KPN WBA GPON - welke router en apparatuur?

Tweak biedt nu een verbinding aan over KPN WBA GPON. Wanneer ik voor mijn lijn een check doet staat er: " Op dit adres is glasvezel leverbaar. Maar……helaas valt dit adres niet onder ons eigen netwerk, je krijgt daarom de keuze uit verschillende snelheden voor een hoger tarief."

Als ik daarna een internet-bellen pakket selecteer, staat er bij installatie:
“Je kunt jouw internetverbinding eenvoudig aansluiten. Daarom krijg je van ons een ‘doe-het-zelf’ pakket en sturen wij geen monteur.”

Mijn vraag is: wat zit er in dit “doe-het-zelf” pakket bij KPN WBA GPON? Krijg ik een SFP voor GPON voor in de Fritzbox 5530? Of krijg ik een KPN Nokia NTU met een gewone UTP aansluiting? Mag ik deze in beide gevallen zelf aansluiten?

1 like

Zover ik op het KPN forum kan lezen wordt gpon met een ethernet poort aansluiting afgeleverd.
Dit zou dus betekenen dat klanten geen glasvezel hoeven te zien en een utp kabel inpluggen kan iedereen, dus ik denk dat het gewoon een fritzbox is met utp wan poort, en de vlan en telefooncentrale al voor geconfigureerd dan

Ik zou juist een SFP module met Fritzbox 5530 niet erg vinden :innocent:

1 like

Bij GPON krijg je een Nokia ONT waar je zelf je UTP in kunt duwen. Op GPON gaat het niet mogelijk zijn om zelf eigen optics te gebruiken, op XGSPON wel. In principe worden nieuwe verbindingen op XGSPON opgeleverd nu en daar wordt vooralsnog ook een ONT bijgeleverd.

@johan Bedankt voor je reactie. Helder. Is er een mogelijkheid voor mij om te controleren of ik een G.PON of XGS.PON aansluiting heb?

Eerder kon je via fourstack.nl meer informatie inzien, maar die is niet meer actief.

Dat zou je uit het type ONT moeten kunnen herleiden.
Als je nog geen verbinding hebt en deze moet nog worden aangelegd, kun je er vanuit gaan dat er zowel GPON als XGSPON leverbaar gaat zijn.

De glasvezel is eind 2020 opgeleverd. Aansluiting ziet er zo uit:

Ja, daar kun je niks aan zien :wink:
Als je ff een postcode+huisnummer stuurt via een bericht kan ik het wel voor je nakijken. Niet wat je nu hebt, wel wat er leverbaar is.

:innocent: :rofl: … … … … … … heb dus geen ONT…

(er is dus geen online tool voor consumenten begrijp ik…)

Niet dat ik weet nee.

Ik probeer je via het forum een PB te sturen, maar ik zie nergens het envelopje wanneer ik op je avatar klik:

Ligt dat aan mij?

Wanneer je net lid van het forum bent, heb je de optie voor PB nog niet, na een ugrade van “trust level” kreeg ik de optie pas.

On topic:

Ik weet nu dankzij Johan ( :ok_hand: ) dat ik een KPN WBA XGS.PON aansluiting heb. Nu nog wachten tot 2022 op KPN:

image

Heb je al een ONT hangen? Zoja kan je er een foto van posten, ik ben benieuwd welke ONT KPN levert voor XGS-PON.

Overigens zijn er XGS-PON SFP modules, maar of je dat aan de praat kan krijgen zonder medewerking van KPN…

Nee, ik heb nog geen ONT, aangezien ik geen glasvezelabbonnement heb afgesloten (ik kon vorig jaar na oplevering van GPON alleen kiezen uit KPN, KPN of KPN-dochters). Heb dus alleen dit hangen:

Daar moet KPN vanaf eind januari dus aan mee gaan werken, want de aansluiting moet passief zijn. Zo’n Nokia of Genexis ONT waar een UTP kabel in gaat, moet gevoed worden en is dus actief.

KPN zelf komt daar niet direct aan te pas. Die hebben nu al faciliteiten om ONT serienummers te registreren (wat benodigd is voor correct werkende encryptie) en dat moet door de ISP worden ingeregeld. De ISP moet daar dus meewerken en de klant moet dan zorgen dat er een geschikt apparaat (al dan niet een SFP-module) hangt.

Dus: als een klant een Fritzbox 5530 met een geschikte XGS.PON sfp module neerzet, kan Tweak nu al zorgen voor een werkende XGS.PON verbinding over KPN WBA?

Theoretisch wel, in de praktijk nog niet.

Aardig artikel op HW info:

https://nl.hardware.info/artikel/10213/vanaf-28-januari-vrije-modemkeuze-in-nederland-dit-is-de-stand-van-zaken

En meer interessant nieuws: