Internetsnelheid Tweak op netwerk KPN

Goedenavond,

Ik vroeg mij af welke snelheid ik kan en mag verwachten als ik een internet only abonnement neem. De glasvezelkabel op mijn adres is in beheer bij KPN en ik beschik dus niet over COAnet van Tweak zelf.

Wat zijn de ervaringen?

De tool op de website van tweak geeft aan wat voor snelheid je kan krijgen op je adres. Verder zit op gigabit wat verlies in het meten door tcp en congestion.

Ik heb gezocht maar niet gevonden. Kun je me precies vertellen waar ik die tool vind?

Hij bedoelt de postcode check.

Daar krijg ik alleen te zien dat er snel internet beschikbaar is op mijn adres. Dit wordt niet gespecificeerd.

Ook niet als je vervolgens ‘Stel je eigen pakket samen’ klikt?

Dan staat bij elk pakket 1gigabit. Maar dit strookt niet met wat KPN zegt. KPN zegt dat via hun netwerk maximaal 500/500 beschikbaar is op mijn adres


Via hun netwerk is dat misschien het maximum, maar als de postcodecheck zegt dat er 1 gigabit beschikbaar is dan hangt er hoogstwaarschijnlijk gewoon apparatuur van tweak in de wijkkast, wat top is want dan kan je dat gewoon afnemen.

1 like

Als er staat dat je 1 gigabit kunt krijgen dan zal dat wel kloppen. Wat KPN zelf aan snelheid meldt is niet relevant in dat geval, omdat er niet over KPN’s (WBA) netwerk wordt geleverd.

2 likes

KPN gebruikt heel veel apparatuur om snelheden de kop in te drukken. Die ‘rommel’ willen ze juist bij tweak er niet tussen. Omdat dit veel individuele storingen kan veroorzaken.

Uiteindelijk doet Tweak z’n best om de Gigabit Provider te zijn (worden) van Nederland.

Als je alleen al kijkt wat je voor die 500/500mbit moet betalen bij KPN dan moet er toch wat alarm bellen gaan rinkelen wanneer je ziet dat het ook voor heel veel minder kan.

Ik zou volgens de site van KPN hier maximaal 200/200 kunnen krijgen terwijl ik al jaren 1000/1000 heb van Tweak. Dit was trouwens een paar jaar geleden max 500/500 bij kpn er zijn gewoon te weinig mensen in mijn regio die KPN gebruiker zijn. En daarom willen ze geen hogere bandbreedtes inkopen.

200/200 voor 50 euro bij KPN .

Blijft een zielig bedrijf vind ik persoonlijk


1 like

Die extra apparatuur van KPN kost ook geld. Dat moeten ze op de een of andere manier op de klanten verhalen. Net als de hogere kosten van de servicedesk. Het is dus logisch dat je voor een geknepen dienst meer moet betalen.

Blijf het onzin vinden. Waarom KPN en kornuiten allemaal van die pakketjes moeten bedenken. Tweak houdt het gewoon simpel. Jaren geleden had ik 200/200 van Tweak daar betaalde ik iets van 47,= voor. Paar jaar later komen ze met een aanbieding 1000/1000 voor 42,= alleen omdat ze die ‘rommel’ er tussenuit gooien heb ik een hogere snelheid en tweak minder storingen / onderhoud.

Wel een leuk weetje, een paar vrienden van mij werken op de klantenservice van KPN maar hebben thuis privé gewoon Tweak :wink:

Vanmorgen is de verbinding opgeleverd. Bovenstaande is het resultaat met 2 tv’s aan (4k streams) en 24 IoT devices verbonden.

2 likes

Das een mooie snelheid, veel plezier ermee.

1 like

Ik post hier omdat ik een soortgelijke vraag heb. Bij de postcode check kan ik geen snelheid selecteren. “100 megabit” staat vast bij de drie pakketten die worden aangeboden. Dat terwijl KPN hier gewoon 1000/1000 aanbiedt via glasvezel.

Iemand enig idee? Aangezien KPN mij €110 per maand gaat kosten voor 1Gbit (met de benodigde opties) was ik benieuwd of Tweak ook rond deze prijs zit voor een soortgelijk pakket.

Tweak biedt deze snelheid niet aan op de website.
Dit omdat het net nieuw is, en kpn bijna hetzelfde bedrag wilt van providers om die snelheid aan te bieden. Maar wie weet wat er ooit nog komt. (misschien wordt kpn ooit betaalbaar)

Oké, maar hoe zit het dan met 500/500, of zelfs 200/200?