DNS-naamresolutie is abnormaal in Synology NAS DS212J

Na de overgang naar glasvezel via Tweak met een Fritzbox 5490 liepen we tegen wat probs aan. Een aantal zijn gelukkig opgelost, deze nog niet.
DNS-naamresolutie is abnormaal in Synology NAS DS212J. Controleer of de dns-server in staat is om openbare domeinnamen op te lossen. Klik hier om het probleem op te lossen.

Het klikken op “hier” levert niets op, en een aantal kreten zijn abracadabra voor me!
Het zal ongetwijfeld een instelling zijn en mischien zelfs redelijk simpel…maar de router instel procedure van de Synology NAS wordt dus niet afgemaakt! De NAS werkt wel gewoon, in te benaderen in het netwerk,…maar toch?

Heeft iemand een idee of oplossing om dit probleem te verhelpen? Hoe en waar ik wat veranderen in en met wat ??

Welke DNS server gebruikt je NAS (IP adres)? Bij Tweak kun je 192.168.1.1 gebruiken, dat is standaard het IP adres van je Fritzbox. Het kan zijn dat je vorige provider een ander IP adres voor DNS gebruikte en die nog in je NAS staat.

De dns nummers die er in stonden waren de volgende ;
212.54.40.25 en 212.54.44.45, zou van mijn vorige provider Ziggo kunnen zijn natuurlijk,
Kwam op Google ook nog een Tweak gebruiker met Fritzbox tegen, die schreef om eens de Advanced View aan te zetten, bij de drie bolletjes rechts boven in.

Dan zie je ook de dns servers die Tweak schijnbaar gebruikt.
Die erin geklopt en twee foutmelding waren na een opstart direct weg!

Weer een stap verder! Bedankt voor je reactie Bas!

1 like

Hoi Baudi en Bas,
Ik had hetzelfde probleem met mijn synology NAS na de overgang van ziggo naar tweak.
Aanpassen van de standard gateway en DNS adres was de oplossing :smiley:

1 like