Geo blocking in Hoeksche Waard?

Sinds een kleine 2 weken aangesloten op glasvezel. Sindsdien ervaar ik geo blocking related problemen, waaronder:

  • Viaplay afspelen lukt niet (ben F1 fan!). Ik krijg een melding dat de VPN uit moet, terwijl VPN helemaal niet geïnstalleerd is.
  • ABN Amro app doet het niet (waarschijnlijk RABO bank ook niet. ING wel, omdat zij geen geoblocking heeft geimplementeerd)
  • Bij de NU app (via Android) worden plaatjes niet getoond, alleen ‘geblurred’.
  • Via sommige sites worden video’s niet getoond (weet even niet meer bij welke sites).

Wie ervaart nog meer dit soort problemen? Graag alleen mensen reageren die in de Hoeksche Waard wonen waar E-fiber momenteel het glasvezel aanlegt (netwerkbeheerder). Ik vermoed dat een complete IP range dit heeft. Via diverse speedtests verschijnt als ISP ‘DediPath’, een bedrijf wat in Amerika zit, terwijl ik Tweak verwacht. Tweak geeft aan niet veel te kunnen doen op dit moment. En bij locatie verschijnt Almere (waar Tweak zit) en niet de locatie in de Hoeksche Waard.

Dat is alleen als je een IP hebt ergens in 84.245.32-39. Het probleem is dat Maxmind een verkeerde ISP erop heeft staan, terwijl het land wel gewoon klopt. Dedipath is een VPN-provider en blijkbaar heeft Viaplay die geblokkeerd.

Wij kunnen als Tweak daar ook niet zoveel anders aan doen, anders dan Maxmind aansturen om dat te wijzigen. Dat heb ik vanmorgen nogmaals gedaan. Daarna is het de afwachten wanneer Viaplay (die gebruik maakt van Maxmind) hun GeoIP-informatie synchroniseert.

Kan ik geen nieuw IP adres krijgen uit een andere range? Die van mij zit in de range 84.245.34.xxx die dus problematisch is. Ik vind het zwaar irritant worden. Elke keer krijg ik te horen dat er geen IP adressen vrij zijn…

Dat was tot vandaag ook zo. Ik heb je een ander IP toegekend en daarmee zou het probleem opgelost moeten zijn.

Problem solved door toekenning ander IP adres uit andere range. Bedankt daarvoor!
ISP is nu wel Tweak ipv DediPath. Alle eerder genoemde problemen zijn opgelost.

Wel hoop ik dat de genoemde IP range wel wordt aangepast, want dat is de feitelijke oplossing. Nu hebben andere mensen er last van. Zelf had ik het ook al aangegeven bij Maxmind.

Maxmind geeft aan dat het bij de database update van morgen gefixt zou moeten zijn. Het zal mij benieuwen…

1 like

Hoi @johan ,

Ik heb last van hetzelfde issue. Kan je met het nieuwe IP adres ook native IPv6 geactiveerd (laten)?

Goedemiddag, Ik ben ook woonachtig in de Hoeksche Waard en sinds 2 weken aangesloten op glasvezel (E-Fiber, via Tweak).

Ik ervaar dezelfde problemen. Sommige items in NLziet kunnen niet worden afgespeeld.
Ik dacht eerst dat het aan het modem lag, maar dat blijkt niet zo te zijn.

Was net van plan om een item hiervoor aan te maken. @Tweak: kunnen jullie dat ook voor mij oplossen?

Alvast bedankt.

Gr. Hugo

@Hugo_Donkersloot @snevas gefixt.
@snevas IPv6 staat los van IPv4 qua vaste ip’s en configuratie, dus dat moet nog gewoon werken.

1 like

Volgens Maxmind is 84.245.33.x nog steeds van DediPath. Heb zelf ook geprobeerd dit gewijzigd te krijgen, maar dat is vooralsnog niet gelukt. Zou je ons ook een ander ip adres kunnen geven @Johan?

Sja, “vrijdag” is nog niet om :wink:
In ieder geval krijg je een nieuw IP.

1 like

Maxmind heeft het zowaar gefixt :tada:
Ik ben nu vooral benieuwd of het bij Viaplay ook gefixt is.

Ik heb vorige week bij Maxmind aangevraagd om Cambrium IT Services B.V. als ISP te zetten dat hebben ze gedaan. Maar Viaplay werkt nog niet, ik doe eerst bij Viaplay al een aantal weken hotspot met de telefoon via 5G, zodra ik dan kan kijken zet ik de hotspot uit en gaat die gewoon verder met de kabel. NL ziet is ook leuk kan gewoon alles kijken live maar als ik wat terug wil kijken doet die het niet. Dus ben benieuwd wanneer ze database update doen.
Vorige week heel gesprek gehad bij Viaplay en toen kwamen ze met dit verhaal.

Je account is hoogst waarschijnlijk geblokkeerd omdat je eerst bij freedom zat zou je een email willen sturen met de vraag om je ip adres vrij te geven.

Ik zit sinds een paar dagen bij Tweak, ik kamp ook met deze problemen. Viaplay en Videoland die beiden niet werken. Zit niet in de buurt van Hoeksche Waard, maar in Twente. Ik zit ook in de range van 84.245.32-39. Is het mogelijk om een ander IP in die range te krijgen?

Voor mij is het opgelost door een belletje naar de Tweak helpdesk.

Ze kunnen daar een nieuw IP-adres toewijzen aan het modem.

@johan We zijn nog een week verder en het werkt nog steeds niet. Zou het mogelijk zijn om een ander IP te krijgen wat wel werkt.

Vandaag heb ik de spullen ontvangen van Tweak, installateur komt pas vrijdag maar was zo vrij om het alvast aan te sluiten.

Er was wel al connectie :relaxed: echter liep ik tegen hetzelfde probleem dat het Ip wat ik kreeg niet werkte met Videoland.

Dus heb hem weer terug geswitched naar Ziggo.

Hopelijk gaat het vrijdag gewoon werken zoals verwacht, maar vrees dat ik waarschijnlijk hetzelfde IP zal gaan krijgen.:smirk: