Edgerouter X met tv configureren

Een paar maanden geleden heb ik een edgerouter X aangeschaft op aanraden van een vriend die ook tweak heeft. Het zou sneller zijn en met een unifi AP een goede vervanging van mijn 5ghz router die defect was gegaan.
Ik ben er inmiddels een aantal avonden mee bezig geweest maar ik krijg het niet voor elkaar. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de edgerouter X voor tweak moet configureren, inclusief de benodigde VLANs?
Ik heb de topcis op tweakers gevonden, maar hoe krijg ik de stukjes “code” in de router? Of is er een manier om de instellingen via de webGUI te doen?

Alvast bedankt

Je hebt je nogal wat op de hals gehaald met de aanschaf van de Edgerouter X.
Ikzelf heb de ER-12.
Deze routers zijn niet bedoeld voor de gewone consument die geen kaas heeft gegeten van het werken via de CLI, de commando-structuur van EdgeOS niet begrijpen etc.

Ubiquiti heeft een vrij uitgebreide help-website (https://help.ubnt.com/hc/en-us/categories/200321064-EdgeMAX).

Kijk hier eens rond, maak je vertrouwd met de commando-structuur.

Voor beginners: gebruik de wizard.

De Edgerouter is inderdaad niet entry level spulleboel. (heb zelf een Edgerouter Lite en het heeft mij ook de nodige koppijn bezorgd)

Het goede nieuws is dat je niet hoeft te knippen en plakken. Je kunt alle configuraties middels de ‘config tree’ uitvoeren. Echter als je niet bekend bent met netwerk terminologie dan wordt het wel erg lastig.

Gelukkig zijn er al mensen je voor gegaan:

http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/

De configuratie is met kleine aanpassingen bruikbaar op jouw Edgerouter X.

Via ssh kan je verbinden met de Edgerouter, default login ubnt en wachtwoord ook ubnt. In Windows heb je putty nodig om via ssh in het apparaat te kunnen komen.

Allen,bedankt voor het meedenken zo ver. Het is niet makkelijk, maar goed als dat je tegenhoud dan pak je nooit wat nieuws op natuurlijk.
Ik denk dat ik nu het grootste deel voor elkaar heb, er gebeurt iets, maar het werkt nog niet. Zodra ik de fout gevonden heb zal ik stap voor stap posten hoe ik het voor elkaar heb gekregen.

Hi @Hilarius, is het ondertussen gelukt? Zo niet, kan je je configuratie delen (met de spannende punten natuurlijk eruit)? Ik draai nu een ER4 en een ER-PRO, het moet dus aardig te doen zijn met de ER X (SFP?).