FRITZ!Box 5590 fiber

Klopt, maar dan moet eventueel benodigde stroom ook door de provider geleverd worden.
Een Media converter vereist een stopcontact en kan daarom nooit een verplicht onderdeel zijn van de provider. Dus hier toch wel altijd keuzevrijheid. Of het verstandig is (vanwege de compexiteit) is aan de klant…

Dat is hoe ik de wet lees rondom vrije apparatuurkeuze…

Zie dit artikel. Je hebt gelijk dat de mediaconverter niet passief is.

De oplossing die ACM nu voor KPN voorstelt, is dat de consument zelf moet vragen om het netwerkaansluitpunt passief te maken. En vervolgens zelf moet betalen om de monteur te laten komen. Wat dat gaat kosten, bepaalt KPN, de aanbieder die de overstapdrempel gecreëerd heeft.

Mijn hele punt is dat gezien het bovenstaande, de extra kosten (ook voor de SFP module) én de complexiteit ik me afvraag waarom je dit zou willen. Want in tegenstelling tot wat @gensnet beweert zal het geen % sneller zijn…

Daarnaast is een mediaconverter of ONT ook niet iets wat regelmatig stuk gaat of storingen geeft. Blijft alleen over het geringe stroomgebruik, alhoewel ik me afvraag of een modem met ingebouwde SFP ook niet iets meer stroom gebruikt dan eentje met alleen maar 1Gbps ethernet poorten. De laser gebruikt immers ook stroom.

Bas schrijft: Wat dat gaat kosten, bepaalt KPN, de aanbieder die de overstapdrempel gecreëerd heeft.

Hier ben ik namelijk ook heel erg bang voor. Kpn bepaald hoe het spel gespeeld wordt en die spelen het echt in hun voordeel. Dat blijkt destemeer met een gpon-module die ze niet meer willen registreren.

Want in tegenstelling tot wat @gensnet beweert zal het geen % sneller zijn…

Hoe kun je dat weten dat dit niet sneller is als je daar geen enkele ervaring mee hebt? Mensen apen elkaar gewoon na. Ik heb helemaal nergens beweerd dat dit rechtstreeks op glasvezel aansluiten sneller is. Het is stabieler en betrouwbaarder heb ik geschreven. Hoe meer “verstorende” schakels er in een ketting zitten hoe meer kans op storing heeft de school mij vroeger geleerd.

Hoe weet jij dat ik geen enkele ervaring heb? Ik zit al m’n hele leven in de IT, en ben boven de 50…

Verder hou ik op met reageren. Ik vind je taalgebruik naar mij (en KPN) vanaf je eerste post al onaangenaam. Dat is nergens voor nodig.

Je doet ook de ene aanname na de andere. “Assumption is the mother of all f*ck-ups” heeft de school mij vroeger geleerd…

1 like

Hieronder kun je zien wat de reden is waarom KPN er de voorkeur aan geeft zelf de ONT te beheren op hun XPSGON netwerk.

Als ik het goed begrijp zou iemand anders waarmee jij de fiber deelt voor storingen kunnen zorgen bij jou. Lijkt me geen prettig vooruitzicht.

1 like

GPON is al niet eens meer bestelbaar bij KPN, alleen nog maar XGSPON. Bij XGSPON kunnen gewoon serienummers van eigen ONT’s worden geregistreerd, dus je zit niet per se “vast” aan de KPN ONT. Maar zoals @Bas al zei, het heeft niet bijzonder veel voordeel om een eigen XGSPON ONT te gebruiken. Daarnaast moet de door KPN geleverde ONT op de klantlocatie aanwezig en inzetbaar blijven om bij storingsonderzoek vast te stellen of er niet een probleem is met eigen apparatuur.

We gaan heel binnenkort iig op het KPN-netwerk de 5590 testen met de door AVM geleverde XGSPON optic.

4 likes

Houd ons op de hoogte!

Ben heel benieuwd naar de ervaringen!
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2118206

Het apparaat lijkt vooralsnog prima te functioneren. Ding hangt nu direct aan een WBA XGSPON-lijn. Het duurde ff voordat ie verbinding had, maar daarna ging het gewoon goed.
Daarvoor hadden we het ding ook al (niet heel uitvoerig) getest met een 10G AON SFP. Met 4 bekabelde clients en 2 wifi clients haalden we er ongeveer 5 Gbps uit.

In ieder geval werkt XGSPON zonder de KPN ONT en rechtstreeks op de fiber, dus dat is in ieder geval positief.

6 likes

@johan Dat kan beter;-)

4 likes

Als 10 Gbit op AON en XGPon werkt dan klinkt het alsof jullie 10gbit ook op jullie eigen netwerk kunnen gaan uitrollen (of als 5gbit dan)

Zo klinkt het wel :slight_smile:

Ik heb inmiddels de sfp+ xgs-pon-module voor de FRITZ!Box 5530 fiber en FRITZ!Box 5590 en de passende glasvezelkabel (sc/apc naar sc/apc) tussen de NTU en de FRITZ!Box 5530 fiber.

Ik heb sinds 6 april 2022 een aanvraag lopen bij de kpn om de glasvezel verbinding van gpon naar xgs-pon om te zetten. Ik kreeg de andere dag al een ZTE xgs-pon ntu en een monteur moet een zogenaamd grondplaat daarom vervangen. Er zit geen enkele schot in de aanvraag. Maar dat geeft niet. Ik heb wel “geduld” en goed internet. Rond 6 juni 2022 zal ik dan wel eens weer aan de bel trekken hoe dat ermee staat.

