FRITZ!Box 5590 fiber

Even een aparte vergelijking kpn dus €690 p/J 145mb. Tweak €440.p/j 1000mb. Het bevestigd voor mij dat je een beetje opgelicht wordt bij kpn, als je niet oplet krijg je minder dan 145mb maar je blijft wel €690 betalen. Maar daar kan kpn niets aan doen :thinking::shushing_face::rage:

Ik ben juist overgestapt van Tweak naar KPN, omdat ik door alle voordelen die je krijgt als je bijvoorbeeld ook 1 of meerdere mobiele abo’s van KPN hebt op hetzelfde adres afneemt bijna evenveel (of zelfs iets minder) betaal dan bij Tweak (dit wordt na het eerste jaar anders want dan vervalt de € 37,50/mnd korting). Ik haal gewoon 1Gbps, net zoals ik bij Tweak haalde. Wel heb ik nu veel betere TV. De slechte kwaliteit van CanalDigital en de trage werking van de setup box was voor mij een belangrijke reden voor de overstap.

De vergelijking kpn dus €690 p/J 145mb vs Tweak €440.p/j 1000mb is gewoon onzin.

Je kunt wel het beste je eigen modem bij KPN nemen, want de Experiabox is gewoon ruk als je wat meer wilt dan alleen standaard internet, je kunt nauwelijks wat zelf instellen. Nu heb ik een Fritz!BOX 7590 en IPv6 delegation, eigen intern subnet, eigen DNS (pi-hole) etc etc werkt allemaal zoals ik wil.

Ik ben benieuwd wanneer de firmware 7.50 voor de 5590 gaat komen. AVM zegt al maanden binnen paar weken. 11 oktober wordt de huisaansluiting glasvezel bij mij aangelegd door Glaspoort. Dan gaan we kijken of het lukt de 5590 rechtstreeks aan de glasvezel aan te sluiten. Mijn provider Freedom heeft er alle vertrouwen in.

Het zou handig zijn als je al weet wat voor aansluiting Glaspoort gebruikt in het overgangspunt. Dan kun je alvast een patchkabel kopen (5590 heeft LC/APC)

Aansluitpunt is dezelfde als KPN, ben al voorbereid met patchcover met juiste kabel en sfp module xgspon

5590 heeft LC/APC voor AON aansluitingen
Voor XGS-PON is het SC/PC

Klopt, ik heb ook kabel met blauwe connector van de patchcover naar de xgspon

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er inmiddels iemand ervaring heeft met de FRITZ!Box 5590 i.c.m. Tweak en E-Fiber. Op dit moment wordt bij ons in de buurt glasvezel aangelegd door E-Fiber en ik ben om mij heen aan het kijken welke apparatuur ik ga aanschaffen met mijn Internet Only abonnement voor als het zover is.

Heb je echt 2 USB poorten op je modem nodig? Of een analoge telefoon aansluiting?
Anders zou ik gewoon de FRITZ!Box 5530 nemen. Dat scheelt je EUR 100.

Waarbij dan ook gezegd moet worden dat de FB 5530 iets minder pk’s onder de motorkap heeft, en draadloos ook wat minder oemph heeft…

Je hebt zeker een punt Joop en ik heb de 5530 zeker niet uitgesloten. Al is het verschil tussen beiden modellen wel iets meer dan alleen de USB-poorten, zoals voorstad ook aangeeft. De meningen lijken verdeelt over de 5530, vandaar dat ik ook de 5590 in mijn overweging meeneem. Ik ben met name benieuwd of er al iemand ervaring mee heeft opgedaan.

Ik gebruik m niet op efiber, ik heb XGS-PON via KPN netwerk. Maar de 5590 is een beest van een router, supersnelle wifi (heb 1,7Gb/s gemeten) en overall gewoon heel stabiel

1 like

Kan de 5590 nog steeds niet gebruiken. Geen signaal op de glasvezel en Glaspoort kan de oorzaak nog niet vinden. Sturen nu een ander team omdat ze denken dat er ergens in de straat een breuk zit.

Glasvezel verbinding werkt nu. Aansluitpunt was toch niet goed aangesloten. Alleen de 5590 blijkt niet te werken. verbinding viel weg na paar uur. Na herstarten valt na paar minuten de verbinding steeds weg. Configuratiescherm is ook na paar minuten niet meer benaderbaar. Oude modem de Fritzbox 7583 nu via de wanpoort op de glasvezel en deze werkt al paar dagen zonder problemen. Leverancier stuurt een nieuwe 5590.

@Wil goed om te horen dat in ieder geval je aansluiting nu in orde is. Ik ben benieuwd of een nieuwe 5590 je probleem oplost en wat je ervaring hiermee gaat zijn.

Helaas de leverancier (Reichelt) stuurt toch geen nieuwe. Zij hebben het modem naar AVM gestuurd. Dus het zal wel lang gaan duren voordat ik weer een 5590 heb. Gelukkig mag ik van de provider oude modem blijven gebruiken en hoef deze nog niet terug te sturen.

Vandaag modem ontvangen. Reichelt heeft toch een nieuwe gestuurd. Geen reden opgegeven waarom ze toch een nieuwe opgestuurd hebben nadat ze de 5590 met probleem naar AVM opgestuurd hebben. Dit weekend geen tijd, Maandag ga ik hem aansluiten. Eerst via de ONT van KPN of alles goed werkt en dan contact met Freedom om de glasvezel rechtstreeks te gaan aansluiten.

Volgende week gaat de provider de Fritzbox 5590 registeren als ONT op glasvezelnetwerk van Glaspoort. provider geeft aan dat er maar 1 ONT geregistreerd kan worden. Dus als het niet wil werken kan ik niet gelijk de KPN ONT er weer opzetten, want die werkt niet meer. Klopt het dat je op een aansluiting maar 1 ONT kan registreren? Als het niet lukt om de 5590 rechtstreeks aan te sluiten kan het wel paar dagen duren voordat de KPN ONT weer werkt volgens de provider, omdat die opnieuw geregistreerd moet worden.

Er kan idd maar 1 ONT worden geregistreerd. Dat het een paar dagen duurt voordat er een andere ONT geregistreerd kan worden (of in dit geval: het herstellen van de originele ONT-registratie) ligt eerder aan de provider dan aan KPN. Het wijzigen van een registratie duurt nog geen 5 minuten.

Het omzetten van Fritzbox 5590 rechtstreeks op de xgspon glasvezel is gelukt. Binnen paar minuten weer verbinding.

1 like