Probleem met eigen router

Moet de Default gateway niet 45.146.57.1 zijn, dus 57 ipv 56? Het kan wel, verschillend zijn, maar probeer eens.
Verder is jouw 2e DNS identiek aan de 1ste. Maak van de 2e eens 1.1.1.1

Niet als de prefix 45.146.56.0/23 is.

Verder doet Tweak je adres en default gateway middels DHCP uitgeven.

zelf zit ik in een /22:

Maar kan het kwaad dat ik er een switch voor zet, zodat alles gewoon werkt.
anders stuur ik de TP-link terug

Dat kan geen kwaad, zolang je maar geen andere apparatuur op die switch aansluit (Tweak staat het gebruik van Ă©Ă©n publiek IP-adres toe). Maar het zou moeten functioneren zonder switch ertussen.

Bij directe verbinding AX6000 (Wan) aan Mediaconverter:

• Dhcp werkt
  • Ping naar 1.1.1.1 werkt
  • DNS lookup naar 8.8.8.8 werkt
  • Browsen naar https://1.1.1.1/ werkt

Er lijkt dus sprake van een goed werkende verbinding, maar:

• “internet werk gewoon niet”

Kun je aangeven wat je bedoelt met “internet werk(t) gewoon niet”? Krijg je een foutmelding te zien in je browser? Welke foutmelding? Werken andere diensten ook niet zoals Microsoft Store en WhatsApp?

Kun je eens een DHCP refresh forceren nadat je de mediaconverter direct hebt aangesloten? Desnoods even de router rebooten?

heb alles geprobeerd, ook de router diverse malen gereboot, factory reset, alles van de stroom af voor een half uur. maar niks helpt. ook Macadressen gekloond, van computer, van oude fritzbox etc. Ik vraag me gewoon af, dat dmv de switch wel alles werkt, wat filtert hij er dan uit zodat het werkt. de gegevens die ik van de isp krijg met of zonder switch blijven hetzelfde. En Tp link is toch geen troep, de router heeft alle opties. De Wan poort is 2,5 (ook op 1 Gb full duplex gezet) maakt niets uit. Zowel Tweak en Tp Link kan mij niet helpen.

Kun je aangeven wat je bedoelt met “internet werk(t) gewoon niet”? Krijg je een foutmelding te zien in je browser? Welke foutmelding? Werken andere diensten ook niet zoals Microsoft Store en WhatsApp? Welke foutmelding krijg je hier te zien?

ik ben een Mac gebruiker, maar mn zoon heeft een pc. alles in het netwerk werkt. ook internet in de router geeft een goede verbinding, zegt hij, maar in de browser, apps etc werkt het niet.
geen internet verbinding zegt hij. (ook diverse DNS veranderingen gedaan)
Ook speedtest in de router doet het niet dan.

In Chrome of Safari staat een code bij de foutmelding Geen internetverbinding, bijv. ERR_NAME_NOT_RESOLVED. Krijg je iets wat lijkt op zo’n code te zien en zo ja, welke?

nee niets, pagina wil niet laden, en dan krijg ik in het scherm gewoon, geen internet verbinding, verder niets

is er ook een mogelijkheid om de utp kabel in 1 van de 8 lan poorten te plaatsen, zodat het wel werkt, of moet hij over de WAN. Of de ipv6 instelling gebruiken, of werkt dit nog niet met tweak.

Zowel voor IPv4 als voor IPv6 heb je de routerfunctionaliteit (NAT/6RD) nodig en die omzeil je als je je internetverbinding op LAN aansluit. Ik kan er verder geen verklaring voor vinden, het blijft vreemd dat dhcp, dns, ping en https://1.1.1.1/ goed werken maar je verder geen verbinding krijgt. Weet je zeker dat je deze tests hebt gedaan terwijl de mediaconverter rechtstreeks was verbonden?

Als ik alle posts in dit topic nog eens lees, gaat het steeds vreemder klinken.

Welke firmware draait je router? En als dat niet de nieuwste is, probeer hem eens te upgraden.

Dat het met een switch ertussen wel werkt is raar, want alleen het laag 2 deel is dan anders. Misschien iets met een MAC tabel issue, alleen snap ik dan niet dat je router wel een werkende internetverbinding weergeeft.

1 like

Heb je internet only? Anders moet je wss nog vlans instellen.

Bedankt voor alle hulp, ik heb het opgegeven.
Alle andere routers werken zonder een probleem. Zit m gewoon in de tp-link denk ik.
Heb nu de ASUS Rapture GT-AX11000 gekocht, werkte binnen enkele minuten.
Wat een mogelijkheden heb je daar mee, en de snelheid en range is ook top. Op zolder gewoon ping: 6ms, 500 Mbps up en down over wifi.

Ja, ik heb internet only.

Ik heb 2 tp-link routers getest. Ik dacht misschien is de router stuk, maar dit was dus ook niet het geval. (Archer AX6000)

Mooie router, die Asus GT-AX11000. Gefeliciteerd,
Trash de TP-Link maar 
 :grinning:

Dit ruikt naar een VLAN issue. Wat je switch ( ik vermoed dat het een unmanaged switch is) gladstrijkt :wink: niet gebruikelijk maar sommige switches doen dit.

Zelfde probleem eens gehad bij een Telfort aansluiting bij een vriend. Zijn Telfort router was defect en dat duurde ivm corona enkele weken voor er een nieuwe kwam
 Mijn oude TP Link routertje uitgeleend die zelfs VLAN ondersteunde maar niks werkte. TP Link Managed switch er tussen gepropt. VLANS ingesteld zoals het eigenlijk op de router had gemoeten
 En het werkte prima.

Ook kan het te maken hebben wanneer van een Internet + Bellen overgestapt bent naar een Internet Only. Dat bij tweak de vlan TAGS nog wel aangestuurd worden terwijl dit niet de bedoeling is.

Maar die Asus GT-AX11000 is een beast :wink: goede recensies over gelezen.

Je bedoelt dat de switch de .1q tag eraf sloopt? Interessant

@Jordi,

Yep vooral de wat goedkopere merken droppen gewoon de VLAN Tag’s. Maar dat ben ik in al die jaren nog maar 2 x tegen gekomen. En dan vind zo’n eigenwijze TP Link router het wel okĂ© en laat alles werken.

Verder zijn die TP Link routers wel goed. Maar je moet niet met VLAN’s gaan werken op de WAN poort op een een of andere manier kunnen ze daar niet mee omgaan.