Houd ons op de hoogte!

Nou vandaag is de gpon naar xgspon omgezet. Maar het is nog niet gelukt om de glasvezel zonder de ONT op de FRITZ!Box 5530 fiber aan te sluiten.Ook niet met het geven in de FRITZ!Box! 5530 fiber “ONT-installatie vereist”. Toen ik even weer in dat servicetool keek, moet ik de registratie van de “eigen” ONT doorgeven. Dat is zoals hier gemeld het Modem-ID en het is nu wachten dat ze mijn “eigen” ONT registreren. In de FRITZ!Box 5530 fiber zit een beveiliging dat wanneer die geen goede of betrouwbare glasvezel verbinding kan maken hij géén contact maakt en dus dan daarom ook niet bij andere gebruikers kan storen.

Vandaag dus hèt uur van de waarheid :wink: Er belde een medewerker van de KPN om “mijn eigen ONT” te laten registreren. Ik heb die beste man net zolang aan de telefoon gehouden tot ik weer internet had. Toen de medewerker het Modem-ID ingetypt heeft en ik een instelling in de FRITZ!Box 5530 fiber veranderd heb (de LAN1-poort uitgeschakeld) en de toegang op KPN glasvezel gezet, werkte het meteen. Maarrr de dowload snelheid 121 Mb/s is bijna als vanouds maar de upload snelheid is met méér dan de helft gezakt van 146 Mb/s naar amper 60 Mb/s. Gemeten met verschillende providers. Dat die upload snelheid zo was gezakt had ik al geconstateerd tijdens het bellen met de KPN-medewerker die daar dus niets aan kon doen. Via de ONT levert de KPN wel degelijk een upload snelheid van 146 Mb/s. Dus de KPN is niet schuldig aan die- nu- erg lage upload snelheid. Maar wat is daar nu schuldig aan?

Ik heb al een e-mail bericht naar AVM (gebruikt wordt de FRITZ!Box 5530 fiber) gestuurd of die daar een zinnig antwoord op kunnen geven.

Het is een beetje vreemd hier om op eigen berichten te antwoorden, maar ik zie hier géén mogelijkheid binnen het onderwerp een geheel nieuw bericht te schrijven.

Goed ik ben dus weer te ongeduldig geweest. Foei GensNet. Ik heb tegen de KPN medewerker gezegd dat de upload snelheid (van 145 Mb/s) meer dan de helft (amper 60 Mb/s) gezakt was. Veel te veel gezakt was ten opzichte van de oude snelheid. Wanneer die upload snelheid nu tot ongeveer 100 Mb/s was gezakt, had ik daar “vrede” mee, maar 60 Mb/s is echt een te lage upload snelheid. Daar heeft de KPN medewerker mij dus gelijk in gegeven maar dat niet gezegd en daar dus een “storing” melding van gemaakt. Zonet kreeg ik een sms dat de “storing” is opgelost en inderdaad heb ik nu weer een goede als vanouds upload van 145 Mb/s.

145 Mb/s …, wat langzaam. Levert KPN daar niet sneller of betaal je dan de hoofdprijs?

Zeker betaal je voor sneller de hoofdprijs bij de kpn. Bij de kpn betaal je voor een 1/1 Mb/s verbinding inderdaad de hoofdprijs- van ik meen- € 57,50 per maand. Bij heel veel andere providers weliswaar op eigen glasvezel netwerk betaal je tussen € 45,-- tot € 50,-- per maand voor een 1/1 Gb/s glasvezel verbinding. Mijn 100/100 Mb/s is nog steeds “aardig” geprijst omdat ik voormalig telfort klant ben…

Een 100/100 Mb/s snelle glasvezel verbinding is voor mij snel genoeg. Dàt hoeft niet sneller, want dat gebruik ik toch niet.

1 like

Even een aparte vergelijking kpn dus €690 p/J 145mb. Tweak €440.p/j 1000mb. Het bevestigd voor mij dat je een beetje opgelicht wordt bij kpn, als je niet oplet krijg je minder dan 145mb maar je blijft wel €690 betalen. Maar daar kan kpn niets aan doen :thinking::shushing_face::rage:

Ik ben juist overgestapt van Tweak naar KPN, omdat ik door alle voordelen die je krijgt als je bijvoorbeeld ook 1 of meerdere mobiele abo’s van KPN hebt op hetzelfde adres afneemt bijna evenveel (of zelfs iets minder) betaal dan bij Tweak (dit wordt na het eerste jaar anders want dan vervalt de € 37,50/mnd korting). Ik haal gewoon 1Gbps, net zoals ik bij Tweak haalde. Wel heb ik nu veel betere TV. De slechte kwaliteit van CanalDigital en de trage werking van de setup box was voor mij een belangrijke reden voor de overstap.

De vergelijking kpn dus €690 p/J 145mb vs Tweak €440.p/j 1000mb is gewoon onzin.

Je kunt wel het beste je eigen modem bij KPN nemen, want de Experiabox is gewoon ruk als je wat meer wilt dan alleen standaard internet, je kunt nauwelijks wat zelf instellen. Nu heb ik een Fritz!BOX 7590 en IPv6 delegation, eigen intern subnet, eigen DNS (pi-hole) etc etc werkt allemaal zoals ik wil.