Resolutie Canal Digitaal

Ik zou graag willen weten met welke kwaliteit of resolutie Canal Digitaal bij Tweak heeft op de meegeleverde TV-ontvanger en welke kwaliteit op de tv-app.

heb alleen internet van tweak en dat bevalt.

De HD-ontvanger kan maximaal 1080p aan. De TV-app op mijn LG UHD Oled smart-tv volgens mij ook, maar er zit geen optie in de app om de resolutie te kunnen instellen of de huidige te kunnen zien (alleen bij externe HDMI bronnen kun je die zien).

1 like

Allebei is mocht de bron het hebben 1080p
De bitrate via de app is alleen wel iets lager, omdat die stream over het normale internet gaat, waar iptv eigenlijk een intern netwerk is.
zover ik kan vinden zijn de iptv streams zo’n 6mbit, en de app zo’n 4 mbit.
dit zijn echter geen cijfers van de providers zelf, die praten hier meestal niet over.

1 like

Zoals anderen hier ook al aangaven kan de ontvanger 1080p aan.

De resolutie van de geleverde HD-streams, in ieder geval bij de meest belangrijke Nederlandse zenders, is 1080i, aan ongeveer 12-13 Mbit/s (dit was in ieder geval toen ik nog Canal Digitaal afnam via Tweak).

1080i is zoals het ook vanuit de diverse zenders in Hilversum/Amsterdam komt. De ontvanger kan eventueel het de-interlacen doen (als je hem op 1080p output zet) of je TV kan het doen (ontvanger moet je dan op 1080i output zetten).

De resolutie en bitrate van de zenders in de Canal Digitaal app (ook voor de smart TV platforms) is helaas een flink stuk lager. Hooguit 720p bij een lage bitrate. In ieder geval ook een stuk lager dan wat je bij NLZiet kan krijgen.

Bedankt voor je antwoord!
Ik kon het nergens vinden nu weet ik het door jou. (wel een beetje nieuwsgierig hoe jij het kon vinden.)

Een combinatie van kennis opgedaan via discussies over diverse providers op het forum van Tweakers, plus eigen onderzoek.

Ik heb div. glasvezelproviders gehad (KPN, Lijbrandt, en ook een poos Sparql en Canal Digitaal via Tweak).

En er is overal door de jaren heen ook veel geschreven over de kwaliteit van de streams. Steeds, als ik een andere provider had, heb ik even Wireshark (een netwerk ‘sniffing’ tool) gebruikt om de streams te capturen en dan te analyseren in VLC. Dan kan je heel mooi zien wat de resolutie en bitrate van een stream is.

Van de Canal Digitaal app weet ik het doordat ik vergelijkingsmateriaal heb, in de vorm van een proef abbo (los, buiten Tweak om) op de Canal Digitaal app, plus mijn abonnement op NLZiet. Van NLZiet weet ik, door een aankondiging bij de introductie van hogere kwaliteit streams, dat deze 1080p50 zijn. Als ik vervolgens de kwaliteit van NLZiet zie, dan zie ik dat het ook daadwerkelijk een scherpte heeft die overeen komt met wat je bij Ziggo, KPN of Canal Digitaal met settopbox krijgt. De Canal Digitaal app blijft qua scherpte duidelijk achter.

1 like