FRITZ!Box 5530 Fiber met Wifi 6 en 2.5 Gb/s LAN

dat is ergens we logisch, al het huidige spul van fr!tz is mesh, en hun mesh repeaters hebben dan ook weer eigen lan poorten er op. dus denk dat fritz wil dat je dat erbij koopt, en er is ook geen enkele reden om dat niet zo te gebruiken nu met de superspeed van wifi 6.

ik hoop dus dat deze snel beschikbaar komt bij tweak en dan wil ik hem meteen ruilen met de 5490 die ik nu van tweak heb.

misschien kan @Nando of @randal tzt laten weten of jullie deze kunnen fixen?
een snelle zoektocht op de duitse avm site leert dat die in duitsland ook nog niet er is maar wel aanstaande. men heeft hem in nov idd gepresenteerd, maar tot nu toe is die ook voor duitsers nog niet te bestellen. ik heb verder geen idee of ze eerst een exclusieve doen met een duitse isp, maar dat zou maar zo kunnen… heb wel het idee dat avm met hun product roadmap flink achterloopt op de grotere en meer gevestigde modem/router namen zoals unify, tp link, cisco/linksys, asus e.d.

Normaalgesproken testen wij elk nieuwe model van Fritzbox op z’n minst even. De 5530 is een van de exemplaren die in de toekomst wellicht bruikbaar zou zijn, maar of we die gaan gebruiken is op dit moment nog niet besloten. Bovendien is hij wat ons betreft softwarematig nog niet af. Zoals hierboven ook al aangegeven is de 5530 verder ook niet vrij van nadelen. Hij heeft overigens drie LAN-poorten, niet 2. Één van die poorten kan 2,5 Gigabit.

Onder de huidige omstandigheden is de 5490 een uitstekend en stabiel apparaat dat nauwelijks kapot te krijgen is.

1 like

ik heb recent een 5530 ontvangen bij oplevering van de tweak glasvezel verbinding.
Ik heb dus inderdaad dagelijks een wegvallende wifi verbinding. Ik heb nog niet kunnen testen of de lan nog wel werkt.

Alleen in de 2.4 GHz band valt wifi weg? Of ook in de 5 GHz band?
Het is wat met dat wegvallen … :unamused:

alle wifi. Na een minuut of 10 werkt het weer.
De hele fritzbox is volgens mij onbereikbaar dan, maar daar ben ik nog niet achter

Ook hier hebben we sinds drie dagen Tweak glasvezel en valt de wifi en bedraad af en toe weg, er vervelend vooral als het jaren goed was (ziggo). Heb hier ook de 5530 en alhoewel de snelheid hoog is is het WiFi bereik niet groot. WiFi lijkt nu beter na wat instellingen aangepast te hebben, waarom bedraad wegvalt? Heb nog wel een fritz 3000 repeater vestend aangezien het samenwerken van de 5530 met mijn huidige wifibooster niet mooi gaat.

Wat heb je veranderd?
Ik begrijp van andere topics dat we van tweak zelf niks hoeven te verwachten

@johan, met jouw licht schijnend over deze problematiek, zie jij een reden waarom wifi weg lijkt te vallen?

Bereik is hier prima, beter dan met de archerc7 die ik voorheen gebruikte. Op 2.4 dan

Ik heb nu de 2.4 en 5 GHz kanalen uit elkaar gehaald qua naam. 2.4 vastgezet op 1, Decos staan op 11.
DNS servers veranderd in 1.1.1.1 en 8.8?8.8.
Vandaag nog geen onderbreking gehad.

iets te vroeg gejuicht, zojuist weer een uitval.
Nu dus ook de lan uitgevallen. Met handmatig ip, geen enkele verbinding met de fritzbox mogelijk.

Dit gaat niet goed @ BerndGaykema

Ik lees het.
Daarom @johan getagd. Hij is van Tweak … :wink:

Ook tweak al gemaild hierover.

Lijkt me eerder een hardware probleem. Wifi wegvallen kan ik met iets bij voorstellen, maar de hele router is onbereikbaar

Nee, geen enkele. Het probleem staat wel bij ons op de kaart.
We hebben nog niet vast kunnen stellen of:

  1. De WAN-kant ook stuk gaat
  2. De hele fritzbox crasht en na een bepaalde tijd reboot.

De symptomen zijn ook nog niet helemaal duidelijk, want:

  • Wat betekent het als WiFi wegvalt? Is het dan niet meer mogelijk om verkeer te doen of is het hele SSID niet meer zichtbaar?
  • Als LAN ook stuk gaat, heeft de poort dan nog link?
  • Als de poort link heeft, is er dan nog verkeer mogelijk naar een ander apparaat in het netwerk, anders dan de Fritzbox zelf?
  • Als de poort link heeft, pingt de Fritzbox zelf dan nog? (als ik het goed begrijp niet)

@sander_kerkhoff kun je volgende keer als het weer gebeurt en het ook na een bepaalde tijd weer gaat werken kijken of de fritzbox gereboot is? Dat zou in het Event Log onder System wel te zien moeten zijn. @Jacko’s feedback is uiteraard ook welkom :wink:

Wat antwoorden:
SSId is compleet weg, 2.4 en 5GHz
Geen enkel apparaat krijgt nog een ip, behalve uiteraard die een vast op hebben.
Die kan ik nog bereiken, maar ik heb 2 zyxel gs1909 switches voor lan verkeer.
Fritzbox ist compleet onbereikbaar, niet te pingen.
Of de wan poort nog werkt, kan ik niet zien.
In de event log vind ik niks behalve dit:

13:26:59
5 GHz-band gedurende 10 min. op het geselecteerde kanaal 116 (frequentie 5.580 GHz) niet beschikbaar wegens controle op bevoorrechte gebruikers (bijv. RADAR).
27.02.21
13:26:58
WiFi-overdrachtkwaliteit door gereduceerde kanaalbandbreedte verhoogd (2,4 GHz).

Of er nog een link is tussen de zyxel en de Fritzbox zal ik de volgende keer bekijken

Dank voor je informatie. Zou je via http://fritz.box/support.lua een support information file kunnen maken en die naar info@tweak.nl versturen ovv. deze forum-post?

@johan is verzonden. Graag een spoedige reactie. Ik heb hier 3 personen met online HBO lessen, vanmorgen weer 10 minuten uitgevallen…
Nooit last gehad met ziggo, niet 1 keer in 20 jaar

en wederom een reboot van de 5530 @johan ohan
Ik heb wel gezien dat de LAN link actief blijft

We hebben van AVM te horen gekregen dat over enkele weken een nieuwe firmware-versie wordt uitgerold voor de 5530, waarin deze problemen opgelost zouden kunnen zijn. Deze firmware is nagenoeg gelijk aan de lab-versie die je kunt downloaden via deze url. Installatie-instructies vind je op diezelfde pagina bovenaan.

Een reboot of een freeze? Als in, start ie dan opnieuw op of bevriest het ding en moet je zelf de reboot doen?

gisteravond een kwartier gewacht, geen reboot.
Vanmorgen na een minuut of 10, zojuist na een paar minuten al