Beste manier om local hostnames te resolven?

Hallo,

Ik heb verschillende applicaties in mijn LAN draaien die ik graag will benaderen via een hostname i.p.v. IP adres. Ik heb al een tijdje zitten zoeken in de web UI van mijn FRITZ!Box 5490 maar kan helaas niets vinden om dit in te stellen.

Ik wil bijvoorbeeld mijn TrueNAS Core server en Jails kunnen bereiken via hostname.domain.local en dat dit op alle apparaten werkt zonder dat ik met de hand host files hoef aan te passen. Voor de applicaties gebruik ik static IP adressen. Is er een manier dat dit via de FRITZ!Box kan of moet ik een eigen DNS server opzetten voor mijn LAN die alle interne hostnames correct resolved en alles wat daarbuiten valt doorstuurt daar een externe/normale DNS server?

Ook zou ik graag de interne domeinnaam van de FFRITZ!Box willen aanpassen van fritz.box naar domein.local maar volgens mij is dit niet mogelijk, klopt dat?

Graag advies wat de beste manier is om dit te realiseren.

Groeten,

Hans

FRITZ!Box gebruikt fritz.box als search domain, dus je kunt je apparaten bereiken onder bijv. truenas.fritz.box of meer generiek hostname.fritz.box.

Je kunt via Home Network > FRITZ!Box Name proberen de naam aan te passen in local; ik heb dit zelf niet kunnen testen omdat ik geen eigen FRITZ! in router mode heb staan maar weet wel dat er veel afhankelijk van dit veld (o.a. DHCP Client name en vreemd genoeg Wifi-netwerknaam).

Dit is gelukt maar helaas niet met een domain.local variant. Het lijkt erop dat FRITZ!Box alles goed afhandelt zolang de de naam juist configureert voor een IP adres. Dan werkt zowel de naam als als de volledige hostname freenas.fritz.box.

Ik heb een tijd geleden al eens een e-mail gestuurd naar AVM met de vraag over aanpassen van het fritz.box-domein. Ze zeiden toen dat het niet mogelijk is, maar dat ze het doorspelen naar de ontwikkelaars (for what it’s worth…). Je zou het ook eens kunnen vragen, in de hoop dat - als hier genoeg vraag naar is - ze het toch eens oppakken, maar ik reken er niet op. :smiley:

M.b.t. waarom je ingestelde hostname werkt met en zonder .fritz.box erachter: voor gedeeltelijke domeinnamen wordt er gezocht binnen het lokale domein (in theorie is dat toe te passen op alle niet-volledige domeinnamen, maar in de praktijk alleen toegepast op domeinnamen zonder . er in). Kortgezegd wil dit zeggen dat, als je hostname probeert te bereiken, de domeinnaam hostname.fritz.box wordt geprobeerd.

Dit laatste kun je dus wel gebruiken om lokaal zonder .fritz.box te werken, maar subdomeinnamen of alternatieve domeinnamen heb je daarmee nog niet geregeld.

Ik kan opzicht wel leven met fritz.box als mijn interne domeinnaam al was het mooier geweest als ik een .local variant had kunnen gebruiken van mijn eigen domeinnaam. Ik heb volgens mij AVM ook al eens een email gestuurd hierover. Intern gebruik ik nu gewoon de volledige naam hostname.fritz.box voor alle Jais op mijn TrueNAS server en de server zelf. Lijkt allemaal goed te werken.

Waarom draai je geen eigen dns of pihole op de freenas. Even in de fritz vertellen dat je dns intern staat en gaan. https://www.google.nl/amp/s/amp.reddit.com/r/freenas/comments/g3y74f/dns_server_on_freenas/

Dat is wat ik juist wilde voorkomen; om een eigen DNS server te draaien. Ik had gehoopt het local domein in mijn FRITZ!Box te kunnen aanpassen van fritz.box naar <domein>.local. Maar dat kan blijkbaar niet helaas. Ik kan wel leven met het fritz.box domein voorlopig, dus dat gebruik ik nu gewoon.

Misschien ga in de toekomst een eigen DNS server draaien om dit realiseren, maar ik vind het wel fijn als ik dit soort lokale netwerkinstellingen gewoon in mijn router kan configureren. Het lijkt mij wel wat om uit te gaan zoeken of ik een eigen software router kan draaien, zoals pfSense of misschien een mooie hardware router van UniFi bijvoorbeeld waar de glasvezel ook direct in kan.

Ik lees deze thread nu pas, maar wat ook niet helpt is dat je .local kiest als je domein. Deze is gereserveerd:

uit RFC 6762:

Any DNS query for a name ending with ".local." MUST be sent to the
mDNS IPv4 link-local multicast address 224.0.0.251 (or its IPv6
equivalent FF02::FB).