-gebied zit.
Je moet ook het geluk hebben dat je niet nog op een 100 Mbit-connectie zit, want voor zover ik weet doen de meeste Gbit optics niet 100 Mbit. Vrijwel al onze KPN WBA-verbindingen zitten op een Gbit DSLAM.

Mannen daar ben ik weer, ik heb eindelijk weer even de tijd gevonden om hier mee verder te gaan.

Maar het lijkt er helaas op alsof de voorgestelde SFP module ook niet de juiste is.

Zie afbeelding.
Links is de huidige en rechts is de nieuwe.

EDIT: ik heb toch echt LC besteld, maar blijkbaar SC geleverd gekregen.

Links is SC (“Standard Connector”), rechts is LC (“Litte Connector”). Je hebt LC besteld en LC gekregen :slight_smile:

Beter koop je even een nieuw patchkabeltje SC naar LC voor naar de FTU, afhankelijk van of er nu een blauwe of groene connector in je FTU zit:

Simplex SMF OS2 Patchkabels - LC-SC (blauw)
of
Simplex SMF OS2 Patchkabels - LC-SC/APC (groen)

Zo’n kabeltje mag inclusief verzending niet meer dan 10 euro kosten.

Dus Mbovenka zat er naast? Ik had geen LC maar SC moeten bestellen?

Ik zal even dubbel checken maar volgens mij zit er een groene Connector in de FTU nu.

@Mbovenka heeft LC geadviseerd vermoedelijk op basis van je huidige SFP (met 2x LC-connector) en omdat LC gangbaar is voor SFP’s.

Even zodat ik het goed begrijp, je adviseert een SC naar LC labeltje. Dat betekent dat de kant van FTU SC is, en ik dus nu een SC naar SC kabeltje gebruikt. Toch?

Is overigens uiteraard niet “de schuld” van Mbovenka :slight_smile:

Klopt, FTU SC (blauw) of SC/APC (groen) en aan de kant van de SFP LC (blauw)

Daar was ik inderdaad vanuit gegaan. Ik weet dat de geintegreerde optics van bijvoorbeeld zo’n Fritz!Box SC zijn, maar hoewel ik weet dat ze bestaan, heb ik nog nooit een SFP(+) met SC in levenden lijve gezien. En als je Internet Only van Tweak afneemt, gaat er een standaard (LC) SFP in de media converter die je dan krijgt.

Mijn patchkabel is dus SC/APC (groen) aan de FTU kant, en LC/PC (blauw) aan de apparaatkant.

Nou ja dat laatste wat je zegt klopt dus niet helemaal… toch?

Ik heb internet Only en dus een SFP met SC voor in de media converter. Ik gebruik die converter dan wel niet, maar dat is niet zo relevant.

Heb hier zelf aardig mee geklooid en heb net op dit forum met artikelbeschrijvingen en foto’s aangegeven hoe het voor mij nu werkt in De Wolden. Gekocht via fs.com die hier al vaker genoemd is. Hiermee heb je “een” werkende situatie beschreven waarmee je mogelijk meer gevoel krijgt voor wat je nodig hebt in die van jou.