Overstap ZIGGO naar Tweak, paar vragen

Ik denk er over om van Ziggo Zakelijk over te stappen op Tweak. Waarbij ik dan de TV van Ziggo wil houden dus het wordt dan Internet Only :slight_smile: De reden is tweeledig, de upload snelheid en het feit dat zakelijk internet bij Ziggo gruwelijk door is. Deze overstap scheelt mij gewoon straks 60 euro in de maand. En een bijkomende reden is het dramatisch niveau van de helpdesk.

Paar vragen:

  • Alles wordt meegeleverd om vanuit de FTU via UTP mijn Pfsense router aan te sturen. (Dus een sfp/utp converter dan wel media converter genoemd). Dit is correct toch?

Maar wat nou als ik van FTU direct via SFP mijn unifi 16 port switch in wil? Ik lees veel dat er een UF-SM-1G-S (ook van Ubiquiti) gebruikt wordt, maar die zou dan weer niet in alle gemeentes werken. Dus kort samengevat welke module moet ik hebben in Almere? (zag later op het forum:

  • TX: 1310 nm en * RX: 1490/1550 nm voor eigen module.)

Ik wil dan via vlannetje naar zolder zo de Hyper-v of ESXi host in waarop Pfsense draait.

  • Ik wil wel graag een vast IP adres en het liefst meer dan 1. Ik ken het bestaan van ExtraIP.com en dat gebruik ik ook maar dan nog. Ik heb wel eens gehoord als je je mac adres mailt naar Tweak dat dan je IPv4 adres gereserveerd wordt. is dit juist?

En is het mogelijk om meer dan 1 IP adres aan te vragen? Ik las in het 10Gbit pilot project topic dat je daar tot 3 vaste adressen kunt hebben. Geld dat dan misschien ook voor 1Gbit internet?

  • ik ben IT-er maar niet zo veel ervaring met aansluiten van glas, zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden dan wel moet aanschaffen c.q. klaar moet hebben op het moment dat de Tweak monteur komt?

Fijn dat Tweak zo een actief forum heeft :slight_smile: Als hier niks geks uit komt ga ik morgenochtend meteen de bestelling doen!

Hoi,

Goed dat je van Ziggo af stapt. Wel belangrijk om te melden dat de verbinding van Tweak een consumentenverbinding is en dus eigenlijk niet zakelijk gebruikt zou moeten worden. Het kan vast wel voor normaal internet verkeer maar je kan zover ik weet geen rechten ontlenen bij eventuele downtime (nu hebben we die amper, maar goed)

Zover ik hier lees op het forum wordt er inderdaad een media converter geplaatst en krijg je een kale utp ethernet verbinding naar het tweak netwerk opgeleverd.

De glasvezel verbinding zelf ergens anders op aansluiten is natuurlijk ook mogelijk, volgens mij zijn dat de goeie specs maar ergens in de internet categorie op dit forum zouden ze ook moeten staan. Echter, in een switch inpluggen zou niet werken, dit omdat je maar 1 extern IP adres krijgt en je dus eerst een router nodig hebt die NAT toe past en een LAN netwerk opzet voordat je meerdere apparaten aan kan sluiten.

1 vast IP adres is zeker mogelijk, dat hebben wij thuis ook, maar voor meerdere zal je de klantenservice moeten bellen, daar heb ik geen informatie over en niks over gelezen. (voor een vast ip adres is bellen sws het makkelijkst, dan is het binnen een paar minuten geregeld)

De aansluiting heb ik bij ons nooit meegemaakt, maar er is wel een stopcontact in de buurt van de aansluiting nodig voor de mediaconverter natuurlijk, en ik denk dat de monteur best een kopje koffie lust.

Bedenk je wel dat het aansluiten van glasvezel een week of twee kan duren normaliter, en met de huidige stand van zaken kan dat nog wat langer worden, dus ik zou zeker nog niet mn andere internet verbinding opzeggen tot dat de glasvezel draait…

Hopelijk heb je hier, ondanks dat ik niet alle antwoorden heb en een beetje te lui ben om andere threads the quoten, alsnog wat aan :slight_smile:

groetjes huize grafzicht

bij "gewoon"internet krijg je inderdaad 1 IP adres maar mag niet (werd al op mijn vingers getikt )
IP kan worden gekoppeld aan je Mac adres, dus is niet echt vast maar wisselt in ieder geval niet meer.
maar voor heb je extra IP adressen nodig??

ik heb nu 12 of 13 websites op de zelfde poort 80 en 443 draaien zonder enig probleem
dat kan bv door een haproxy op je pfsense te gebruiken.

wat je klaar moet zetten is een toegangelijke meterkast met een vrij stopcontact en uiteraard koffie of thee

wat betreft de helpdesk tja weet niet echt of je daar op voorruit gaat.

wel meteen een tip als je met ze mailt, stel een vraag per mail anders komt het niet goed.

als je bovenstaand had gemaild had je nooit zo’n mooi antwoord gehad zoals grafzicht heeft gegeven.

maar welkom.

okee duidelijk verhaal. Jammer om te horen dat de helpdesk niet echt echt een vooruitgang is. Maar goed dat is dan niet anders, veel slechter dan bij Ziggo is nagenoeg onmogelijk :wink:

Ja voor websites kan je dat oplossen met HAproxy of Nginx bijvoorbeeld. Maar er zijn toch een aantal dingen waarvoor ik liever een apart IP adres wil hebben. Maar goed wat ik zei dat los ik wel op met ExtraIP.

En m.b.t. de opmerking van grafzicht, uiteraard gaat internet via SPF niet direct over de switch. het gaat via de switch via een eigen vlan naar zolder toe en daar draait Pfsense en die vraagt netjes via DHCP het IP adres aan :slight_smile: Maar uiteraard dank voor het meedenken!

Over SFP: zie onderaan pagina via deze link. VLAN heb je niet met Internet Only, sla dat over.

Ik gebruik de Ubiquiti Router ER-12 met de door jou genoemde SFP-module. Maar je kunt ook de SFP-module uit de mediaconverter gebruiken in de meeste routers met SFP-slot, dan weet je zeker dat de afstand tot de POP overbrugd kan worden.

Ja dank voor de moeite. Dat had ik inderdaad gevonden. Ik ga dus maar voor de UF-SM-1G-S van Ubiquiti.