Glasvezel verlengen

De modem staat nu beneden in de werkplaats van de huisbaas, en we hebben nu een cat7 kabel naar boven liggen om op onze apparatuur aan te sluiten.
Helaas halen we niet makkelijk de hele snelheid over deze kabel omdat er ook nog wat stroomkabels lopen en de kabel nogal lang is (20 meter).

Dus vroeg ik me af, is het mogelijk om een eigen optische kabel in te pluggen op de endpoint van het netwerk (in enschede) en de fritzbox boven neer te zetten. En zo ja, welke soort kabel zou ik dan nodig hebben?

CAT6/CAT6A
CAT6 kabel is officieel gecertificeerd voor 1000Mbit/s bij een ferquentie tot 250mHz over een lengte van 100m. De kabel kan tot een lengte van 85m ook gebruikt worden voor 10Gbit/s (10.000Mbit/s) of wanneer er meerdere kabels naast elkaar liggen maximaal 37m. CAT6A is geschikt voor 10Gbit/s met een maximale doorvoersnelheid tot 500Mhz en maximale lengte van 100m.

CAT7
CAT7 kabel is net als CAT6A geschikt voor snelheden tot 10Gbit/s maar is geschikt voor een doorvoersnelheid tot 1Ghz. De frequentie geeft aan hoeveel data bits er per seconde kunnen worden verstuurd. Bij een gelijkblijvende dataoverdracht beteken dat het signaal door een steilere flank snelheid beter van kwaliteit is.

dus lijkt mij dat je de snelheid zeker wel moet halen.
is je apparatuur wel snel genoeg??

Tis “cat7” en moet langs stroomkabels e.d.
Een nieuwe ethernet kabel zou kunnen maar dat kost bijna hetzelfde als een aantal singlemode vezels die ik gezien heb

Ik vind het onwaarschijnlijk dat je met een CAT7 kabel van 20 meter problemen zou hebben op 1G, zelfs als hij langs wat stroomkabels zou lopen. Ik verwacht dat het probleem elders ligt.

Maar om antwoord te geven op je vraag: wat je nodig hebt om de fiber door te trekken is een LC-LC koppelstuk en een LC-LC simplex OS2 (9 um) patchcord.

Je moet ook een SHIELDED cat7 kabel nemen. Dus geen UTP (de U staat voor UNSHIELDED) maar een STP.
Verder moet maar aan één kant de metalen RJ45 stekker in een geaard apparaat gestoken worden: wanneer beide metalen RJ45 stekkers in geaarde apparaten gestoken worden heb je kans op best wel grote vereffeningsstromen door de shield van de CAT7 kabel, wat storing oplevert, dus lagere snelheden.

Het is een s/ftp kabel.
Bedankt voor de tip over de aarde, we zullen het even controleren.

(het is ook niet dat we heel veel snelheid missen, maar elk beetje is te veel :slight_smile:

De kabel is prima uiteindelijk, alle snelheid die we beneden halen komt ook boven aan.
Dus dan missen we ergens (wellicht in het modem) ongeveer 100mbits/s op zowel up als down.

Maar dat valt niet meer onder dit topic, dus bedankt en ik zal kijken of dit topic te sluiten is

Kan je even waardes plaatsen (speedtests).

Want de 1000mbit zal je niet halen, en als je geluk hebt haal je ergens rond de 940mbit maar dat is ook sterk afhankelijk van de server waarop je test.

910 down 940 up haalde ik naar previder in hengelo

Heel veel beter wordt het niet zelfs als je direct op de fiber gaat testen.

Het is niet zoals bij kabel dat ze je meer kunnen geven, zodat je hoger dan je afgenomen snelheid kan pieken (na overhead enzo). Hier heb je het over een interface die max 1gbit aankan en daar moet dan nog wat overhead en andere verliezen vanaf.

Weet je zeker dat je snelheidsverlies (als dat er al is) aan je ethernetverbinding tussen je mediaconverter en je modem ligt? Je zou dan op ethernet niveau fouten moeten krijgen en dit kan je met wat geluk in de interface statistieken van je modem (ik weet niet welke je gebruikt?) kunnen zien.

In de praktijk is storing op ethernet niveau eerder veroorzaakt door een slechte kabel (stekkertjes niet goed aangezet) of door een stekker die niet goed in de interface geprikt zit dan door straling op de lijn.

Storing op ethernet niveau geeft op IP niveau “packet loss” in serieuze gevallen of in ieder geval retransmits. Dat kan je op je eigen computer zien in de interface statistieken.
Als jij bedraad een speedtest doet kan je daarmee ook eventuele storing op bekabeling vinden. Let op, test zowel beneden als boven, zodat je een eventueel verschil kan zien. De storing kan ook ergens anders op de lijn voorkomen door bijvoorbeeld een router die ergens in het internet staat die te veel pakketjes voor zijn kiezen krijgt. Doe meerdere tests, zeker als je resultaten niet 100% overeenkomen, zodat je een trend kan vaststellen. Een paar pakketjes die toevallig wegvallen kan zoveel oorzaken hebben dat je echt duidelijk een structureel verschil aan moet kunnen tonen voordat je een goede diagnose kan stellen.

Ik heb een “perfecte” gigabit aansluiting thuis en haal ook zeer zelden snelheden die boven de 800Mbit liggen. Je deelt uiteindelijk het internet met miljarden andere mensen en ook je buurtgenoten kunnen toevallig allemaal tegelijk bezig zijn en de gezamelijke “pijp” vol maken. Ga er niet van uit dat als je 20 buren hebt die allemaal op de wijkcentrale een gigabit aansluitingen hebben, dat er ook 20Gigabit aan verbinding ligt naar tweak en dat tweak voor iedere gebruiker ook de hele bandbreedte die theoretisch is verkocht naar het internet heeft.
Het idee is dat je niet allemaal tegelijk gebruik maakt van de hele bandbreedte, dus dat je elkaar in de praktijk niet echt in de weg zit als er bijvoorbeeld 10Gbit vanaf de wijkcentrale ligt en er 20-30 Gbit aan gebruikers op aan zit gesloten.

En welke snelheid haal je als je direct naast je modem gaat zitten, dus zonder kabel naar boven? Want dan weet je pas of (en zo ja hoeveel) je verliest…

We zijn erachter dat de snelheid in orde is, was ook meer uit nieuwsgierigheid dan noodzaak

Mooi.
Hier prima snelheden, ruim over de 900 Mb/s (klik op link), dus Whizzman, er is ruimte voor verbetering :slight_smile:

Verlengen, want dat was de vraag, is goed te doen. Maar omdat je de connectors er niet zelf even aanmaakt doe je er goed aan de kabel met overlengte bestellen. 5 meter langer maakt niet zoveel uit in prijs.
Omdat de kabel kwetsbaarder is dan UPT moet je wat zorg besteden aan de aanleg van de bescherming. 5/8 elekrticiteitsbuis gaat goed als je de bochten ruim buigt. 3/4 is beter.
En je houdt een prima netwerk over.
Fritzbox en 2 switches doet de snelheidsmeter speedtest nog steeds 960/940.

Note:doe de speedtest met een daarvoor gemaakte app. Doe je het via de browser dan speelt deconfiguratie van je apparatuur een te grote rol. Mijn 4 jaar oude telefoon komt slechts tot 4/1.