Andere apparatuur dan een FRITZ!Box om xgs-pon rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten

Niet echt een onderwerp wat in het kpn-forum speelt. Doodse stilte op mijn bericht daar.

Is er andere apparatuur- dan een FRITZ!Box- die je zonder provider ONT dus rechtreeks op XGS-PON glasvezel kunt aansluiten?

Je kunt via de provider ONT elke router op glasvezel aansluiten maar dat bedoel ik dus niet.

Zeker, zolang het een sfp poort heeft kan je het gebruiken.
Ik weet dat draytek routers heeft daarmee, maar je kan ook zelf een mediaconverter neerzetten.
Je sfp moet alleen aan de specs van kpn voldoen en tweak moet de apparatuur voor je aanmelden iirc.

Hey, Ik zit zelf niet op een XGS-PON netwerk maar op de website van Tweak zelf staat een heldere uitleg volgens mij hoe het mogelijk is. Onder het kopje ’ Op het KPN WBA XGSPON netwerk’

Met de AVM XGS-PON SFP kun je de 5530/5590 direct op de glasvezel aansluiting van KPN aansluiten;-)

Dàt weet ik en zo heb ik dat ook. Een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks- zonder kpn ont- met een FRITZ!SFP+ XGS-PON-module op glasvezel aangesloten. Dat werkt na een speciale update van het hoofdkantoor in Berlin perfect.

Maar dat is mijn vraag niet.

Kan dit rechtstreeks aansluiten op glasvezel alleen maar met een FRITZ!Box 5530 of 5590 fiber? Of is er nog andere apparatuur waarmee dit ook kan? Glasvezel rechtstreeks aansluiten?

Er wordt hier een draytek routers genoemd, maar volgens mij kun je die alleen via een ont op glasvezel aansluiten en dat is nu juist niet de bedoeling.

Draytek heeft een paar modellen met sfp aansluitingen, dus dat werkt gewoon.
OA 2927F, 2132FVn, 2135F en nog wat meer pro modellen

Mijn (persoonlijk) advies zou zijn om te kijken naar een apparaat wat een bbf.247 certificering heeft, dan weet je zeker dat je geen gekke dingen in huis haalt.

zie: https://www.broadband-forum.org/testing-and-certification-programs/bbf-247-gpon-onu-certification

En ja de 5590 is de aanvraag ook gedaan, die komt er ook aan;-)

1 like