Meerdere IPv4-addressen

Hoe moeilijk is het om op een gigabit-aansluiting extra IPv4 addressen aan te vragen? Ik wil graag een homeserver thuis gaan draaien, en met een extra IP kan dit beter gescheiden worden van het overige verkeer.

Ik zou heeeeel erg blij zijn met een vast ip adres :):innocent:

Een vast IP-adres is bij Tweak redelijk simpel met een mailtje te regelen. Je komt dan wel in een andere adres-range terecht.

Je kan een vast ip-adres aanvragen door dit kenbaar te maken aan de klantenservice. Even je mac-adres mailen en een halve dag later heb je een nieuw vast ip-adres

Zoals je weet zijn IP’s tegenwoordig nogal schaars (en bovendien niet goedkoop). Op zich zou je met port forwards een heel eind moeten kunnen komen, zodat er niet een extra IP wordt verspild :wink:

1 like

Bedankt voor je reacties… dit wist ik niet. ik zal contact opnemen met de klantenservice.

merci

We zetten je IP inderdaad met liefde vast. Dat wil zeggen: we koppelen het aan je MAC-adres. Mocht je in de toekomst dan een andere router gebruiken dan moeten we dat weer even met de hand voor je koppelen.

Staat op de voorpagina. Kan wellicht recent veranderd zijn hoor. :wink:

daar lijkt het op… dan heb ik niets gezegd :confused:

Hoewel het niet helemaal de bedoeling is, is het volgens mij wel mogelijk. Maar je moet dan zorgen dat je voor je router/modem een extra switch plaatst.

Heb er een tijdje geleden een testje mee gedaan, en als je de fiber direct op een SFP switch (bv. Mikrotik RB260GS) aansluit, en vanuit deze switch 2 servers/computers aansluit die via DHCP een ip verkrijgen, worden 2 IP’s toegewezen. Wil dit in de toekomst gebruiken om PFSense in high availabilaty modus te gaan draaien.

Als je 2 fritzboxen o.i.d. hebt moet je op een vergelijkbare manier volgens mij ook 2 netwerken kunnen maken. Hoewel ik niet in de kleine lettertjes heb gekeken of dit ook mag.

De FritzBox heeft een eigen Public IPv4 Subnet mogelijkheid.
Home Network Overview > Network Settings > IPv4 Adresses > Public IPv4 Subnet.