Glasvezelkabel naar modem te kort

kan iemand me ook vertellen of ik de kabel naar het modem ook langer kan krijgen of deze kan verlengen?
Standaard is deze 1 meter maar wil hem graag naar 5m verlengen.

Deze zijn langer te krijgen, maar een beetje lastig te vinden. En kan de vezel meestal niet echt goed tegen bochten of beweging.
Ook is de laser over de kabel mogelijk gevaarlijk voor ogen.
Als het echt niet anders kan kan je misschien even met de klantenservice overleggen voor het sturen van een monteur.
Maar het makkelijkst is natuurlijk het trekken van een ethernet kabel en daar een oplossing aan zetten.

Is het probleem dat de wifi de meterkast niet uit komt?

Mocht je het echt graag zelf doen, de modem connector is geloof ik SC en dan kan je of een SC verlenging doen (koppelstuk en kabel) of een nieuwe kabel trekken naar de aansluiting die als het goed is ook SC is.
Beide single mode simplex kabels

Patrick, je kunt prima een langere kabel bestellen. Heb je de verpakking van de oude nog? Dan is het helemaal simpel.

Mocht je niets meer hebben, neem dan contact op met je ISP en vraag hun welk type patchkabel je nodig hebt. Het gaat dan om welke connector er aan de beide einden moet (SC, LC) en welke shape de glasvezeluiteinden moeten hebben (APC, PC of UPC).

Ik heb mijn patchkabel hier gekocht.

Meer weten over connectoren voor glasvezel? Kijk hier.

1 like

Prima te doen.
Goed verkrijgbaar maar niet in de bouwmaterialen handel.
Kabelshop.nl
Glasvezelkabel CS-CS OS2 (simplex)
Als het kwetsbaar ligt gaat dat prima in 5/8 elektriciteitsbuis. Daar past de connector zo doorheen. Als er een bocht in moet wel ruime bochten maken.
Als je denkt dat je het met 5 meter net redt zou ik adviseren koop een langere. Voor de prijs hoef je dat niet te laten.
Ik had 10 meter uitgerekend maar toen werd het bij het modem toch een beetje krap. Dus maar een van 15 meter genomen. Overlengte hangt in een keurig opgerold bosje in de meterkast.

In de Fritzbox wel even de ontvangst controleren die wordt namelijk minder.
Internet-> fiberinformation tab fiber reception quality van te voren controleren. Bij mij ging hij van ca. 6.5 naar 11.4 na verlenging met 15 meter.

?? Een paar meter erbij zou geen merkbare verandering mogen geven. De totale lengte van PoP naar jouw meterkast is waarschijnlijk enige kilometers. Dan twijfel ik aan de juiste kop in de connector (schuin=APC of bol=UPC).

@Bernd. Het verbaasde mij ook. De kabel voldoet aan dezelfde specificaties als het kabeltje bij de Fritz!box geleverde kabeltje dwz. zelfde specificaties zelfde connector (vlak) .
Maar volgens leverancier en wat andere geraadpleegde bronnen waaronder de helpdesk van Tweak is dat bij verlenging heel normaal en valt ruim binnen de specificaties van de Fritz!box.
En er is natuurlijk verschil tussen duplex van PoP naar de woning en simplex in de woning.
Maar ik ben ook geen glasvezelexpert.
Vanaf de PoP naar mijn huis is ca. 50 meter dus dat valt erg mee.

In dit topic aanhaken is het slimste denk ik.

Bij mij is de glasvezelkabel ook aan de korte kant, er moet nog gewerkt worden in de meterkast, en ik zie 'm nog wel een keer stukgaan. Ik denk dat ik vast een 2e glasvezelkabeltje op voorraad wil hebben; ze kosten de wereld niet geloof ik.

Ik zie hier in dit topic SC-SC genoemd worden, maar volgens mij is dat in mijn situatie niet correct; onder Internet->Fiber Information in de Fritz!Box 5530 staat:

|Wavelength sent|1310 nm|
|Wavelength received|1490 / 1550 nm|
|Connector type|LC/APC|
|FRITZ!SFP name|FRITZ!SFP AON ist gesteckt|

Originele kabeltje heeft ook groene stekkers. Ik zou dus zeggen dat ik een simplex LC/APC - LC/APC kabeltje nodig heb?

(het originele kabeltje vind ik ook wel kort eigenlijk. Als je de kabel in een niet al te krappe radius wil leggen moet het modem met dat ding toch best dicht bij het aansluitkastje staan. Zou van mij bij levering best wat langer mogen)

Type connectors hangt af van wie jouw glasvezelprovider is en welk modem je aansluit. Dus er bestaat geen algemene regel.
In mijn geval is de provider “Glasvezel De Wolden” en het modem een SFP module van Ubiquiti.

Modem is een Fritz!Box 5530, glasvezelprovider is e-fiber.

Zakje waar dat kabeltje origineel in zat heb ik helaas niet meer, maar zo aan het kleine formaat van het stekkertje te zien zal het wel LC zijn, en als-ie groen is betekent dat APC aldus Google.
Modem zegt zelf ‘connector type: LC/APC’, dus dat zal wel.

Ik zal straks eens het stekkertje lostrekken en de ferrulediameter opmeten, dan weet ik het zeker. Maar dat kan pas als de rest van de familie niet thuis is, want die vinden een vulkaanuitbarsting gevolgd door een sprinkhanenplaag veel minder erg dan 1 minuut geen TV/Internet. :roll_eyes: