Lag tijdens online game ondanks goede ping

Hoi!

Ongeveer een jaar gebruik ik al Tweak, tot voor kort eigenlijk met volle tevredenheid. Ik heb echter de laatste 2-3 maanden het probleem dat online gaming zo goed als onmogelijk wordt. Ongeveer elke minuut heb ik een kleine lag hapering van 2-3 seconden. Daarna werkt het weer een a twee minuutjes vloeiend, en dan hapert het weer. Ik begrijp er niks van. Ik heb een bekabelde verbinding met mijn PC. Mijn ping is prima (rond de 10), mijn internet snelheid is prima, echter, dit werkt niet goed.

Ik heb 2 video’s gemaakt om het probleem duidelijk te maken:

https://vimeo.com/416466899
https://vimeo.com/416464574

Ik heb geen idee wat ik hier aan kan doen. Ik weet zeker dat het aan mijn internet verbinding ligt. Ik heb namelijk om dit uit te sluiten mijn 4G verbinding van mijn iPhone gedeeld met mijn pc via USB kabel en dan hiermee geprobeerd. Ping is ietsje hoger, maar ik kon ruim een kwartier probleemloos spelen.

Enig idee wat ik hier aan kan doen?

Hoi,
De video’s werken niet.
Ik zou de modem/router van Tweak resetten.
Mocht dat niet helpen dan de Helpdesk benaderen.

Bedankt voor je reply. De videolinks waren de verkeerde, heb ze aangepast dus je kan ze nu zien.
Ik heb dat modem van Tweak en mijn router al gereset, maakt helaas geen verschil.

Als ik het goed lees dan heb je een apart modem (van Tweak) en een eigen router (merk?).
Welk modem heb je? Zit deze direct aan de glasvezel? Ik vind een ping van 10 best wel lang, ik heb hier 4 à 5 msec.
De router, heeft deze recent een firmware update gekregen? Zijn instellingen veranderd, heb je andere heavy gebruikers thuis en staat jouw activiteit laag in de QoS lijst?

Er zijn zoveel mogelijkheden die jouw hick-ups kunnen veroorzaken …
Jouw test met je iPhone zegt alleen maar dat jouw PC in orde is. Maar er zit tussen jouw PC en Tweak nog een router en een modem …

Dus eerst maar deze vragen:
Welk modem heb je in gebruik?
Welke router heb je in gebruik?

Klopt, ik heb internet only.
Het “modem” (is dit wel een modem?) is Mini Media Converter MMC-GASFP. Geen idee welk merk.


https://www.fs.com/products/35333.html

Mijn router is een Asus RT-AC86U.

Ik heb recent geen firmware update toegepast. Het router zit nu op [384.13].

Ik heb in januari of februari een PiHole geinstalleerd. Het netwerkverkeer loopt hierlangs voor DNS. Echter, als ik deze disable of volledig uitschakel, dan heb ik het probleem nog steeds.
Er zijn geen andere (heavy) gebruikers op het netwerk.
QoS staat niet ingeschakeld, heb hier nog nooit iets in gedaan of gewijzigd.

Is inderdaad geen modem maar een media converter.
Jouw modem+router, de Asus, is normaliter één van de betere in zijn klasse.

Nu wordt het lastig om de root cause vast te stellen.

Ik zie dat afgelopen week er nieuwe firmware is uitgekomen:
Version 3.0.0.4.384.81858 2020/05/04
ASUS RT-AC86U Firmware version 3.0.0.4.384.81858

  • Improved connection stability.

Wie weet helpt deze versie jouw probleem te verhelpen …

Router firmware bijwerken heeft helaas niks geholpen.

Ik heb nu een netwerkkabel rechtstreeks van het media converter naar mijn pc getrokken. En nu heb ik het probleem niet!

Dus het ligt in elk geval niet aan het internet signaal. Er zitten ook nog 2 switches tussen mijn pc en het internet signaal. Wordt nu een kwestie van uitsluiten of het probleem daar of door de router zelf wordt veroorzaakt.

In elk geval bedankt voor het meedenken Bernd!

Het probleem is opgelost. Het bleek door een falende switch te worden veroorzaakt. Deze heb ik vervangen en het werkt weer zoals het hoort :slight_smile:

1 like

Toch handig om te weten wat het was Blackslash :wink:

Dacht ik ook, vaak wordt na de oplossing een forumpost niet meer bijgewerkt :slight_smile:
Misschien handig voor iemand met een vergelijkbaar probleem.

1 like