Internet traag, lokaal probleem

Ik heb hier 2 laptops (T580 Lenovo), een I5 en I7 beide met 16GB en een nvme SSD.

Beide halen qua snelheid niet meer dan ongeveer 500/950. Ook het downloaden van een 1GB bestand gaat niet harder dan 50MB/s.

Maar nogmaals alleen op die 2 laptops. De tweak verbinding is goed en op mijn AMD 3900x systeem gaat het dus ook prima.

Ik kan maar niet vinden waar dit aan ligt. Clean install Windows 10 / 11 maakt geen verschil. Andere kabel ook niet(gebruik dezelfde als die in de AMD gaat). Heb de nieuwste driver en 2 oudere drivers geprobeerd.

NIC is een Intel I219-V. Als ik gewoon via het netwerk iets download dan trekt hij de verbinding wel vol (100/110 MB/s).

Ik word er langzamerhand beetje gek van. Ik moet iets over het hoofd zien maar ik zou niet weten wat…

Iemand een idee?

QOS misschien aan staan op de router?

Nee en dan zou ik ook verwachten dat al mijn systemen hetzelfde probleem zouden hebben. Gekke is en blijft dat het maar die 2 laptops zijn. Dus het zal wel iets in de driver van die laptops zijn denk ik dan, maar ik zou echt even niet weten wat.

Wat het nog ingewikkelder maakt is dat het dus via netwerk wel goed gaat.

Switcher van 1 gb op de router aansluiten met ingangen van 100 mbps en daarop de laptops op aansluiten en probleem is opgelost. Ik had hetzelfde met een tv box.

Ik begrijp het niet helemaal.

Een 1Gb switch op de router aansluiten en alle poorten dan op 100 Mb zetten?

Een switcher van 1000 mbps met tien ingangspoorten is 100 mbps per poort. Ik had hier op poort 1van de router een switcher en daarop de apparaten van de boven verdieping op aangesloten. Op poort 2 de PC en op poort 3 een tv box. De tv box beneden had maar een download snelheid van 35 mbps . De tv box die op de switcher was aan gesloten had een download snelheid van 100 mbps. Toen heb ik die van beneden ook bij de switcher aangesloten en toen had die ook ineens een downloadsnelheid van 100 mbps.

Dat is niet een switch, tenminste niet als je per client test.
In principe zou je met een switch gewoon gbit moeten halen als je maar met 1 apparaat tegelijk test

1 like